Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettstammar-blodslinjer
Läst 782 ggr
stinax
0

Vilken stam ?

Efter att haft en shettis utan stam så är det dags för en med stam.
Men eftersom jag inte är så insatt i shetlands världen behöver jag
lite tips och råd från kunniga människor som vill dela med sig.

Jag har en just nu en svart shetlands val. på 23år.
Nu vill jag köpa en till ponny men, vad ska jag köpa stam mässigt ?

Jag vill gärna ha ett sto skimmel,skäck eller helfärgad med tecken.
Ung eller gammal, utbildad eller outbildad ingen betydelse.

Någon vänlig själ som kan hjälpa ?

Sara.minishettisarna
0

Av Lets Try Again är toppen bra!

Rissla
0

Svårt att ge råd på stammar. Det beror ju så mycket på vad det är man söker och vad man vill uppnå med sin avel. Ett tips är att gå in på Cattis fina sida http://www.shetlandsponny.com och gå in under "länkar" och sedan välja "hingstar" eller "stuterier". Där hittar du länkar till en hel del hingstar och uppfödare och där finns även mer info, såsom färg och mankhöjder på hingstarna, eller vilka färger som uppfödarna föder upp, mm. En himla bra sida, där du borde kunna hitta något som passar.

Själv har jag använt mig av några "färgade" hingstar. Vill du ha min åsikt om vad du ska välja för stam, så kan du få den. Men, det betyder ju inte att det är den rätta. Jag har en förkärlek till att pröva oprövade kort och är inte rädd för att gå mot strömmen. Skrattande

nallebjörn
0

Jag håller med Rissla. Man får gå på sin egen instinkt. Kanske inte alltid den bästa stammen eller de bästa resultaten som ger bra. Min första ponny var som tagen ur ingenstanns. Jag visste ingenting om stammarna och ville ha en trevlig ponny. Det visade sej att hon skulle lämna mej bra föl ändå. Jag tycker man ska köpa något att trivas med. Sen kan man ju visst välja häst för färgen, helt klart. Jag älskar Skimlar och färgade hästar.

elvira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar Jikas Sue-per star RS 321 våran hingst Nicke-Star är efter honom

Han är jätte fin här är en bild på honom när han var lite nu är han 4 år

kacka
0

Alla har vi olika smak och jag råder dig tilla tt åka runt och själv bild dig en uppfattning av vilken modell du vill ha. Ett bra sätt är tt besöka utsällningar… kolla efter vilka hästar du gillar och kolla stammen på dem!