Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 3995 ggr
carl-gustaf
1

Syftet m avelsvärdering hingstar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Avelsvärdering av hingstar syftar till att främja kvalitet och utveckling i Svensk hästavel. Exteriör bedöms enligt Typ, Huvud/Hals/Bål, Ben, Skritt o Trav om annat icke angives. Annat finns icke angivet.
Totalt 40 poäng skall uppnås. Men hur och var de kommer ifrån finns inte längre reglerat.
Någon rasstandard finns inte med i reglementet, ingår inte längre i de rasvisa kraven tydligen.  Däremot finns kraven statuerade för kör- o ridprov.
Samt hingst skall godkännas efter någon internationell defektlista ISPC ? som jag inte kan finna längre.

I Amerika har man avlat shettisar sedan 1888.

Med några bilder vill jag visa hur utvecklingen av kvalitetsshettisar har gått i USA.

Hur skall vår Svenska Kvalitets Shettis se ut?

carl-gustaf
0

Bild på klassisk Amerikansk Shettis.

carl-gustaf
0

Bild på typisk shettiskörhäst i USA.

carl-gustaf
0

Bild på minisar i USA av shettisursprung.

carl-gustaf
1

Redan 1887 körde prinsessan Wilhelmina shettisar i Holland. 1906 godkände man den första shettishingsten. Föreningen och stamboken bildade man 1937. Under kriget tappade man kontakten med England. En egen ras växte fram, den Holländska shetlandsponnyn. Detta pågick fram till 1952 då man vände trenden och importerade ett antal Marshwood hingstar för att få ordning på shettisaveln igen.
Under påföljande år har holländarna varje år importerat ett stort antal shettisar från England. Transy bl annat. Idag är man tillbaka  i aveln igen så att man i stora drag kan jämföra sig med den engelska Shettisen.

kacka
1

Jag efterlyser också RASVISA bedömningar dvs robusthet, bredd i bog, korta öron, korta grova skenor, stora ganascher, brett men kort huvud, runda hoar, rik tagelväxt, kluvet kors osv.

Marta
0

# 0,1,2,3 -Jag hoppas att det inte är detta man menar med att föra aveln framåt!

Cattis
0

Känns som en väldigt typisk amerikansk grej… Knappast ngt som vi eftersträvar här.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

kacka
1

Frågan är väl fram mot VAD? Vad är målet?

Är målet att hästen ska vara pigg och kunna trava fort? Då kommer den nog bli mer och mer lik ett vbl i litet format.

Eller ska det vara en tung arbetshäst som kan dra mindre timmer i skogen? Då kommer den bli betydligt grövre.

Eller kommer målet vara att få fram bildsköna individer som rör sig bra med vägvinnade rörelser, långa halsar och rejäl behåring?

Eller vill man avla fram lugna/lata barnponnyer som man kan ha till ponnyridning?

Marta
1

Jag vill bevara shetlandsponnyn i dess olika typer och modeller och färger. Så som den alltid har sett ut, en del är  högställda en del är lågställda. En del är lite smäckrare medan andra är av tyngre modell. Det ena behöver inte utesluta det andra, det är ju det som är shetlandsponnyn!

Kiara
0

Nu får man inte blanda äpplen och päronFundersam

Den amerikanska shetlandsponnyn är en egen ras med en mankhöjd på max 117 cm och alla färger är tillåtna. Men jag håller med om att det behövs en reglerad avel, för när människa kommer in och styr så är det lätt hänt att det blir extremt. Se bara på alla konstiga hundraser. Länge leve rasföreningarna som jobbar för att hästen ska förbli hästFlörtSkrattande

Cattis
0

#9 det är väl själva nyckelordet? Bevara, inte skapa.

/Cattis

Marta
1

Men glömmer man inte lite bort bevarandet av de tyngre lågställda shettisarna? Det tenderar att bli mer smäckert och högställt tycker jag, och det är en av modellerna av hur en shetlandsponny kan se ut,  men när man samtidigt talar om l"ågställd av gammaldax modell" då har man gjort valet vad man vill föra vidare. Det är synd tycker jag.

Cattis
0

Ja, det har du kanske rätt i. Jag har iaf ett par lågställda ston… Men de får ofta också "kritik" för att de är just lågställda.

/Cattis

paparatzi
1

Men hur ska vi "lekmän" kunna veta och få kunskap om hur en "riktig" Shetlandsponny ser ut.

Om vi blir "matade" med illusioner om vad kvalité egentligen är?

Och får inpräntat i oss genom utställningspoäng och resultat, vad vi ska eftersträva.

