Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettstammar-blodslinjer
Läst 737 ggr
Cattis
0

När ni letar hingst

Hur gör ni. Alltså, vad börjar ni titta efter? Stam, moderlinje, färg, avkommor, egna meriter - vad? Hur väljer ni. Maler ni er igenom stamböckerna innan ett val är spikat?

Är bara nyfiken på hur man kommer fram till att "den vill jag ha till mitt sto". Strunta i avstånden att köra, hur kommer ni fram till den hingst ni HELST vill betäcka med, även om ni inte kommer dit. Jag vill veta tanken bakom hur ni väljer.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Jag är nybörjare. Hingsten jag har fastnat för tilltalar mig med både sin typ, rörelser, härstamning, färg. Jag har "lusläst" hans mödernelinje och blir bara mer övertygad ju mer jag läser. Han är ung, så han har inte så många egna meriter och nästan inga avkommor. Tyvärr kommer han inte att vara i avel i år, så där rök chansen att få "drömfölet" nästa år. Nu vet jag inte om jag betäcker alls i år. Det finns jättemånga andra hingstar, men denne har jag funderat på så länge, så det är svårt att helt plötsligt släppa tanken på denne hingst och se sig om efter någon annan.

thira
0

Först och främst vill jag se hingsten "live". Har aldrig betäckt med någon jag inte sett i verkligheten först och bildat mig en uppfattning om temperament, rörelser, etc. Stammen är förstås jätteviktig, vissa linjer vill jag inte ha alls. Vad han har lämnat för avkommor kan vara intressant, men är inte avgörande.

Och så en liten egenhet jag har: vill gärna att hingsten ska vara ganska macho, jag brukar försöka tänka mig honom i frihet och hur han skulle klara sig där. Naturliga urvalet….!

paparatzi
0

Jag försöker komma över min obotliga (känns det som) förlossningsskräck…

Jag tar inte för självklart att betäcka mina ston med mina hingstar, utan jag kör som sagt gärna ner ett par hundra mil, bara jag får tag i den hingst som jag tycker verka passa mitt sto bäst.