Patella upphakning
Vad anser omvärlden om patella? bör man avla på dessa ston som har detta? Det är ärftligt. Enligt vår veterinär är det tydligen mycket vanligare än man tror. Många växer dock ifrån det men det finns ju dom som har patella upphakningar hela livet och det är dessa jag talar om. OM det växer bort på vissa är det ju en växhetsfråga på dessa ponnyer. Vad jag menar är om man vill avla på de ponnyer som har det livet ut.
Jag skulle aldrig använda en ponny med patella i avel oavsett hur fin stam och meriter den än har.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Patella på shettisar ska man inte avla på i allfall , det är ju därför hingstarna kollas för det , just för att de inte ska ha det , skulle de visa tedens till det så kasseras de, hade jag haft ett sto så vetjag inte ens om jag skulle vilja sälja vidare om jag ska vara riktigt ärlig just för risken att någon skulle vilja ta föl på den en dag….
Hade vi inte en annan tråd om patella..? Men iaf, jag ställer samma undran igen som jag hade i den tråden, om en ponny inte visar patellaupphakning så länge den går på lösdrift eller sommarbete, men hakar stundtals när den ställs i box på natten, har den det, eller inte?
Vill lägga till att det är en hypotetisk fråga, äger ingen sådan häst, men har råkat på det för några år sedan. Tror att det finns fler än man tror som har det.
#3 Jag undrar samma sak! Har också "råkat ut" för det på en häst. Skulle vara intressant att veta…

Nej, men min moral är över genom snittet

#5. Är den? Fadern till ditt New Forest sto togs ur avel p g a spatt.

Jag tror också att man skall vara försiktig med att ställa dignoser om dessa problem själv. Jag har sett ponnyer som har varit omusklade, haft vitaminbrist etc bete sig som ponnyer med patellaproblem - men som vid röntgen eller undersökningar av kunniga veterinärer inte haft patellaproblem.
Det är ingen diagnos vem som helst kan ställa i alla lägen.
Men, ett sto (eller hingst) som har dessa konstaterade problem skulle jag inte använda. Tvivlar på att jag skulle använda sto som jag tror har det heller. Jag skulle åka och kolla upp det innan jag vare sig avlade eller kasserade stoet.
Jag har haft ett sto med patella. Det visade sig efter att hon av en händelse tillbringat natten i box - vilket hon aldrig brukade göra annars. Jag visste inte då så mkt om patella och avlade på henne ett par år, men idag skulle jag inte göra det. Sen har jag haft ett annat sto som jag var bergsäker på att hon hade patellaproblem, men efter en röntgen kunde veterinärerna konstatera att hon inte hade det.
Det finns nog fler ston i avel med patellaproblem än man tror, dels så ser man det inte så lätt alla ggr (ex om man har dem på lösdrift) och dels så mörkar många då det kanske gäller en finare meriterad ponny. Men det mörkas ju med det mesta - stoavgifterna är väl ett bra exempel på rent fusk med siffrorna inom aveln. :-/
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Håller med, Cattis! Det var just det jag funderade över, man kan nog inte veta säkert utan att röntga. Eftersom så många shettisar går på lösdrift så tror jag det finns ett mörkertal. Den hästen jag själv hade fick guld på utställning, det syns ju inte för domaren när det är av detta slaget. Och då gäller det ju att man som uppfödare tar sitt ansvar och inte avlar på stoet………hur fin kvalitet hästen är av för övrigt….
Jag föreslog en gång för många år sedan på ett SSS årsmöte att alla avelshingstar skulle röntgas, men då blev jag utskrattad….
jag var själv och röntgade ett sto och hon hade en annorlunda patella. Hennes knäled var inte som alla andra. Den fattades en bit ben och detta var tydligen mycket ovanligt. Brukar vara tvärt om. Då jag sa att jag inte skulle ha hästen i avel blev veterinären konfunderad. Han visste inte riktgt. Trodde kanske att det skulle gå om hon själv mådde bra. Hon var ju lite oren. Då detta var så himla ovanligt började man ju fundera. Kanske kan man prova ta ett föl, ha det själv hemma och se helt enkelt. Jag ville ju veta mer om vart detta ovanliga kommer ifrån och ville kolla mannan men det var helt onödigt tyckte han för det skulle tydligen komma genarationer tillbaka. Så bara för att jag inte använder henne i avel betyder inte så mycket menade han. Finns 100 tals med samma stam och kanske någon där avlas på. Kanske är det bara kombinationen som utlöst. Ingen vet. Och jag vet fortfarande inte om jag ska ta föl på ponnyn.
Nordsvenskar får väl röntga hovarna? Och flera udnar ska ögonlysas och röntga höfterna… Varför inte även på hästar? både på ston och hingstar!!! För vad hjälper det om man bara gör det på hingstarna om det avlas på stona som har brister?
#10 vad har hovar med patella att göra? och man röntgar inte knälederna på hingstarna heller.
nä hovarna har itne med patella att göra, men det jag vill få fram är ju att är det är bra att detta görs, även om det kan vara på frivillig basis… tex hundar som är i avel som ska höftledsröntgas (bla schäfer och labrador om jag inte minns fel)… Allt för att få bot brister och fel… eller?
#12 troligen skulle du hitta patella i var och varannan shettis om man röntgade dom. Det finns på väldigt många och i de flesta fall ser man det inte ens.
Jag HOPPAS att ALLA shettisar har Patella… för visst är det knäledens latinska namn???
#14 måste man förlöjliga saker?
Det jag vill klargöra är att ALLA (förhoppningsvis) hästar har patella, men om de har patellaupphakning eller Patellalux…. så är det något fel…
Patellafixation= Patellaupphakning
Patellaluxation=missbildning i/av knäskålen
Amor vincit omnia 
Skall kanske klargöras att det som hingstarna (godkända)genomsöks för är Patellaluxation inte Patellafixation, detta är två helt olika saker.
Så du menar att det är helt OK om en avelshingst hakar?? Alltså inget som kollas? Nu blev jag verkligen paff, jag trodde ju bägge defekterna kollades noga…….

