Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 2667 ggr
Pheobe
0

Kastrera vid 6 månaders ålder

Visste ni att det finns veterinärer som kastrerar hingstar redan vid 6 månader om stenarna ramlat ner. Vad tycker ni om det?

Själv tycker jag det är synd, man tappar så mkt av hingstens karraktär om man skär dom för tidigt. Inte innan 1.5 år kan jag tycka men det är bara jag det.

Annette
0

Det visste jag inte ens att det går.

Mina har kastrerats när de varit knappt 1,5 år. Det har berott på att jag alltid bara haft ston, men nu har jag ju en valack som eventuella hingstföl kan gå med.

Pheobe
0

#1 Vet inte om alla kan tänkas göra det men vet dom som gör det också. Ja har man bara ston, vilket ju jag också har, är läget lite annorlunda om man inte kan hyra in hingsten nån stanns.

sanne
0

Jag eller nja.. veterinären kastrerade mitt halvblod när han var 8.5 månad, då hade det ramlat ner o han tyckte det var ok. kan säga att han är nu 2 år o jätte stor, har tom, börjat få lite nacke. men det låter väldigt tidigt m 6 månader. hade oxå velat vänta men kunde inte ta hem honom okastrerad då han fick gå med stona..

maysod
0

Man sa ju alltid förr att om man kastrerade tidigt kunde man förvänta sig att  få en något högre mankhöjd på hästen än om den fick gå hingst länge. Man gjorde ju ofta så på kronans hästar, men jag vet inte om det var just för att få stora hästar.

Midlingur
0

Japp, det visste jag! Ganska vanligt utomlands också.

sanne
0

#4 ja det kan nog stämma.. halvblodet jag pratar om är nu 166cm ungefär.. han är väldigt reslig.. iof, är pappa, Briar oxå hög, likväl mamman..

VeronicaP
0

Det hade jag gärna gjort på min gamla häst bara kulorna hade ramlat ner på han , han var helt galen alla redan när han var 6 månader , slog , högg och hade sig, när han var 9 månader ramlade båda kulorna ner och då skars han direkt. Han blev maxad D-Ponny med en massa massa och många trodde att han var hingst  så jag tror nog att det är gammalt skrock det där faktiskt.

annie
0

Vet att det görs i USA. Dr Potter (professor på Texas A&M university) berättade att det görs tidigt på hingstar där och att det inte blir skillnad på valackerna i massa och karaktär jämfört med om man väntar.

Jag har aldrig haft hingst men får jag hingstföl skulle jag nog kunna tänka mig att kastrera tidigt.

Camilla
0

Man ser ofta till salu annonser i UK på shetlandsföl som är kastrerade, så det är nog inte ovanligt.

Ellinor Johansson
0

# 8 Jag tror inte heller att det blir så stor skillnad på massan och karaktären om man kastreras tidigt. Arv eller miljö med 50% sitter säkert i generna.

#9  Bra idé något att tänka på tycker jag.

maysod
0

Jag tror inte heller att massan  och karaktären ändras, set ligger nog i generna, men jag tror att det med mankhöjden stämmer

Turnado
0

Vi kastrarade Nalo tidigt kommer inte i håg hur gammal han var men han var på alla hästar hela tiden.

StuteriSolo
0

Ska man inte spara den som tänkbar avelshingst är det ju lättare för alla parter att kastrera tidigt, hur tidigt beror väl på omständigheterna. Den vi har skjurit tidigast var på hösten som ettåring, men då hade vi flera andra hingstar och valacker.

Geminii
0

mitt russ kastrerades när han var 1 ungefär och han är Stoooor!! 128cm hög ich "biffig" som bara den :P

Madelene_Udd
0

Jag har inget emot att kastrera tidigt, ( hypotetiskt, eftersom det inte varit aktuellt här än…)

För min egen del skulle jag mycket väl kunna kastrera en uppfödning vid 8-10 mån ålder om bara kulorna är nere. Innan han säljs! Varför??? Vill jag inte ha honom i avel så är det enda sättet att garantera att framtida ägare inte avlar på honom….

Kratern
0

Visste inte att de kunde "trilla ner" vid så ung ålder.

Annars ser jag inget fel i det. Ska man inte ha honom kvar som hingst så behöver man ju ingen hingstkaraktär heller…..Flört

jecki
0

Har hört o läst att strax innan de fyller 2 år är lagom.Efter det kan de bli besvärliga,ha hingst beteende fast de är valacker. Min är 16 månader och inte könsmogen än,så jag tänker vänta till våren.

