Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2079 ggr
Windjana
5

Hittat stulna Ella...

Crucio
0

Grattis! Kommer du att få tillbaka henne från de nya ägarna?

Sajtvärd på Skrivlust

Windjana
0

Det kan jag  inte svara på just nu.

Windjana
2

Har erbjudit mig att köpa tillbaka henne men väntar på svar. Jag anser ju att hästen är min och att jag egentligen inte ska betala en krona men för att slippa dra in dyra jurister så har jag erbjudit en "hittelön". Jag står som ägare och har alla papper. De tycker att det är deras häst eftersom de inte visste att hon var stulen och har haft henne i tio år. De driver en privat ridskola och har alltså haft en stulen papperslös häst i tio år. Det är bara pågrund av passtvång på alla hästar som de hittade chipet. De vill ha hennes papper men jag vägrar. Hur skulle ni gjort?

PP
0

Ja, inte hade jag lämnat ifrån mej några papper… 

Vet inte om man kan köpa djur i "god tro", men någon måste ju kunna ge dej svar på vad du har för rättigheter till din häst.  Passkrav fanns även för tio år sedan, om man på något vis kan mena att köparen gjort fel… Hamnade denna oxå i Finland? 

Fy 17 vilken mardröm - känner med dej!

Annette
0

Instämmer med #4.

cinna
1

Passet är ju ditt bevis på att du är ägare, så stå på dig. Lämna inte ifrån dig några papper alls!

Så himla skönt ändå att äntligen få veta var hon finns! Så får vi hoppas att det här löser sig.

Windjana
0

Ja hon finns i Finland. Det bästa hade väl varit om man hade ett domstolsbeslut men en rättstvist kan ju ta flera år. Har inte tiden på min sida. Hon blir 19 i juni. Jag ska iallafall hålla hårt i passet. Men det är verkligen otroligt skönt att hon varit bra omhändertagen. Och hoppet stärks om att Pysen har/hade ett bra liv.

Charlotte-Aveback
0

De flesta jurister / advokatkontor erbjuder gratis rådgivning per telefon så det kan vara värt att slå en signal, berätta om situationen och höra vad de säger om det hela. Känns ju hemskt om man som bestulen ägare inte skulle ha några rättigheter till hästen. 😕

Lycka till!

Horseland
0

Vad bor ni ?

Horseland
0

För jag söker medryttare på en shettlansponny ;)

Windjana
0

???

Pudlan
1

I Sverige kan man inte längre köpa i "god tro" utan man måste kolla att säljaren verkligen äger varan/djuret.  Hoppas verkligen att du får till baka din häst!

Mvh

Pudlan

Pudlan
0

I Sverige kan man inte längre köpa i "god tro" utan man måste kolla att säljaren verkligen äger varan/djuret.  Hopas verkligen att du får till baka din häst!

Mvh

Pudlan