Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 995 ggr
Malungstjej
0

Grimma på föl

När sätter ni på grimmor på era årsföl ? & hur gör ni om fölet är lite "skygg" av sej, tränger ni in denne i ett hörn i tex boxen & tvingar denne på griman då ? eller har någon några bra tips på hur man bör göra med ett föl som e lite skygg för att få på denne grimman..

Mkt tacksam för alla tips

Turnado
0

Vi sätter grimma på våra efter ca 1 vecka. Vid födsen är det bara att klappa så dom vänjer sig.

AnnaLundin
0

Grimman klär jag på dem vid ett lämpligt tillfälle, det varierar väldigt mycket NÄR det blir.

En fölunge som är skygg de första 1-2 månaderna brukar jag inte bry mig om alls, såvida jag inte planerar att ta med dem på utställning. Min erfarenhet är att de oftast kommer till sist ändå. Men tar det längre tid än så, så tvingar jag mig på dem och klär på dem grimman då.

susanne-s
0

Våran Aron var rädd i början. Tog på honom grimma första dagen och den fick han ha en vecka ca. (utan att bli ledd) sedan tog vi bort den. När han var 1 mån fick han grimma igen (Då var han van vid oss och att vi klappade honom och då var han inte rädd om huvudet längre) och då började vi träna på att ledas.. han skulle ställas ut.
Så gjorde vi iår.
Det fungerade bra för oss. Glad

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Pheobe
0

mina får ha grimma efter ett par veckor. Oftast tar jag det innan hovis kommer första gången vilket är vid ca 4 v ålder. Är fölet rädd kör jag in den i ett hörn och sätter på grimman. Brukar göra det flera gånger vid samma tillfälle, av och på, av och på. Sen brukar det gå fint. Sen kan det dröja två månader innan fölis har grimma igen. Nästa hovisbesök.

[Anna-N]
0

Sätter på grimman första eller andra dagen. Sen kan det gå väldigt lång tid emellan men då är det aldrig något problem att få på dem grimman igen. Första gången får man tvinga på dem men sen så lär de sig att det inte är ngt farligt.

Kratern
0

Sätter på grimman första dagen. Brukar inte bli några problem (i framtiden) om man gjort det varje dag en period.

RebeckaSvensson
0

Brukar inte sätta på grimman förrän hovslagaren ska komma, eller någon dag innan. Vill inte tränga mig på fölen i början, utan de får komma fram till mig när de vill prata. När det är dags för hovslagaren att komma brukar de vara så tama så att de inte bryr sig om att jag sätter på grimman.

zettan
1

Här åker grimman på första eller andra dagen. De brukar gå ganska lätt i början. Annars får man tränga in dom i ett hörn. Sen brukar de inte vara några problem efter de.

AusaBausa
0

här åkte grimman på rätt snabbt typ ngr dag…skulle ju premiera Kefir så var tvungen o få den på så tyvärr var jag tvungen o tvinga henne på den eftersom hon var skygg…men efter ngr ggr stod hon helt still o nu kan jag ta av o på utan problem….

Malungstjej
0

Tusen tack för att ni var så snälla berättade hur ni gör Glad

KimL
0

Jag provade en grimma på min Wilma samma dag som hon kom till världen, och den var jätte stor så hon gick å slängde runt med den och smakade på den osv. Men hon har aldrig brytt sig om någonting, hon är totalt orädd.