Vad är bäst?
Hej! Jag har precis fått hem en shetlandsponny, mini, en ungponny. Och som jag både läser och hör, ska helst inte shettisar gå på mycket gräs i hagarna. Men då kommer jag till min fråga, är det bättre att sätta på en betesreducerare på ponnyn så den får gå i en stor hage tillsammans med de andra intill eller inte ha en betesreducerare o stänga av halva hagen o ponnyn då INTE kan gå med någon annan o att de andra hästarna kan gå längre (kanske 50-100 m längre bort än vad denna ponny kan)? Hur skulle ni råda mig?

En växande unghäst ska gå på bete precis som alla andra hästar, när de är färdigvuxna och man inte motionerar dem nog mycket så de blir feta, det är då man måste börja se upp med vikten. Ston kan böra bli tjocka tidigare än hingstar/valacker då pojkhästarna leker väldigt mycket, ston gör mer som mamma, ser till att få i sig mat(i naturen ska de ju kunna livnära en fölunge rätt fort)
Alla mina går på bete, ung som gammal
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Alla våra ponnyer går också på fritt bete, april/maj - sep/okt beroende på väder.
Unghästar speciellt, skulle jag säga, behöver absolut inte varken bantas eller betesreducerare. Se till så de har stor och bra hage att röra sig på så de sätter naturliga muskler och vänjer sig vid gräset.
Lycka till med dina små :)
Delad glädje är dubbel glädje :)
Tack för alla era svar :) Detta är inget sommarbete.. Utan "vanliga hagar" men som det växen mycket gräs i. Hagen är ca 160 m * 100 m i dess mått och ponnyn kommer eventuellt gå själv i den men ha hästar intill i hagarna brevid :)
en unghäst ska aldrig gå ensam!
#5 Det ska stå "eventuellt gå själv i den ibland men ha hästar i hagarna brevid". För den andre är iväg och tävlar mm. "Ibland" blev inte med när jag skrev (ibland tänker man fortare än vad fingrarna hänger med). Sorry
Jag skulle satsat på att lämna unghästen på bete där den får gå med likasinnade för att få utlopp för allt som är naturligt för en unghäst. En hage på 100*160m är i mina ögon en pytteliten hage för sommarbete. Är det samma hage på vintern ska man också tänka på parasittrycket. Hagen bör få vila.