Irreterad
Jag undrar vad ni har för max längd o vikt hos era shettisar. Vet att en liknande tråd vart uppe innan men.. Har precis haft en diskution ihop emd än där hon rider en shettis som är så pass liten att hon nuddar golvet emd benen så hon sträcker på dem. Asså är det här värkligen rätt?
Jag tyckte tt hon var alldeles för stor men hon själkv påstod att det inte gjorde nått för att den klara vikten men ändå.

Det är disskuterat flera gånger.
Shettisen är ju en väldigt stark ras i förhållande till sin storlek.
En del visar dock vid relativ lätt börda att dom inte gillar det , en del bär massor…
Personligen tycker jag att 40kg är max för en standard shettis.
Tycker dock längden känns viktigare då hästen får bära upp och balansera upp ryttaren. Många som rider små ponnyer klarar inte själva att balansera upp sig i sadeln. Då blir det jobbigt för hästen även om inte tyngden är så stor.
KÖR era Shettisar! det är jätte kul!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tittar främst på hur ekipaget ser ut. Längden är ju jätteviktig. Är man för lång blir lätt vikten fel på hästens rygg oavsett hur lite man väger. Men jag tycker väl 40 kg är max om man ska rida ponnyn dagligen. annars är inte 50 kg för mycket för ridning nån gång då och då.

# 1 och 2 Håller helt med er helt och kan tala utifrån egna erfaranheter. Jag red shettis tills jag var 14 år (43 kg) men jag var lång och även om jag själv kunde ballansera mej så blev det svårt för hästen att ha en "flaggstång" på ryggen.
Jag tycker att det finns så många små tjejer/killar som kan rida så låt dom göra det i stället och som #1 säger, ni som är för stora börja kör i stället det är en utmaning det oxå och hästen kan göra nästintill allt som den kan göra under ryttare….Hoppa är väl lite svårt men då kan man ju löshoppa!

Jag rider min shettis lite ibland inte så jätte ofta. Hon har jätte mkt muskler. Hon säjer till när det börjar bli jobbigt.
Jag kan ibland fundera mycket över de här diskussionerna.
Man pratar hela tiden om vad en Shetlandsponny KLARAR, och vad den TÅL osv.
Kanske vore bättre om man funderade lite mer över vad som är BEKVÄMT och BEHAGLIGT för ponnyn istället. 

#5 ja precis det där håller jag också emd om!
Kan prata för montén innom kat A där gäller som maxvikt inkl. utrustning (sadel, förbygel, säk. väst, och nr. vojlock) 45kg, dock skall ekipaget harmonisera……och max ålder är 15…….

Jag är 186cm lång och jag kan inte ens rida en häst som är under 160 utan att se dum ut!!! Håller med de flesta!!! Rida ,ja nån gång i skritt men köra är det bästa och roligaste alternativet för oss vuxna…tycker jag!