hästars tuggbehov
De flesta tycker ju att hästar ska äta i ca 18 tim/dygn. men samtidigt är det många som säger att shettisar ska inte ha mer än ca 5kg hö(nu tar vi hö, för enkelheten skulle) per dygn.. jag får inte ihop den matten..
Hur gör ni andra?? har dom fri tillgång på grovfoder, ger ni ett par gånger per dag?? 2 ggr/dag??
mina har i stort sätt fri tillgång, men då kan det bli att dom äter väldigt många kilo per dygn.. vore intressant o höra andras åsikter, för alla har åsikter, men inget svar är ju rätt eller fel.. är bara allmänt intresserad
vi har fri tillgång till alla våra, mina erfarenheter är att dom inte äter mer än ca 5-6 kg per häst och dygn om jag nu räknar ut hur länge en bal räcker.
Tror däremot att om dom har fri tillgång så äter dom långsammare för dom vet att maten finns kvar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

När vi fodrar "full ranson" på vintern så fodrar vi 2 ggr per dag. Då fyller vi på lådorna de får maten i och det räcker i princip tills vi fyller på nästa gång. Ibland är de utan mat 1-3 timmar innan vi fyller på igen. Eftersom vi ger mer på kvällen, så vet vi att de har att tugga på hela natten då det är som kallast. Den tid de ibland är utan mat är på eftermiddagen mellan 3-5 kanske.
Så svaret är, i princip fri tillgång. Våra går ju också ute dygnet runt, så de behöver mer för att hålla värmen, än de som står inne på stall. Jag tycker inte att våra äter så extremt många kilo per dgn/häst. Kanske mellan 5-8 beroende på häst och väder. Sen finns det ju undantag, som sätter i sig mängder… :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Våra har fri tillgång på grovfoder och de blir inte fetare av det än när jag gav dem flera gånger om dagen , jag har uppfattat det som att de äter mer med förstånd *ler*

Vi gör som #2. Fast våra står inne på box nattetid, så då äter de inne. Det är ofta det är lämnat både på morgonen och kvällen.
I vinter skall se stå på halm så då har de ju den att tugga på också.
Här är det fri tillgång till stona och i princip detsamma (fast manuell på fyllning) till grabbarna.

Fri tillgång på både hösilage och halm under den kalla årstiden.
Utfodrar 4 gånger/dag. Hästarna har tillgång till halm i både boxar o lösdrift. Vid den kallare perioden får de ökad mängd så då har de i stort sätt fri tillgång på hö eller hösilage (beroende på vad man har).
Fri tillgång på hösilage på vintern. Just nu då det fortfarande är gräs i hagen fodras dom med hö 2 gånger om dagen.

Just nu går de kvar i sommarhagen och ratar höt jag lägger ut men när intresset vaknar så får dom fri tillgång på hö samt hösigage när det blir kallare. Runda ponnyer får man motionera och man inte vill ha det så. Jag är av den åsikten att dom (magen) mår bäst av att kunna tugga hela tiden och att dom behöver maten för att hålla värmen.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Enligt föreläsningen jag var på för några veckor sedan så skall man räkna 1 kg torrhö på 3 kg hösilgage… så skall de ha 5 kg hö enligt uträkning så skall de ha 15 kg hösilage…. alltså gör de inget om de står och äter länge/mer utav hösilaget… det är helt normalt.
De skall ha mer hösilage pga av att det är mer vatten i det än i torrhöet och äts därmed snabbare än vanligt hö.

