Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 16-hästpass
Läst 1401 ggr
sanne
0

Ang. vita PASS !!

Är det någon som vet hur det kommerr bli med Passen, alltså verkligen vet !!

Har någon fått vitt pass till sina föl? jag skulle gärna vilja veta om förslaget verkligen gått igenom. Vet en som fått blått pass, även om pappan ej är visad i sverige, dock godkänd i annat land..

vore kul o höra hur det är …

Annette
0

På höstmötet kan man säkert få information om detta.

Camilla
0

# 0 Du har PM sanne!

Mossedal
0

Skulle också gärna vilja VETA. Någon?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Camilla
0

Jag vill gärna veta vad pappan till fölet heter?

Camilla
0

Tack för svar Sanne!

Houdini
0

Föl får vita pass redan i år, alla EU.hingstar som inte är visade i sverige (hur många andra länder de än är godkända i) alla svenska hingstar som ej är visade eller ej är godkända med 40 poäng exteriört el tex ej har klarat bruksprov etc.

Allt mot hemlandets tydliga regler och mot EU. reglerna.

Houdini
0

Det går förresten att se i webstamboken vilka som kommer att tilldelas dessa pass för de har inte fått några reg nr ännu..

sanne
0

ok, men jag tycker fortfarande att det är konstigt att den jag vet om som har en pappa som är EU godkänd men aldrig visat i sverige på avelsvärdering, har fått ett BLÅTT pass..

då får jag avvakta o se vad mamma´s lilla får för pass färg, hon är efter eugodkänd hingst.. men han är visad på avelsvärdering, dock ej m 40p..

Marta
0

Som jag har fattat det så skulle inte extriörpoängen på en redan "EU" godkänd hingst vara avgörande för passfärgen på framtida föl.

Att hingsten visas fram, är det man vill främja med detta.

Milla
0

#9 ja så har jag också uppfattad det som. Så visas en EU godkänd hingst i sverige oavsett poäng så får avkomman blå pass.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Hur blir det om EU-hingsten inte är veterinärt godkänd i Sverige då, vilken passfärg får avkommorna då?

sanne
0

Jag förstod oxå så som Märta säger, att de ej behöver uppnå 40p, men har visats fram ivf..

ska bli intressant på höstmötet om det sägs något där !!

Annette
0

#12. Du får ta upp det på höstmötet.

Marta
0

#11 Det borde ju vara kasserad.. Men det är ju en intressant fråga.

Kanske det är en samvetsfråga…

Annette
0

#14. Ett exempel:

En EU-godkänd hingst, veterinärt ok i sitt hemland, visas här och det upptäcks att den  har patellaupphakningar. Kan den då kasseras här?

PP
0

#8 Är fölis rent officiellt tillverkad i Sverige..? Det kan ju tydligen påverka passets färg, enligt en annan tråd i ämnet.

Cattis
0

#11 En hingst som är gdk i annat land efter ett visst datum är också internationellt veterinärt godkänd. Eller har jag fel? De visas väl inte om veterinärt här om de gdk enligt ISPC's veterinärlista.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sanne
0

#16 japp, fölet är "tillverkat" i sverige!!

VeronicaP
0

Fast en Eu godkänd hingst kan kasseras här om den har veterinära fel.

Visade Eu hingstar oavsett poäng i sverige , veterinärtgodkända , blåa pass på avkommorna

Ellinor Johansson
0

Visade Eu hingstar oavsett poäng i sverige , veterinärtgodkända , blåa pass på avkommorna

Det var klart och enkelt skrivet.

VeronicaP
0

#20 är ju eg inte så krångligt ;-), bara man inte velar till det Cool