Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1863 ggr
QuickStep
0

Avmaskar ni nu?

har tänkt o avmaska med Ivomec nu för jag avmaskade med Bantminth för 2 månader sen ungefär…

Är det fler som avmaskar nu så här på hösten?

kajsa-kavat
0

Jajamen ! Okt - Nov. Och gärna när det varit några frostnätter. Kör med Ivomec nu på hösten.

AusaBausa
0

Ska avmaska..fick recept av vet. när hon vacc Kelda..ska bara hämta ut det…

jecki
0

Avmaskade med noromectin i september. Dels för att hästen skulle på foder och för att det är "ok" att avmaska med det redan i sept-okt.

Lauth
0

Väntar på några "kalla" dagar i följd. Har Ivomec och ivermectin som väntar.

susanne-s
0

Hm… hjärnsläpp.. Vad är det unghästar ofta får för mask och vad biter på dem (masken Flört) ???

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Anna-N]
0

Ja, vi avmaskar alla hästarna med Ivomec nu på senhösten- men väntar ett tag till.

#5: Unghästar kan få all sorts mask men spolmask sägs ju vara vanlig på dem. Den tar inte Ivomec utan då måste man avmaska med tex. Banminth.

HanniBunni
0

Lite roligt att höra för att jag frågade vad de rekommenderade nu och då sa de "bimectin" som tog styngflugelarver som var vanligt nu vid sensommar/höstkant. Men iof så finns det mängder av märken för just det!Fundersam

QuickStep
0

åh d va d inte bara jag som va helt förvirrad i avmaskningsdjungeln…!

susanne-s
0

Tack Anna Spolmask var vad jag tänkte på!

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

#7 Det finns många märken som tar styngflugelarverna, men om du tittar på dem så ser du att alla har samma verksamma substans - Ivermectin… (möjligen moxidektin, som är inom samma grupp)

pippa__
0

Maskar me Noromectin när frostnätterna kommer

PP
0

#9 På Nords höstmöte fick vi ta del av ett mycket intressant föredrag med Eva Osterman Lind, SVA, om hästens inälvsparasiter. Hon visade bland annat resultaten av studier på just avmaskning av spolmask, där det enda avmaskningsmedlet som hade full verkan var Axilur. Reklam för detta medel finns f ö i senaste Shetlandsponnyn där man i annonsen oxå påtalar medlets goda effekt på just spolmasken.

Jag avmaskar inte längre mina hästar med tanke på styngflugelarver, då jag aldrig har sett de karaktäristiska äggen på mina hästar. (Förr avmaskades det dock i november för att "det skulle vara så"…)

RebeckaSvensson
0

Har hämtat hem Ivomec och ska avmaska innan de tas hem från betet.

[Rebecka]
0

jag avmaskar mina med cydektin i okt-november

susanne-s
0

#12 Jag har heller aldrig sett styngflugeägg på mina. Vi har väl helt enkelt tur att de inte trivs i våra områden.
Synd att jag inte kunde vara med på mötet men det var ju bra att få veta om Axilur.

www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
0

Jag ska avmaska våra på söndag efter årets sista tävling , några av våra har haft flugägg på bena i år men inte alla, jag avmaskar alltid hästarna innan jag tar väck dem från betet , vad jag använder beror helt på vad jag har för medel det året då jag har samma medel hela året.

AnnaLundin
0

Jag måste tyvärr avmaska eftersom jag har haft styngflugeägg på hästarna, det känns ju lite trist att tvingas ge medel mot det när träckprovet i övrigt visar att jag egentligen inte behöver avmaska…

Annette
0

Vi har haft styngflugeägg i år, det var många år sedan sist.

Pheobe
0

avmaskat förra vecklan med noromectin. Vi har mycket styngflugeägg på hästarna så enbart därför vi maskar nu. Enligt min vet är det för sent i november och för tidigt i september. I november kan hästen ha tagit skada av masken och tar man dom i september hinner dom bli smittade med nya. Oktober var bäst enligt henne.

#0 varför avmaskat för två månader sen? Vi avmaskar bara i maj och i okt. Fölen en gång vid 6-8v ålder.

PP
0

Näe, vad less jag blir! Hade skrivit ett långt inlägg med lite av det som sades på föredraget på Nords höstmöte och när jag sen klickar på "Publicera kommentar" står det error över hela skärmen och all text är borta… Ledsen

Cattis
0

#20 Klickade du på bakåtknappen?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pheobe
0

#21 blir så ibland här också. Jag bara trycker på publicera och så blir det error… trycker man tillbaka finns det inte kvar =(

KimL
0

Jag avmaskar före och efter sommarbete.

Har varit med om en häst som var sönder avmaskad. Ägaren avmaskade 4-5 gånger om året så han hade jätte problem med magen/tarmarna.

Så avmaska inte mer än nödvändigt!

AnnaLundin
0

#23 - om man kollar med träckprov kanske man inte behöver avmaska alls…

susanne-s
0

Tack vare träckprov har vi inte avmaskat de senaste två åren!
Jo fölet maskade vi i juni men det är allt. -För säkerhetsskull.

www.gullsmyrastuteri.se

QuickStep
0

# 19, för vi tog träckprov då och d visade sig att dem hade mask alla hästarna.

Så därför jag är lite förvirrad varför jag egentligen måste avmaska nu igen.. Men d e vad jag har fått för råd.