#10 Men det beror väl också lite på hur blött hösilage man har? Riktigt torrt hösilage fick jag veta att man skulle räkna 1 kg hö = 1,5-2 kg hösilage.
/Cattis
Uträknat på normalt hösilage… sen är det ju upp till var och en att bedömma hur torrt eller blött hösilage man använder är det torrare minskar det ju och är det blötare för man lägga till.
Själv fodrar jag med torrhö så jag slipper fundera över det….
Ta reda på hur många kg ts hästen skall ha varje dag (minst 1-1,5 kg/per 100 kg), och därefter dividera antalet kg ts med ts-halten i grovfodret.
Kan variera ganska kraftigt om man har ett hösilage på 55% än på 80%. Vet inte om det finns några normer för normalt hösilage då det varierar en del - även från bal till bal.
Jag tänkte nog mer på hästarnas tuggbehov med mina svar…men 18 timmar låter mycket… men det sa även min föreläsare så det stämmer väl…

Att diskutera Ts är väl helt orelevant egentligen om hästarna har fri tillgång då styr de ju själva intaget. Är ju en annan sak om man fodrar i givor. Det är alldeles för många som tror att man ger samma mängd av hösilage som torrt hö, har jag förstått.
#14 Det stämmer med 18 timmar och tittar du på en häst i hage så går den med huvudet i marken oavsett om där finns mat eller ej. Den rotar nästan alltid runt i något
När jag hade min första shettis tyckte jag att hon åt upp så himla fort, och tänkte då på tuggbehovet, men jag fick inte ihop det, hon blev tjock så fort hon fick lite mer. Och jag VILL inte ha tjocka hästar, varken andra eller shettisar.
Efter ett tags klurande blev lösningen följande. Blanda nattens högiva med halm i ett hönät. Det tar 3 ggr så lång tid att äta eftersom hon först sorterade ut höet och sedan tuggade i sig halmen. Utöver detta fick hon en gran i boxen, modell julgran som hängdes upp i hörnstolpen med toppen neråt. Voaila fri tillgång på tuggbara saker, men inte för mycket foder….
#17 så brukar jag göra ändå. Dvs lägger in julgranar, avsågade grenar från fruktträden etc. Jättebra oavsett tuggbehov eller ej. MEN det är ju inte tuggbehovet som en hund en häst har utan det är jy mycket för matsmältningen som hästen äter stup i ett. De där enstaka kilona hö räcker inte som fibrer åt hästens mage.

Visst är det ngt med magsaften… Har för mig att jag hört att 15-20 min efter att en häst ätit så sätts produktionen igång m magsaft och om hästen då inte äter så kan det vara skadligt…"flummigt"??
Det var någonting, men jag minns inte riktigt.
Det förklarar ju varför en häst hela tiden stoppar i sig foder, kvistar eller vad det än må vara. Dom sover/vilar ju inte i mer än 20 min intervaller och det kanske då kan bero på detta med magsaften…??
Vet inte, men jag kände att det började röra sig inne i huvudet..minns bara inte.
www.gullsmyrastuteri.se

vår häst har i stort sett fri tillgång på hö, och om det tar slut kan han käka på halmen. han kan gå ut som han vill oxå.
hösilage… finns det bara i sånna stora runda balar? vi har ju bara en pålle och sånt blir väl dåligt om det står för länge?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#20 går att köpa i mindre mängd med, men då till ett högre pris
www.gullsmyrastuteri.se

#19 När mina hästar har fri tillgång, så går de iväg flera gånger per dag och ställer sig och sover. Det handlar om flera timmar i stöten som de bara står och omväxlat ligger. Så det är inga 20 minuters pauser här inte. :-)
Samma sak gör de ju under betesperioden.
/Cattis

#22 jo jag har också hästar som "sover" länge men det här är ngt jag hört om magen,..Någon som känner igen det jag skriver.
What ever… Ju längre tid dom äter desto bättre är det.
www.gullsmyrastuteri.se
#23 jag känner igen detta men kommer tyvärr inte ihåg mer än du :/
#23 Är det inte det att dom inte har någon gallblåsa du menar? Gallan droppar konstant ner i magsäcken och har dom då inte grovfoder (tilräckligt) i magen så kan gallvätskan fräta hål och ett magsår uppstår. Detta är tyvärr alldeles för vanligt på hästar.
Amor vincit omnia 

Ja så kanske det var!
Det var det nog, det där med magsår var dessutom bekant!
Dessutom så kom jag på att det jag hört om hästar i vila är att dom SOVER endast i 20 min intervaller, dom kan alltså vila längre..
www.gullsmyrastuteri.se