Hur tycker ni att man ska gå tillväga för att "stoppa" rasering/förstöring av den annars så rastypiska ponnyn?

Vad krävs här och nu?

Annette
0

Detta är vårt ena sto. Hon brukar få omdömet lågställd av grövre modell. (Tyvärr är hon i högt hull också.)

Marta
0

#15 Den gillade jag! med hull och allt..

paparatzi
1

#10 Hur förklarar man att en "färdig produkt" som importeras, plötsligt blir en annan prototyp.

kan Englands produkter, ändra karaktär och utseende, så gravt att den inte längre FÅR kallas renrasig Shetland.

Vad är skillnaden, på om Amerika, Holland, Sverige osv. ändrar rasstandarden.

Vad är det som garanterar att vi inte "efterapar" som vi alltid gjort i alla tider.

Vore det inte bäst att bara ägna sig åt att bevara denna naturligt mejslade lilla urtyp.

Man kan fråga sig varför man skaffar sig en Shetland, om syftet bara är att försöka "försvenska" och tro att vi behärskar kunskaper om vad en riktig shetland är och bör förbli.

Se bara på vad som hänt med Nordsvensken och Gotlandsrussen?

Där kan man om något se vad som händer om man "missbrukar" ett kulturarv.

Annette
0

#16. Tack det var roligt att höra! Egentligen är det min fars ponny. Jag försöker övertyga honom att avla på henne, men han tycker att stallet är fullt, konstiga karlar.

nallebjörn
0

#15 jag blir konfundersam för i helgen fick jag bannor över det höga hullet min ponny hade. Den du visar på bild är ju ännu större… Men hon ser trevlig ut….

Annette
0

#19. Då blir nog jag strypt i Uddevalla, för hon är anmäld dit.Flört

nallebjörn
0

#20 ja fast det är ju inte samma domare där som dömde min… var glad för det….. den som dömde min gillar ridponny

paparatzi
0

#15 Tycker inte du ska säga tyvärr, din häst ser ut mer som en shetlandsponny, än många "superkvalité" hästar gör.

Det ser ut att vara en mycket snäll och trevlig dam

paparatzi
0

#20 Då får vi rycka ut och ge dig konstgjord andning Räcka ut tungan

kacka
1

Jag tycker att för att shettisen ska vara rastypisk så ska den:

• inte ha stort/långt/smalt huvud eller små ganascher eller långa öron. Utan kort brett huvud med stora ganascher.
  • inte ha giraffhals dvs lååång. Hellre lite mindre resning än FÖR mycket.
  • bra bog (45%). Ha gott djup dvs från manken ner till frambenen. Jag har läst om nordsvensken och där står det att djupet ska vara större än benlängden. Det ser jag också som ett bra mått för shetlands.
  • Bogen ska inte vara gracil, utan bred och kraftfull med plats för sele.
  • Benen ska var grova och med korta skenor, men ändå rörliga. Hellre korta och aktiva rörelser än långa och markbundna.
  • ryggen ska (enligt mig) vara kort och bred, inte svankig.
  • korset ska vara muskulöst och kluvet, ej toppigt.
  • benen ska vara korrekt vinklade både från sidan och framifrån/bakifrån.
  • hovarna ska var breda och runda, inte hjärtformade eller för långa i tån (beror ju till viss del av skötseln)
  • Ska slita lika mycket på insidan som utsidan av hoven.
  • Kraftig behåring med tjock lång RAK lugg, man, svans och lurviga ben.
  • Varenda kroppsdel ska utståla massa och kraft för att falla mig 100% i smaken.
  • Sedan i temperamentet ska den vara tålmodig och säker. En häst som man kan lita på att barn klarar av. Sedna kan den vara lite pigg eller lugn men den ska alltid vara lydig.

Detta är mina EGNA åsikter och önskemål på rasen…

cinna
0

Rasstandarden som återfinns på SSS hemsida, gäller inte den beskrivningen???

Cattis
0

#25 Jo, absolut.

/Cattis

paparatzi
0

#25 Nä! inte någon annan heller (förlåt Kacka)

Jo det gör den!! Det var ju faktiskt Kackas önskemål…Generad och egna åsikter.

kacka
0

Det var därför jag fetstilade att det var JAG som tyckte det och att de var MINA EGNA ÅSIKTER… Men jag måste hålla med om att alla mina ston inte följer mina egna mål… Men förhoppningsvis kommer jag dit någon gång…

Cattis
0

Ibland då jag läser här får jag uppfattningen av att en del anser att vi i sverige har förstört/förstör shettisen. Det kan väl ändå inte vara på fullaste allvar?! Är de shettisar som avlas på här verkligen så olika de som strövar på markerna i UK? Näe, det tycker jag faktiskt inte. Sen finns det absolut avvikelser som man inte begriper varför folk avlar på, men jag har en känsla av att dessa finns även i UK. Åtminstone säger de själva det. Där har de ju haft problem med att deras egna uppfödare (ett mkt litet fåtal) tjafsat om att få blanda in prickiga. Där avlas det ju friskt, precis som i många andra länder på väldigt bra ministon som betäckts med prickiga hingstar för att få fram prickiga miniatyrer (inte att förväxla med minishetland).

