Hingstvisning i Lerum
10 hingstar var på plats och visades för hand. Morgan Johnsson höll i presentationerna, där han berättade lite om varje hingst och dess härstamning.
Den 1 maj anordnade Shetland Väst en hingstvisning på Burhults Stuteri & Ridskola.
10 hingstar var på plats och visades för hand. Morgan Johnsson höll i presentationerna, där han berättade lite om varje hingst och dess härstamning.
Efter hingstvisningen följde en samling i ridhusets cafeteria, där Morgan berättade om avel och uppfödning. Vi uppmanades att ställa frågor, vilket vi gärna gjorde.
Lite om vad vi pratade om, hört genom mina öron:
- Morgan uppmanade alla att läsa stamböckerna. Där finner man mycket information om vad som kommit ur olika stammar. Han betonade vikten av ett bra möderne, han anser att den viktigaste hästen i en härstamning är mormodern. Titta på vad hon har lämnat och med vilken typ av hingst.
- Avla kontinuerligt och konsekvent.
- Det är skillnad på utställningar och avelsvärderingar. På en utställning bedöms hästens utifrån hur den ser ut för dagen. Härstamningen vägs inte in. På en avelsvärdering bedöms hästens avelsvärde. Om den för dagen t ex inte är i önskvärt hull, skall förrättaren "se igenom" detta och bilda sig en uppfattning om hur denna häst hade sett ut om hullet varit perfekt. Härstamningen vägs in på avelsvärderingar. Här pratade vi om avelsvärdering av ston.
- Det är oftast lättare att få höga poäng på utställning.
- Det viktigaste är inte att en hingst får många ston, utan att han får rätt ston.
- En exteriörbedömning är till för att hästen skall vara brukbar. Hästen skall vara rätt byggd.
- Morgan uppmanade att visa alla 3-åringar på avelsvärdering. Även valacker kan visas på avelsvärdering för ston och unghästar. Han betonade särskilt att visa fler valacker där.
- Morgan tycker att Sverige skall vara stolta över kvalitén på våra Shetlandsponnyer. Vi i Väst är lyckligt lottade med många bra hingstar.
- Glöm ej att ston kan göra ett frivilligt bruksprov på avelsvärdering. Det berättigar till GII.
- Sök prestationsbevis för 3-åringar. Läs mer om detta på www.spaf.info
- Bra hästar går alltid att sälja, betäck mindre avla mer.
Tack till Shetland Väst, med Elinor Montonen i spetsen, för en mycket trevlig dag. Synd att inte fler tog tillfället i akt och kom, vi var endast ett 30-tal personer. Hoppas att detta kan bli något återkommande! Tack också till alla hingstägare som kom och visade sina fina hingstar.
Ett personligt önskemål till nästa år: Vore kul att se hingstarna ridna eller körda.

Allgunnens Sorro

Farino

Jozo

Kålkulla Unnric

Kyllemos Eros

Lucky Look

Thunderstorm

Slättens Madgic II (Foto: Veronica Pettersson)
Skrivet och fotograferat av Annette (om annat ej anges)
Relaterade länkar
Av: Annette
Datum för publicering
- 2006-05-03
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Tack! Jättekul att se bilderna!
Vad fina och väl förberedda hingstarna ser ut.

Oerhört intressant läsning, som bekräftar det vi och många andra uppfödare har konstaterat under åren:
A och O för en framgångsrik avel är ett bra fölsto!
Som kuriosa kan nämnas att i stort sett alla "Furunäsare" härstammar från stammodern Harviestoun Priscilla RS 7, som vi importerade från Skottland i mitten på 60-talet.

Tyvärr fattas det foto på Slättens Madgic, Ytterhalls Phantom, Ålstads Marabou. Är det någon annan som var där och vill bidra med foton? Veronica???

Jo jag har kort på madgic , fast de blev så där , det bästa blev när han tittade bort men jag kan maila dig.

HM fast för att maila behöver jag ju en mailadress *S* tror jag har kort på Marabou och phantom med

Skicka dom direkt till Cattis. Det är hon som sköter det tekniska,
cattis@monkeytoys.com
Tack!

Ok ska göra det får väl skicka ett gäng på våran så får hon själv välja , jag har inte kollat om jag har på phantom men annars har jag sen grevagården *ler* , får se i om jag har på Marabou med ..
Kan någon som var där berätta mer vad som sades om hingstarna? Var det om stammen, avkommor, meriter?

Det var om stammen, meriter avkommor , hur många de hade betäckt,lite om deras rörelser och vad vissa kunde även lämpa sig till att betäcka tex de som hade bra rörelser och rörde sig genom kroppen även var lämpade till travponnyer (att betäcka) trodde Morgan tex..
Men en hel del pratades då om stammens betydelse
Okej, intressant! Det vore kul om det anordnas fler (och kanske lite närmre…).

Jo jag tror nog att det kommer att bli framtidens melodi för att kunna marknadsföra sina hingstar på ett bra sätt, var ju mer så förr

hm måste säga att jag verkligen gillar Lucky Luke , synd man inte håller på med mini 
#12 Han är jättefin
Du får väl skaffa dig en lite mini

#13 *ler* ja jag får väl de , kan kanske smuggla hit en utan att sambon märker det då de ändå är så små 

Bild på Madgic inlagd (hade glömt det
).
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#15 *ler* gör inget hade faktiskt jag med gjort *S*