Hingstar på station
Vad kommer ni ha för godkända hingstar i sommar? Kommer era hingstar stå på station hos någon? Kan ni inte berätta namnet på era hingstar och tala om var de skall vara i sommar. Det är ju kul att vi kanske kan ha lite koll… 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

A-premierade minihingsten Skäpperöds Hector ska stå hos oss i Trelleborg i sommar.
Kölnäs Camillo RS 301 står hos oss. Han börjar få vårkänslor och vill gärna ha sina brudar NUUUU!! 

Slättens Madgic står som sagt hemma hos oss…
På Hamra Ponnystuteri står
ELIT-hingsten Charley vd Provincialeweg RS 257 till förfogande.
MVH Johanna Granberg
Allgunnens Xtan kommer stå hos oss i sommar. Vi bor i Hällingsjö men har sommarbetet i Hyssna.

Furunäs Bonzo står hemma hos oss i sommar.
/Cattis
Furunäs Fernando RS 258 kommer vara hemma på Haganäs i sommar.
Stjernens Epus RS 449 blir hemma på Stuteri Kilskogen i år.
Stjernens Patrick kommer att stå hos oss halva sommaren
Zeb RS 438 hoppas på att det kommer några vackra damer till honom, här hemma på Hippoteket i sommar!
(de egna ston som ska betäckas har ju samma pappa som Zeb
)
Skulle det vara någon som inte har möjlighet att ha sin hingst hemma i år, så har jag utrymme att ha en till hingst här hemma, förutsatt att han passar till de två ston jag tänkt betäcka… 

Allgunnen Sorro RS 337 kommer att stå här hemma i norra bohuslän.
Smevallens Bonsai RS 365 ska vara hemma i sommar :-)
Minihingsten Skäpperöds Sebastian RS 421 står hemma hos oss hela sommaren (Västmanland) och tar emot ston upp till 90 cm mkh på fribetäckning.

Våra egna hingstar Componist v.d Römer RS 248 och Bravo v.spuitjesdom RS 238 står hemma i sommar. Också har vi glädjen att ha JoyToy v.st Berknes på station i år igen.
Wessel v.d. Amstelhof RS 235 och Humledals Tie Domi RS 426 kommer att vara hemma på Humledal 2006.

Förutom våra egna hingstar, Origo, Castor, Django och Robijn kommer vi att ha Dalsgårds Favorit RS 437 på station denna säsong.

Puttar upp denna tråd…
/Cattis
Furunäs Sahib RS 243 Svart 
Lindebys Torsten L RS 462 Fux 
Kommer att stå Hemma på Lindebys Stuteri i Hälsingland (Lindefallet)
Välkomna till vackra Hälsingland 
Watson V Bunswaard kommer att finnas hemma i sommar.

Har sett att Fireball v. Stall Polderzicht ska stå på station i Värmland i år.
#20 Det stämmer han står hos Katrin Johansson i Övre Lilltomta.
Gläntans Morendo ska stå hos Linnéa Göransson i Stora Mellösa (Kumla) säsongen -06.
För mer info och telenummer (det lägger jag inte ut här) så är det bara att höra av sig till mig.
Äppelbo Findus och Rossmons Jackmani finns hemma på stuteriet i år.
Amor vincit omnia 
#21 Såg att det fattades i Gläntans Morendos stamtavla, varför är det så, och om man skulle vara intresserad av att använda honom, går det att registrera fölen som renrasiga Shetlandsponnyer.
Nu när det skall vara 3 fulländade led bakom hingsten och stoets föräldrar?
Vad gäller?
#22 Kolla webstamboken en gång till

