Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2946 ggr
Annette
0

Utställningsvärd/värdinna

Jag kom att tänka på en sak idag medan jag skruvade elisolatorer för fullt.

Hur skulle det vara om det på varje utställning fanns en person som har till enda uppgift att hjälpa folk tillrätta? Det är ju väldigt många nya utställare och det är ju jättetrevligt. I början är det inte lätt att veta hur man skall bära sig åt och ibland vet man inte ens vem man skall fråga. 

Det var bara en tanke som ploppade upp.

FredrikN
0

En jättegod tanke… men om det är ont om folk från början så blir det ju svårtCool

Annette
0

Men om det fanns tillräckligt med folk, alltså :)

Carita
0

Skulle vara jätte trevligt!

Min första tanke var att du Annette skulle passa fint till denna uppgift men sedan slog det mig att då blir det inga kort här på forumet och det vill vi ju ha!

Underbar
0

Det skulle vara jätte bra :D På min första kände jag mig som ett stort frågetecken ibland ;)

Miija
0

Kanonbra ide´!Glad

Ulla L
0

Verkligen en jättebra idé!

Om jag inte varit en ganska skruttig äldre dam skulle jag till och med kunnat tänka mig att ställa upp på det -  om jag varit sådär 20 år yngre.Skrattande

Marta
0

Tycker att detta var en bra ide. Kanske kan vi ha det till Frillesås, jag vet en som är som klippt och skuren för värdinne uppdraget!

Det är synd att det ska vara så svårt att få funktionärer.

Tror det är dels föreningarna själva som kanske missar att "suga" upp ev. intresserade, men även som någon tidigare skrev , att man tycker det är bekvämt att bara göra sin grej och sen lasta och åka hem.

Det som är otroligt viktigt är att om man har någon som anmält sitt intresse, så måste man ta väl hand om den personen. Lägga extra energi på att verkligen se till att vederbörande får en uppgift som h*n till fullo förstår. Inte lite vagt vifta iväg h*n "däråt" för att på egen hand hitta en uppgift. 

I den ridklubb där jag en gång var engagerad lärde jag mig en del om psykologin bakom frivilliga funktionärer. Och det är inte helt lätt alltid för någon av parterna. Men helt klart något man ständigt måste diskutera och försöka bli bättre på.  Det gynnar ju hela föreningen!

Kris_J
0

Vi har haft en sk boll i luften vid bla Frillesås som haft till uppgift att hjälpa folk till rätta. Denna och även övriga funktionärer har haft en liten skylt i form av en prisrosett som det står funktionär på.

Veritas odium paretFörvånad

Madelene_Udd
0

# 8 Just det där uppskattar jag mycket som inte är ute så mycket och inte känner så många, att det tydligt syns vem man skall fråg när man undrar något.

Marta
0

Ja, det är jätteviktig att man vet vem.

Kris_J
0

Jag tycker att funktionärerna ska ha en neonfärgad väst på sig, det har inte varit ett poppis föslag. Men då ser man på långt håll vem man ska uppsöka.

Veritas odium paretFörvånad

Marta
0

Det tycker jag låter som ett alldeles utmärkt förslag. Det ska vara lätt att känna igen en funktionär.

Moheda
0

En alldeles utmärkt idé. Om det fanns en värd/värdinna på plats är jga nästan säker på att fler skulle våga sig iväg på utställning. Det är som sagt inte så lätt när man är nybörjare. Och hur kul är det att göra bort sig i ringen bara för att man inte vet bättre. Hade jag haft kunskap och erfarenhet så hade jag inte tvekat att ta på mig rollen som värdinna. Ska själv åka till Svalöv för att "se och lära". Min pålle är dräktig (fölar i april) så jag vill inte dra iväg med henne just nu. Men till sommaren har jag nog repat tillräckligt mycket mod att ställa ut, förhoppningsvis, både mor och föl.

HanniBunni
0

Jag kan ju ochså bara hålla med…. mitt huvud snurrar bara jag tänker på allt, men hoppas att shettisfolk är snällare än hundfolk…för där får du skylla dej själv att du är nybörjare! Ingen chans att man fick hjälp om man frågade andra där! HemlisFlört

SaraDoos
0

#14 Shetlandsponnyfolk är VANSINNIGT trevliga tycker jag Flört hoppas du märker det också när du träffar folk på utställning. Är det Svalöv du ska till?