Ok, jag håller absolut med om att det går för mkt mode i aveln, men det är ett fåtal som ägnar sig åt detta. Och jag håller med om at tfler typer av rasen måste bevaras och anses vara okej.

Det finns massor av MKT bra shettisar i Sverige. Som skulle stå sig mkt väl i konkurrensen på ex en engelsk utställning - så riktigt så illa ute är inte vår svenska avel. Jag säger inte att vi är bättre än moderlandet. Jag säger att jag inte alls köper att vi förstört/förstör rasen så mkt som vissa vill göra gällande. Detta nötande om att vi inte respekterar moderlandet osv, att vi sabbar rasens urtyp. Det tycker jag inte alls stämmer överlag. Undantag finns återigen. När det gäller debatten om hingstarna och deras klassindelningar trots gdk i annat land, sure. Det är en annan sak. Men det har spårat ur helt till att numera heta i var och varannan tråd att vi svenskar är så inkompetenta och sabbar rasen helt. Det är inte en rättvis/sann beskrivning av aveln i Sverige.

/Cattis

Annette
1

Det blir jätteintressant i Halmstad, när man får se ponnyer från flera olika länder visas. Dessutom är det ju utländska domare som dömer tillsammans med svenska.

cinna
0

Nähä, den gäller inte? Vad ska man då luta sig emot då då?

Ska på exteriörkurs på söndag det blir intressant…

paparatzi
0

#29 Mycket bra skrivet tycker jag.

Vill bara kommentera de nedre raderna i inlägget:

Inte tro jag att man ska uppfatta inläggen som att man menar att vi svenskar är så inkompetenta ochsabbar rasen.

Tror hellre man måste ta dessa inlägg som en befogad oro över vad som håller på/kan hända, ifall detta fotsätter.

Vore inte ett förtydligande till alla på sin plats, om VAD är en rastypiskt Shetlandsponny?

samma gäller kvalité, hur många trådar eller frågor och diskussioner som än kommit upp om VAD ÄR kvalité egentligen står för (i Sverige)

Så tycker jag att det saknas ett tillfredställande svar på den enkla frågan.

Skulle man få kunskap om VAD det är vi menar med kvalité, då klarlägger man syftet med den svenska aveln.

paparatzi
0

#30 Jag ställer ut i Halmstad, även om jag skulle få bedömningar under all kritik och brons på alla mina, så gör det mig absolut ingenting..

Mitt syfte med Halmstad är: hur det än går där, så har vi iallafall vågat vara med.

Detta evanemang kommer inte att vara annat än en trevlig och spännande upplevelse

Vi åker på semester med våra små.

#31 Vad är det som inte gäller 

Blir man dömd vad kvalité är efter en Halmstad utställning, då förstår jag inte syftet med en sådan.

Visst är det väl en show? då ska väl hästarna dömas efter dagsskicket….eller har jag fel?

Får man dåliga poäng där, då var väl inte dagskicket bättre just den dan…

kacka
0

Kanske har vi faktistk för HÖG kvalitet på exteriören på våra shetlands… Något jag tycker är tufft i en del hingstböcker från england är att fotona är tagna med vinterpäls!!!

Mina hästtjejer "mobbar" mig för att jag vill ha små huvuden… och de ston som har det är inte så bra exteriört resten av kroppen… Räcka ut tungan

Jag och min sambo står gärna och gissar vem som blir bäst i klassen… om det är två som vi tycker är ganska jämna så brukar vi säga att den med längre hals vinner och det brukar stämma…

cinna
0

#33 Sorry, var lite snabb där..

Du skrev i inlägg #27 att rasstandarden inte gäller längre, det var det jag syftade på…

Annette
0

#33. Oj, hur långt har ni dit?

paparatzi
0

#35 Ok! då vet jag.

#36. Jadu! nog borde det vara över hundra mil enkelväg….det är min man som håller bättre reda på den geografiska biten.