Med knäskålsupphakning menas en oförmåga hos hästen att få patellan ur det läge som hästen vid full belastning intar. Oftast inträffar detta på morgonen när hästen har stått stilla i samma läge. Hästens ledgång är då fastlåst. Med möda kommer de muskler igång som får patellan att glida ned i sin fåra. Förutom denna upphakningsform förekommer det att patellan gång efter annan hakar upp sig så att patellan för varje steg dröjer ett ögonblick och med en lätt knäpp åker ned i sin fåra igen. Hos yngre djur kan felet försvinna, annars kan effektiv operation genomföras. Utdrag ur Hästens speciella kirurgi av J.Vennerholm, 1914.
Man skall inte avla på hästar som har denna defekt.

Med Patella luxation menas att patellan glider ut över den yttre barriären till sin glidfåra.
Orsaken kan vara våldsam sträckning varvid mediala sidobandet brister(/stark spänning) eller är medfödd eller uppkommer under fölåren. Ger rörelsehälta med nigande steg. Prognos, mycket ogynnsam. Källa: Hästens speciella kirurgi av J.Vennerholm, 1914.
Jag fick förklarat för mig på ATG klinik att Patellaupphakning är en sena som "fastnar" i ett visst läge. Det finns 3 senor som fyller samma funktion varav en "fastnar" och vid titthålsoperation så kapas denna sena och hästen kan lätt leva ett helt vanligt liv.
Patellaluxation hade vi en häst som hade. Han föddes med detta och det syntes ingenting på honom varken exteriört eller när han rörde sig. Det enda var att han var väldigt svullen vid knät när han föddes och detta kollades upp varvid en missbildning hittades.
Självklart ska man inte avla på såna hästar!
Amor vincit omnia 
När man läser allas inlägg i denna tråden, undrar man över hur många Shetlandsponnyer tror ni det rapporteras om varje år??
Kan ni gissa??
Hade en period en hingst här som var ett verkligt hingstämne som sen blev val. på grund av patella problem. Varje morgon satt hans båda bakben fast , han lärde sig med tiden att fixa loss dett själv genom att lägga tyngden på baken, nästan backa.
Detta var i början på 1990, inte en egen uppfödnig. Ponnyn i fråga blev utställd ett antal gånger, på den tiden besiktades alla hingstar på utställning. Inte märkte vetten att något var konstigt trots att ett ben fastnade vid besiktningen vid ett tilfälle. Ponnyn fungerar alldeles utmärkt, har tävlat trav med bra resultat, tävlat hoppning och dressyr, tävlat gymkana och tävlar nu i körning. Har inte blivit åtgärdad på något sätt, gäller bara att hålla jämn träning, inga långa viloperioder.