Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettstammar-blodslinjer
Läst 737 ggr
Cattis
0

När ni letar hingst

Hur gör ni. Alltså, vad börjar ni titta efter? Stam, moderlinje, färg, avkommor, egna meriter - vad? Hur väljer ni. Maler ni er igenom stamböckerna innan ett val är spikat?

Är bara nyfiken på hur man kommer fram till att "den vill jag ha till mitt sto". Strunta i avstånden att köra, hur kommer ni fram till den hingst ni HELST vill betäcka med, även om ni inte kommer dit. Jag vill veta tanken bakom hur ni väljer.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Jag är nybörjare. Hingsten jag har fastnat för tilltalar mig med både sin typ, rörelser, härstamning, färg. Jag har "lusläst" hans mödernelinje och blir bara mer övertygad ju mer jag läser. Han är ung, så han har inte så många egna meriter och nästan inga avkommor. Tyvärr kommer han inte att vara i avel i år, så där rök chansen att få "drömfölet" nästa år. Nu vet jag inte om jag betäcker alls i år. Det finns jättemånga andra hingstar, men denne har jag funderat på så länge, så det är svårt att helt plötsligt släppa tanken på denne hingst och se sig om efter någon annan.

thira
0

Först och främst vill jag se hingsten "live". Har aldrig betäckt med någon jag inte sett i verkligheten först och bildat mig en uppfattning om temperament, rörelser, etc. Stammen är förstås jätteviktig, vissa linjer vill jag inte ha alls. Vad han har lämnat för avkommor kan vara intressant, men är inte avgörande.

Och så en liten egenhet jag har: vill gärna att hingsten ska vara ganska macho, jag brukar försöka tänka mig honom i frihet och hur han skulle klara sig där. Naturliga urvalet….!

paparatzi
0

Jag försöker komma över min obotliga (känns det som) förlossningsskräck…

Jag tar inte för självklart att betäcka mina ston med mina hingstar, utan jag kör som sagt gärna ner ett par hundra mil, bara jag får tag i den hingst som jag tycker verka passa mitt sto bäst.

Försöker se stoet med hingsten och vad dessa kan tänkas få tillsammans, kombinationen helt enkelt, svagheter, starka sidor.

Har väl fastnat för en viss linje i stammen, så jag håller mig till den och försöker få så "ren" stam som det går…

kacka
0

Ett hingstval har jag gjort enbart efter hans avkommor. När han hamnande hos en hingsthållare som jag har stort förtroende för så valde jag honom.

Annars har jag kollat en del på stammarna och om de har stor procent elitpremierade både föräldrar, syskon och avkommor så tycker jag det är ett bra val. Sedan beror det liiiiite på färg med, även om det bästa val jag gjort har varit med "fel" färg…

Jenny_Danhage
0

Jag har ett sto som skall betäckas nu i sommar. Dessvärre har hon en ganska egen stam så den får jag inte så mycket hjälp av. Det har slutat med att jag har tittat ut hennes för och nackdelar ( som jag upplever det ) och så har jag kollat hingstens för och nackdelar. Jag tyckte att det borde kunna bli en bra kombination. Dessutom ringde jag och frågade en av våra avelsrådgivare. Hade inte kombinationen känts bra hade jag letat reda på en annan hingst.

kacka
0

#4 tar tillbaka att jag bara valt hingst EN gång efter hingstens avkommor. Jag har faktiskt gjort det TRE gånger, men den första gången var det NewForest och tredje gången så tog det sig inte.