Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1586 ggr
VeronicaP
2

Ägarbyte på shetland

För första gången i mitt liv så sålde vi en häst precis som de står att vi ska göra i stamboken att de nya ägarna ska göra ägarbytet.

Hm och det är också enda gången som inte ägarbytet har blivit gjort ännu och detta var i september förra året.

De var första och sista gången som jag kommer att göra så, tycker nog att Shetlands föreningen borde se om sina ägarbyte förordning så man slipper skicka in passet , tex på Gotlandsruss, halvblod mm så har man en ägarbytes lapp som skickas in  där de är stämpel , registratorns namn och ägaruppgifter mm på.

Tycker de är så irriterande som det är nu .

Nu har jag i alla fall skickat ett sms igen till de nya ägarna om en påminnelse om ägarbytet och få se om de blir gjort eller ej.

Stallmima
1

Ja det verkar vara ett himla göra med ägarbyte på shettis, håller med dig att lösa blad bör finnas i shettispasset också

Annette
1

Jag skickar numera in passet själv när jag säljer häst. Var med om att det tog ett år innan de nya ägarna gjorde ägarbytet.

VeronicaP
0

#2 Jag har alltid skickat in själv förr, men för en gångs skull gjorde jag som man skulle och då blev det så här 🙁

AnnaFagerell
0

Står som ägare på några hästar men bryr mig inte så mkt för det är inget ägarbevis.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mini-Angel
1

Jag skickar ALLTID in själv när jag säljer. Vill ha ordning o reda o skulle bli galen om inte nya ägaren gjorde ägarbytet.

VeronicaP
1

Fast står jag kvar som ägare och ägarbytet inte är gjort, så är man ju eg den rätta ägaren, vet att folk fått fakturor på hästar som de sålt från travet tex

AnnaFagerell
0

#6 vem säger att du ägare bara för att ägarbyte inte är gjort?

VeronicaP
0

Då shetland har sina ägarbyte i passet ( det ska läggas in där) Så har du ju eg inga riktiga bevis på att du inte äger hösten så länge du är regristrerad som ägare. På de andra raserna har man ju separat lapp som jag skickar in. När jag har sålt en häst och på det viset är de säkrare. Du ska ju kunna bevisa att du inte äger ju och är inte ägarbytet gjort så

AnnaFagerell
0

Fast passet är inget ägarbevis. Därför ska man skriva kvitto när man köper och säljer

VeronicaP
0

Jo själklart ska man det, men får du en faktura på en häst du står som ägare på , ja då ska du även lyckas bevisa mer än ett kvitto att du inte är ägare längre , för vem säger att kvittot är äkta ? 😇

Annette
2

Oavsett om passet är ägarbevis eller ej så tycker inte jag det är bra att stå som ägare för hästar jag sålt.

StuteriSolo
2

I passet för shetland står det "ansvarig ägare", det är det de ändrar vid ägarbyte, blir det inte gjort står den gamla ägaren som ansvarig och vid kontroll eller t.ex veterinärvård kollar man där vem som är ansvarig. Vill man tävla i trav får man problem om ägarbyte inte är gjort.

AnnaFagerell
0

Självklart är det bra om det blir rätt men om de som köpt inte behagar ändra ägarbyte är det nog mest de som får problem. Inte minst när de ska sälja hästen igen sedan. Som köpare skulle jag vara mer orolig om det inte fick rätt till än som säljare. Aldrig hört att någon fått räkningar på en häst de inte äger, vad var det för räkning och hur gick det till?

VeronicaP
0

Boxhyra på travet b.la.

AnnaFagerell
0

Fast du kan väl inte anmäla till travet utan rätt ägare?

StuteriSolo
0

Anmäler gör ansvarig tränare, det behöver inte vara ägare som är tränare. Om man inte gör ägarbyte utan bara anger ny tränare(det kostar ju inget) så kan man säkert hamna fel som ägare

AnnaFagerell
0

#16 fast även om man som tränare anmäler så anges väl ägare eller? Och visar man inte upp pass på tävlingen? Låter som om fler regler skulle göras annars

PP
1

Om hästen säljs utan att ägarbyte görs, kan det bli både kostsamt och mycket krångligt för den köpare som till slut vill registrera sej som ägare eftersom ägarföljden måste vara obruten när man gör ett ägarbyte. På bil är det ju alltid säljaren som skickar in ägarbytet (för att det kan innebära kostnader att stå som ägare på ett fordon även om man själv inte använder det, vilket motiverar säljaren att verkligen skicka iväg handlingarna). 