Hur visar sig styngflugeägg??

Jag har varje sommar när jag släppt på bete har hästarna fått små skorpor på hela benen som är lite orangefärgade och det försvinner efter några veckor. Men kan d vara såna ägg?

AnnaLundin
0

#26 - Det är förmodligen såna, ja…

[Croneld]
0

Har precis avmaskat mot "stygga flugan" som de kallade styngflugelarven när jag växte upp

Pheobe
0

#26 Det där låter som ägg, ja. Visst försvinner dom, ner i hästens mage när dom kliar sig på benen =)

stallostby
0

avmaskade mina 4 oktober.

Har funderat på om det är för tidigt de har fortfarande ägg på benen.

Men någon nämnde attt man inte ska vänta för länge för blodmaskarna "kapslar in sig"? Men vill minnas att ivermectin tar blodmaskar i alla stadier…?

Pheobe
0

#30 min veterinär sa att dom gjort tester på äggen vid denna tiden och fram i november. Det visade sej att äggen då var tomma! Man ska alltså ta dom nu.

PP
0

Gör ett nytt försök - och ser till att kopiera texten innan jag klickar på "publicera-knappen"..!

En liten sammanfattning av vad vi fick lära oss på Höstmötet:

Styngflugan - lever under några veckor på sommaren. Honorna lägger karaktäristiska gulvita ägg på hästens hårrem, företrädesvis på frambenen. Larven (det är alltså ingen mask), upptas via munnen och övervintrar i hästens magsäck. Då förekomsten av styngflugan har minskat i Sverige (men finns lokalt i hela landet - särskilt vanlig där det finns mycket häst) och larverna  knappast orsakar någon skada behöver man inte rutinmässigt avmaska alla hästar sent på hösten. Det bör räcka med att avmaska när man sett flugan eller dess ägg.

Spolmasken - förekommer allmänt hos föl och unghästar men sällan hos hästar äldre än tre år. Larverna vandrar genom levern till lungorna där de hostas upp och sväljs igen. Uh! Masken lever i tunntarmen och producerar rikligt med ägg som kommer ut på betet med avföringen. Äggen har riktigt hårda skal (till skillnad från t ex blodmaskens ägg) och kan därför överleva i stallar och på beten i många år och smitta kommande generationer av föl.

Föl avmaskas mot spolmask vid 8 och 16 veckors ålder. Unghästar kan behöva avmaskas mot spolmask i februari, men då helst efter träckprovsundersökning. Man har noterat en nedsatt effekt med Ivermectin vid studier, vilket kan röra sej om resistens (ej klarlagt). Vid samma studie var alltså Axilur det medel som hade bäst effekt på spolmask. 

Bandmasken - vanligt förekommande hos hästar i alla åldrar. Har för mej att det rörde sej om över 60% av de svenska hästarna som var infekterade. Bandmasken lever i övergången mellan tunntarmen och blindtarmen. Eftersom det är oklart i vilken mån bandmask skadar hästen, rekommenderar SVA att bara avmaska vid konstaterad infektion eller när problem med bandmask kan misstänkas. Vi fick dels se en bild på en mycket hårt ansatt slemhinna och samma slemhinna när maskarna plockats bort och den såg allt annat än hälsosam ut, ändå hade hästen i fråga inte uppvisat några problem eller symptom på att vara infekterad..!

Blodmasken - verkar vara värstingen i samlingen. Hästens vanligaste inälvsmask som de smittas med när de äter infektiösa larver på betet. Alla hästar är tydligen infekterade med vilande larvstadier som inte kan avdödas med avmaskning. Dessa larver utvecklas sedan successivt till nya maskar.

Lämpligen avmaskar man alla hästar mot blodmask 3-4 dagar innan byte från vinterhage till sommarhage. Beroende på smittrycket (antal hästar och yta) kan man även behöva avmaska under sommaren.

Man kan hjälpa till att sänka smittrycket genom att t ex mocka hagarna 1-2 ggr/veckan, växelbeta med andra djurslag eller betesputsa och slå sönder/sprida gödseln. Men vid det sistnämnda gäller det att göra det under en torrperiod så att larverna dör - annars smittar man effektivt hela betet.

Hennum
0

ojojoj… dom där maskarna är inte lätta att ha och göra med. jag tror vi bör avmaska mot bandmask. vad använder man då? och ska man alltså göra det nu i oktober, om jag förstått rätt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

PP
0

#33 Varför tror du att du behöver avmaska mot just bandmask?

Enligt SVA är den bästa tiden för strategisk avmaskning mot bandmask före betessläpp eller eventuellt på hösten för att förebygga problem under vintern. Men de rekommenderar alltså bara avmaskning vid "konstaterad infektion eller då problem med bandmask kan misstänkas".

Mot bandmask används prazikvantel (Cydectin comp, Droncit, Equimax, Ivomec comp) eller dubbel dos av pyrantel (Banminth, Fyrantel).