#23 Mmm… men det är väl det att det saknas nummer på ett par i stamtavlan. Men om jag inte minns fel, fick de som har namn vara kvar, även o mde skanade nummer. Jag tror dealen var så iaf. För det var en massa ISPC-länder som det skulle fått förödande konsekvenser för om man skulle ta bort även dem som saknade nummer. Vi skulle ha förlorat en massa hingstar.
Och innan ngn skriker för full hals, så ja, det är klart at tde skall ha riktigt okej stam. Men i många fall är det äldre ston som det saknas nummer på. Från den tiden då man inte var så noga med stambokföringen/registreringen utan stona hade sina språngsedlar som härstamningsbevis enbart. Det var ju okej förr.
/Cattis
Har fått bekräftat att det är helt okej att använda Morendo, han har ju inga "luckor" i stammen utan hans mormor och mormorsmor är bara inte införda i SSS med regnummer utan enbart redovisade på språngrulla till Jordbruksverket som man gjorde förr. Så det är alltså inga problem att betäcka sitt sto med en mycket fin hingst. 
Amor vincit omnia 
Östertorps Illuster RS 316 kommer att finnas på Stuteri Norrgården säsongen 2006.
Detta står på SSS hemsida:
Det är ok om vi tolkar det i Sverige att registrera avkommor till ponnyer som har tre generationer utan okända led och då namn på angivna föräldrar går att spåra till betäckningsrapporter.
Däremot kommer en ponny som har någon häst i tre led som inte är registrerad d.v.s. inte har vare sig rikstamboksnummer (RS) eller grundstamboksnummer (ex. 38-02-xxxx) eller något utländskt stamboksnummer någonstans, inte accepteras i utlandet. Kort sagt, de går inte att exportera. Därför bör man se hur stamtavlan kommer att se ut för avkomman.
Tänk på detta vid betäckning av ston då avkomman inte kommer att ha minst tre fulla led av registrerade föräldrar
#25 Om någon vill betäcka med honom, kan du visa upp den språngrullan för stoägare då?
För det första Carola, den här diskussionen hade du och jag i telefonen för ett bra tag sen när jag frågade dig om du visste hur det låg till, så varför du drar upp samma ämne här begriper jag inte, eller jo det kanske jag gör förresten 
För det andra, vad då språngrulla?? En språngrulla fyller du i och skickar till SH, vad har det med saken att göra? Givetvis upplyser jag stoägare om att det kan bli svårt att exportera en avkomma efter den här hingsten och så får stoägaren ta ställning därefter. Du med flera vill ju i många frågor och inlägg att ALLA ska få tycka, tänka och välja fritt. Det gäller väl även andra hoppas jag.
För det tredje, så är det en mycket trevlig hingst som fick in en godkänd hingst i höstas och det skulle nog inte varit möjligt om det hade varit något "mysko".
Och en sista sak, jag har pratat med alla tänkbara som har ett finger med i dessa regler och det finns inget konstigt eller oklart med att använda honom i avel även om en del säkert kanske vill få det att låta så. Välkommen med ditt sto 
Amor vincit omnia 
#29 Vad är det du tror att du begriper när det gäller varför jag frågar om detta här…utveckla.
Varför jag skrev språngrulla, är av den enkla anledningen att det var precis vad du uppgav i ditt svar under #25.
När du skriver att stoägarna blir upplysta om detta, så skriver du att det kan bli svårt…
Går det att exportera avkommorna som renrasiga shetlandsponnyer?
Eller går det inte?
Jag funderar som stoägare, men måste kunna känna trygghet om vad som gäller…..
Men snälla Carola, jag kan väl för jössenamn inte ha språngrullor på hans mormor och mormorsmors tillkomst att visa upp. Dessa ligger arkiverade hos Jordbruksverket. Avkommor efter Morendo går att registrera precis som ALLA andra renrasiga shetlandsponnyer i SSS. Exportbiten är jag inte så hemma på men det är heller inte därför jag föder upp hästar, och skulle någon i framtiden vilja köpa en avkomma efter Morendo av mig så kommer jag att upplysa om det hela, var bara lugn du.
Kontakta gärna uppfödaren till Morendo om du har några frågor angående hans stam.
Amor vincit omnia 
En sak till, kan inte tro att du har för avsikt att komma ner hit med något sto utan det är nog snarare så att ämnet är kul att diskutera, eller har jag fel? Tack för mig leverpastej!!
Amor vincit omnia 
#31 Men visst måste det väl vara hingsthållarens uppgift att lämna sanningenliga och korrekta uppgifter om vad som gäller med hingsten och dess avkommor.
När du skriver att jag som stoägare får ta kontakt med uppfödaren av hingsten, syftar du då på vice ordförande i SSS Magnus?
Om det känns viktigt att föra en seriös avel med hårda krav, då måste kunskapen om vad det är man "säljer" vara så pass påläst att inga senare problem kan dyka upp på vägen.
Om jag inte missminner mig, så har SSS under många år, gått ut och varnat oss stoägare för att betäcka med vissa hingstar.
Men dessa texter kanske inte gällde styrelsemedlemmarna???
Jag vill att du som hingstägare skall ta reda på vad som gäller med din hingst, oavsett hur många godkända avkommor han fått här i Sverige, det tycker jag är hingstägarens skyldighet.
Eller lämnar du garanti för att hingstens avkommor går att exportera, tänk dig om någon stoägare ska flytta utanför landet, ska denne då tvingas lämna sin häst i Sverige.
Eller kontra, få registrera den som "ingenting" är inte det ganska viktigt att få veta….
#32 Om hingsten verkligen har korrekt stamtavla enligt de internationella reglerna, då kan det mycket väl vara så att jag kommer med en märr.
Visar sig motsatsen, då kan vi skriva under på varsin leverpastej 

Stopp!
Denna tråd handlar inte längre om hingstar på station, utan om huruvida Morendo verkligen är okej att betäcka med. Det är han, och alla de andra hingstar som har samma "floppar" i stammen - där det bara finns reggade kopior hos SJV (enligt då gällande regler). Punkt slut. Vill ni diskutera vidare ang tre gdk led och språngrullekopior eller betäckningsrapporter m.m. - skapa då en ny tråd. Tack på förhand.
/Cattis
Gardian Angel…………

#36 Knappast, inte heller bedriver jag hetsjakter.
Men, det som är viktigt för min del, som jag skrev i mitt inlägg - är att denna tråd skall handla om hingstar på station och inget annat. Jag rekommenderade de som är intresserade av fortsatt diskussion kring de andra ämnena att starta nya trådar. Hur lyckades du vrida det till att vara en Guardian angel?
Kontrollera gärna fakta innan du hänger ut en hingst här som en utan full stam/en som ej går att regga/exportera avkommor efter.
Och för övrigt, så hänger vi inte ut hingstar med namn i negativt syfte här. Inte dina, mina eller ngn annans.
/Cattis

Jag såg hans son när han blev godkänd - trevlig hingst! Han står ju inte så långt här ifrån oss, jag har tänkt på honom som kandidat i framtiden. Hingstar med bruksmeriter får alltid många extra + hos mig.
ah, nu var jag extremt från ämnet, men det kändes dumt med en ny tråd "Jag såg hans son när han blev godkänd", 0 svar. typ.
#38 Ja! jag hade också funderat på en betäckning med honom, men känner mig osäker.
Man vill ju ha öppna dörrar till omvärlden…
Fast nöjer man sig med att stanna inom landets gränser, då går det ju förstås bättre