Kullen
0

jag håller med nr 7 helt och hållet. men vi hade upp denna frågan på utställnings kursen i rössebo och då skulle dom ta med denna önskan till styrelsen.sen vet jag inte vad frågan tog vägen??

Men  jag kan också  vara värdinna på en utställning. bara någon talar om vad jag ska göra.

Cattis
0

I Öst brukar alltid den som är utställningsansvarig vara "flytande" och därmed agera värd/värdinna. Plus att vi ofta i sekretariatet får frågor och hjälper till så mkt vi bara kan.

Så om man nu inte vet vem som är "värd", kan man alltid gå till sekretariatet så får man hjälp där, eller att de visar vem som kan hjälpa till.

Det kommer ofta utställare som frågar om utrustningen, hur man gör, var sätter man nummerlappen-frågor etc. Men visst, det skulle kunna vara tydligare vilka som är funktionärer.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

jag kan bara gå till mig själv när jag startade med shettisarna, jag fick massor av hjälp och får det fortfarande. Måste säga att shettis folk är helt fantastiska och jag har känt mig sååå välkommen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

HanniBunni
0

#15 japp min första och hästens fjärde! hihi

sonja
0

#18 Men Milla, VEM har du träffat? Jag har iaf gjort allt för att skrämma bort dig. Du har missuppfattat allt. Alla pratar skit om alla och är det nån som vinner som man inte tycker om så får den höra det. Hälsar gör man inte heller, bäst att vara så otrevlig som möjligt. Att säga grattis är det inte tal om. Är det nån som gör det så är det bara ljug.

Men ärligt, kul att du känner det så. Det känns bra när man mest får höra om de som inte är så nöjda. Då finns det hopp om shettisgalningarna i alla fall ;-)

Midlingur
0

På min första utställning kommer jag snarare att behöva en personlig assistent :) Så förvirrad kommer jag vara.

Milla
0

"20 tja eftersom du nu frågar så ska jag villigt spalta upp haha.

Du är en av dom som har "tagit" så väl hand om mig i början,Anneli från Hasselbo,Karin Linnestofta,Gonkan,Dalsgård,Maj - älvåsen

och massor av fler från detta forumet.

Nä jag måste säga helt ärligt att jag har verkligen känt mig välkommen.

Behöver jag tips och råd så frågar jag och än så länge så får jag svar :-) känner absolut inte mig utanför.

Men precis som du skriver Sonja så finns där ju även sådana personer och det är tråkigt MEN alla ni som är välkomande värmer så pass mycket ändå:-)

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

MrsM
0

Har redan provat dettaGlad. På connemarariks i somras blev jag avdelad för div servicefunktioner (jodå även att hålla koll på toapprtillgången på bajamajorna) och nåt som kändes verkligen bra var just att stå som en aktiv "ringmaster" vid insläppet och tala om för visarna vad som skulle hända, peppa dom vid behov och vara allmänt trevlig. Fick se alla hästar på det viset och träffa en hel del nya medlemmar. Hade en jättefin dag!

Sammanfattning: En bra idé som bidrar till trivseln på utställningen, och många nya känner sig välkomna i gänget! Och inte minst flyter bedömningarna på bra när folk är på plats och gör saker i rätt ordningGlad.

Pheobe
0

#20 Eller så kan det vara så att nervositeten tar över… den som vinner ser bara sin ponny… Den som ej grattar funderar över att köpa en ny ponny… en guldponny istället för skiten som den hade med sej… skitsnacket man tror finns kanske egentligen bara handlar om frågor och undran från början som genom tjugofemtusen andra öron blivit skitsnack. Men vad bra, säger du grattis nån gång vet man att det är ljug? Hemlis Njae, kanske ska man inte ta allt för givet… själv ser och hör jag inget när jag ställer ut mina djur, speciellt om dom fått guld *S* inte förräns hästen är i släpet och kameran åker fram som munnen kan komunicera med hjärnan. Och har ponnyn fått dåliga poäng är det nog mera domaren man hyser agg emot än mot vinnaren… De som sedan inte säger grattis till vinnaren har kanske fått dåliga erfarenheter av vinnaren tidigare… uteblivet grattis kanske? För varför är det bara grattis åt vinnaren? En tvåa med guld och glädje över ponnyn är väl värd ett grattis?