Att rekommendationen är en annan på häst, beror förmodligen på att 
1. passet är en värdehandling som man som köpare väldigt gärna vill ha med hästen 2. man förväntas ha passet med när en häst transporteras. 
Samtidigt är uppdatering av passet den enda anledningen som är godkänd till att inte kunna uppvisa hästpass vid kontroll. 

Smidigast för alla parter kan man tycka att det vore om rekommendationen istället var att ägare och köpare tillsammans både skriver ägarbytespapperen samt postar passet och att vidimerade kopior görs på passet som den nya ägaren kan få med sej hem.

Lösa ägarhandlingar är för övrigt inte förenligt med moderlandet. SSS har fått mycket sk*t för att man varit krånglig som alltid begärt in passet vid ägarbyte, när de bara följt gällande regler. Enligt jordbruksverkets information ska dessutom passet alltid skickas in vid uppdatering -  en ny ägare är väl en uppdatering om något..?

#17 Visar du upp pass på utställning?

StuteriSolo
0

På travet visar man inte upp passet, alla uppgifter ligger inne i databasen,  man kan inte anmäla om inte hästen är rätt vaccinerad, mätt och har en tränare. Däremot ska man alltid ha med passet när man tävlar.

AnnaFagerell
0

#18 tänker att travet är mer som en tävling än en utställning och kanske mer i stuk med premiering och där visar jag upp passet. För visst kollar man väl chip på travet eller? Borde man göra iaf. Tycker förvisso att man skulle kolla chip på utställning också då det kan förekomma att man har fel häst i ringen. Har ju hänt på prem med treårsston. Kunde ju haft som på bilar, där man kan göra ägarbyte i en app i mobilen på plats. Smidigt för alla parter. Finns ju dock ett fåtal som inte ens behagar hämta ut sina pass men då har iaf säljaren fått som denne velat. Sen kan ju inte jag förstå hur man kan köpa en häst utan att fixa alla pappren men det är kanske en annan femma 😃 Dock känner jag för min del att det är viktigare för mig när jag köpt än när jag sålt, att det blir rätt.

StuteriSolo
2

Travet fungerar som så att innan man ens kan börja tävla med sin ponny måste den vara mätt(då kollar man chip mot passet), den måste vara registrerad i travets databas, alla vaccinationer måste vara inrapporterade och hästen måste ha en tränare registrerad. Är det en ponny som finns i systemet som byter ägare kan man alltså göra så att man endast byter tränare och inte gör ett ägarbyte.  För tävlande ponnyer kan jag tänka mig att det kan glappa med ägarbyte under tävlingssäsongen, annars tror jag det sköts bra för det mesta

VeronicaP
0

#17 men är de då fel som är inregristrerad som ägare i passet som det är enda stället som ägare står på inom Shetland så blir det ju fel ägare på travet, det är ju tränaren som har anmälningsansvar mm .

Vi har alltid passet med oss på tävling vilket man alltid ska ha när man reser med häst även på utställning men man behöver som sagt inte visa passet alltid, åker man in på dopingkontroll så läses chip av mm.

Så kontentan av de hela är inte ägarbytet gjort i passet så blir det fel ägare på tävlingarna inom travet.

Det går inte att göra ägarbyte på travet om inte ägarbytet är inskrivet i passet med andra ord.

hippoteket
0

Är ägandet på travet sammankopplat med ägaren i passet numera? När jag höll på var det helt åtskild rapportering på det.

StuteriSolo
1

Nu när man gör ägarbyte är det rasföreningens dokument man ska göra kopia av och skicka in, så man kan aldrig göra ägarbyte på en häst man inte verkligen äger.

VeronicaP
0

Sen kan man väl skicka in leasing avtal med då måste de ju skrivas på av ägaren.

StuteriSolo
1

Nej, de har tagit bort leasing på ponny när ST tog över. Fick litet problem när vi bytlånade häst, men det räckte ju med att byta tränare så ordnade det sig.

VeronicaP
0

#26 aha där ser man , vi har aldrig använt oss av leasingen utan har bara satt oss som tränare och så har de som äger hästen fått stå kvar som ägare .