Camilla
0

# 16 Testiklarna trillar ner vid födslen.

Hanna-D
0

#17 De kan få "hingstbeteende" långt innan de fyller två år, vissa får det aldrig trots att det är hingstar så det är nog en sanning med modifikation Flört

sanne
0

#17 Könsmogna blir de tidigare än 2år, jag lovar. vi hade en new forest hingst som lyckades betäcka vid 8 månader, utan vetskap av alla i stallet, det blev ett litet korsningföl sen på hösten året efter.. hon heter titt-ut..

Kratern
0

#18 Jahapp, men i så fall åker de upp igen. Skrattande

maysod
0

Om det är riktigt så kommer stenarna ner då de föds, men det finns ju hingstar som aldrig får ner sina.

Camilla
0

#18. Nej åker upp igen gör de då aldrig! Hingsten drar upp dem vid rörelse men stenarna går inte upp i bukhålan igen!

#22. Nej i fall stenarna inte trillar ner vid födslen så kan kanalen vara trång och då blir de förmodligen kryptokider.

Kratern
0

#23 Märkligt….min veterinär kunde inte kastrera min ettåring p.g.a "bollarna" inte låg på plats.

maysod
0

# 23

Ja då jag är helt införstådd med det, och vet hur det fungerar,men många andra är kanske inte det.

Camilla
0

# 25. Nej förstår det!

Kratern
0

#26 Vad roligt att du kan vara spydig också! Fundersam 

Synd att min veterinär är så okunnig då…..tur att du vet bättre.

Camilla
0

# 27 A lägg av!! Om nu inte din veterinär inte kunde kastrera så var hingsten förmodligen kryptokid eller så var något annat fel!

Cattis
0

Jag har faktiskt också fått vänta med kastrering flera månader då en hingst bara fått ner ena kulan när jag ville ha det gjort. Efter ett par månader trillade den ner och då kastrerades han.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

#28 Något fel var det inte på honom. Han blev kastrerad ett halvår senare.

Om du fortfarande tror att du kan saker och ting bättre än en veterinär så får jag väl bara buga för din kunnighet då….Fundersam

Jag tror att du helt enkelt får acceptera det faktum att alla hingstar inte har sina "bollar" nere förrän kanske vid 1 - 1½ års ålder.

Kan tillägga att jag arbetat på stuteri samt fött upp egna hästar sedan 30 år tillbaka.

Tycker att jag lär mig något nytt varje dag.

Andra tror att dom vet allt redan.Fundersam

Camilla
0

Ja det är ju inget konstigt att man får vänta om de är kryptokider men man kan inte vänta i all evighet. Jag har bara sagt att stenarna ska trillar ner när de föds!

Man lär så länge man lever, så även du Inger!

Daladis
0

Min var inte kryptorcid, men likväl var en sten inte "riktigt" nere. När båda ramlat ner riktigt ( vid ca 1,5 års ålder) bokades tid och vetten kom hit för kastrering. Sederingen gjordes och vips var han "enstenad"! När jag kännde efter några minuter hade han bara "kulpåsen" -men den var tom!!! Efter ytterligare några minuter ramlade den ena stenen ner igen…. Men vi ställde in honom i boxen och gick in och fikade. Ny tid bokades några månader senare och då avlöpte allt som det skulle.

Förklara det du Camilla. Min vette kunde då inte göra det…. hon hade varit med om att dom kunde dra upp den ena, men aldrig båda helt.

Camilla
0

Det är inget konstigt alls! Tex travhästar dra upp båda tesiklarna när de går fort, helt naturligt. Det finns fall där veterinärer inte kunnat känna/hitta testiklar på hingstar som är på avelsvärderingen för de blir rädda o drar upp dem, då är det bara att vänta så kommer de ner igen, inget konstigt alls bara naturligt och logiskt!

Kratern
0

#31 Läs HELA mitt inlägg så ser du att jag påpekar att JAG lär mig något nytt varje dag (till skillnad från andra tydligen).Flört

jecki
0

#19,20   Vet att de kan bete sig hingstigt och att en del blir könsmogna tidigt,hörde om en unghingst som de inte trodde va könsmogen så han fick gå med ston,resultatet blev att en blev dräktig.Men jag tror inte att man kan ta dom senare,för då kan de nog bli besvärliga.Alla hästar är olika

#27 Veterinären kände på min hingst i somras o kände inga kulor så han ville vänta. (Hästen är 16 månader)

Daladis
0

#33-Nehe, jag läste och syftade på ditt inlägg i #23….

Camilla
0

#36. Ja de drar upp stenarna ja men inte till bukhålan där de låg när hingsten var ett foster.Skrattande