Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 3231 ggr
RomDoll07
0

Vita bentecken?

Hej!

Finns det shettisar med vita bentecken som inte är skäck? Tror jag aldrig har sett nån som har det, verkar vara väldigt ovanligt om det finns. Shettisar har ju inte så mycket vita tecken över huvud taget, vad beror det på egentligen?

Linnah
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ovanlig men det finns. Gläntans Norton är en sån. Hönsetorps Fiorentina som jag haft tidigare har en vit kota på ett bakben och en vit hov på andra bak, kombinerat med bred bläs och blå ögon. Båda hennes föräldrar är fuxar, inga skäckanlag.

RomDoll07
0

Intressant att båda är fuxar, undrar om dom har mer anlag för vita tecken. Vi har två fuxar med vita huvudtecken, men inget på benen.

Linnah
0

Ja, fux är ett utbredningsanlag som ökar förekomsten/utbredningen av vita tecken, medan svart/brun minskar den. Det är väldigt ovanligt med svarta/bruna med mer tecken än stjärn. De förekommer, men de är ovanliga.

Frida-E
2

I somras fick jag två miniföl e samma hingst. Vare sig pappan eller mammorna har några tecken men ena fölet, skimmel född svart, fick stjärn, nosbläs och vit underläpp, samt vit bakkota, och systern, gulbrunblack, fick exakt samma vita bakkota. Tycker det är så fint med tecken, synd det är relativt ovanligt på shetland.. Lipar

Ponnybus
1

Mitt sto har en vit halvkota samt vit hov på vänster bak, om jag inte missminner mig har hennes pappa lika :)

Ponnybus
1

Hon har även en stjärn

MadeleneJansson
0

Stuteri Solliden hade en svart ponny med vit kota bak, undrar om det kan ha varit Wendy vd Bloemehof?

h00jff
0

#1 Har föräldrarna inga vita tecken på benen?

För några år sedan var det väldigt mycket skriverier om detta och många hävdade att det anlag som ger strumpor på ex halvblod inte existerar på shettisar. Därför skulle alla shettisar med vita ben vara skäckar. Någon som vet om det finns någon vetenskaplig artikel eller liknande kring detta, eller är det bara en myt?

hippoteket
0

det finns nog ingen annan forskning på det än att det är "bevisat" att shetlandsponnyer med strumpor, som har skäckförälder, lämnar skäckavkommor tillsammans med sto/hingst som inte är skäck. Alltså erfarenheten har visat att det är på detta viset. (vi är många som kan vittna om samma sak)

Man kan nog också dra slutsatsen att sabinoanlaget - som ger mycket vita tecken och höga strumpor på andra raser - inte finns på shetland, eftersom vi aldrig ser den typen av tecken på våra ponnyer.

Linnah
0

#8 Såvitt jag minns har föräldrarna inga vita tecken på benen.