Stam??
Vi köpte för fyra år sedan en shetlandsponny från min kompis som hade lyckats "tappa" bort papperen i en flytt. Det enda vi vet om henne är att hon heter Sunny är född 1989 och att hon är rödblack med stjärn. Min kompis hade köpt henne från skånetrakten när "Sunny" var 12 år. Hon var mycket riden och verkar vara skolad då hon med duktig ryttare går i form och kan många dressyrrörelser. Kompisen min har för sig att det är samma pappa och morfar på "Sunny" alltså inavel. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig hitta något om "Sunnys" tidigare liv eller vad hennes föräldrar heter.
Min dotter vill så gärna veta lite mer om sin älskade häst.
Har hittat lite mer upplysningar. Hon är köpt i Hässleholm. Har vad vi vet en avkomma hingst/valack som är hopphäst? Han ska vara född där nere. Förra ägaren kommer tyvärr inte ihåg något namn från stamtavlan, men hon kommer ihåg att det var en tjuvbetäckning där Sunnys mamma hoppade in till sin egen pappa och blev dräktig, (Märrar) . Pappan ska vara från Danmark om hon minns rätt och hann inte bli godkänd som avelshingst. Sen om det är riktiga upplysningar jag fått vet jag ej.
Om det är som du skriver kan hon aldrig bli en Shetlandsponny med papper och "godkänd" stam. Du får vara nöjd att ha en fin A ponny till din dotter. Om du inte skaffat pass till henne ännu, vilke du borde ha gjort, ska du vända dig till ASRP.
Synd att inte utgångsläget var ett annat och det gick att hitta positivare besked.
MVH Kristin
Veritas odium paretFörvånad
Jag är jättenöjd med att ha en fin Shetlandsponny åt min dotter men skulle vilja veta lite mer om hennes bakgrund.