När vi åkte och hämtade hingst i DK körde vi ca: 400 mil.

paparatzi
0

Tror inte ni att man ibland (typ jag) skriver så att folk missförstår vad jag egentligen menar??

När jag läser vad Cattis skrev, så kanske det faktiskt uppfattas som att tex. jag tycker att vi svenskar är inkompetenta med vår avel….

Men det ÄR absolut INTE det jag vill säga.

Jag vill försöka få fram VAD det beror på när vi i Sverige nästan verkar vilja förneka Shetlandsponnyns ursprung.

Det är just detta jag ifrågasätter, OM vi verkligen besitter den kunskap och kompetens, som faktiskt moderföreningen för rasen har.

Gör vi det? så säg…

Jag vill verkligen att vi alla ska få möjlighet att få veta:

Hur ser den optimala ursprungsponnyn ut?

Vad är det vi ska tänka på att bevara hos rasen?

Vad ska vi "akta" oss för när vi vill avla seriöst?

PP
0

Kanske ger jag mej ut på hal is nu… Men är det inte upp till varje uppfödare att utforma en idé om vad man vill med sin avel? Vad man vill uppnå? Vilken typ av ponny man vill få fram måste väl bero på vad man själv gillar bäst? Som det påpekats flera gånger här på forumet finns åtminstone två typer av shetlandsponnyn, den lågställda lite tyngre och den lättare "orientaliska" typen.

Det finns en hel del litteratur om shetlandsponnyn - inte så mycket på svenska, men för den som förstår engelska finns flera intressanta böcker som beskriver allt ifrån shetlandsponnyns historia, användningsområden och tongivande stuterier. Ett par exempel ur min bokhylla:

Shetland Ponies av Valerie Russell
The Shetland Pony av Anna Hodson
The Shetland Pony av Charles och Anne Douglas
Transy Stud The First Hundred Years av Douglas WH Dick
Marshwood Stud & Gletness Stud av Douglas WH Dick

Jag vet inte jag, men vill vi verkligen ha hur mycket pekpinnar som helst "uppifrån" om vad vi bör föda upp? Jag tycker givetvis att information ska finnas tillgänglig, men hur styrda vill vi bli? Och vem ska ikläda sej rollen som det allvetande oraklet? Någonstans läste jag dessa kloka ord: "Avel handlar om val. Lyckas gör den som väljer rätt".

Till att börja med tror jag att det handlar om att välja något som känns rätt: ett sto som passar en egna ideal så långt det är möjligt. Jag tror att det är väldigt svårt för någon att ge en mirakelformel för hur man ska få fram den fulländade shetlandsponnyn, inte minst för att det jag upplever som fulländat förmodligen skiljer sej en del från vad någon annan tycker.

Jag tror faktiskt att vår hårda selektering av framförallt hingstar inte bara lett till att vi har en hög standard på våra ponnyer, utan oxå att vi små uppfödare blivit lite vingklippta på köpet. Vi törs inte riktigt tro på vår egen förmåga att välja ut avelsdjur. Men om vi inte tror på det vi gör, vem ska då göra det? Och om vi inte vet vad vi vill, hur ska vi då någonsin kunna uppnå det? Om alla som vill föda upp shetlandsponnyer tog sej en funderare över vad det är man själv vill, kanske istället för att haka på det som för tillfället är på modet, kanske att vi då skulle slippa "utförsäljning" av hästar "på grund av ändrad avelsinriktning"?

carl-gustaf
1

Jag sitter och läser i Hingstreglementet 2006.

Där står SH skall utföra avelsvärderingen i enlighet med aktuella och beprövade vetenskapliga metoder. De metoder som används ska vila på vetenskaplig grund och högsta möjliga säkerhet ska eftersträvas. De personer som anlitas skall ha de arbetsinstruktioner som krävs för att fullgöra uppgiften. Nämndens ledamöter skall ha god kunskap om avelsvärdering och de raser som bedöms. Uppgifter om avelsvärdering och moment som ingår i denna skall vara offentlig.
Exteriör. Hingsten skall bedömas i förhållande till avelsmål och användningsområden för rasen samt i förekommande fall aktuell rasstandard. I den mån mer detaljerade bestämmelser skall gälla för någon ras inom ramen för vad detta reglemente föreskriver skall det framgå av bilagda rasvisa bestämmelser. I de fall rasvisa bestämmelser ej föreligger är det avelsvärderingsnämndens uppgift att avelsvärdera efter sin egen tolkning av detta reglemente. SH ansvarar inte för att uppgifter i skriftliga handlingar, som lämnats till SH, är riktiga eller stämmer överens med verkligheten.

Rasvisa bestämmelser: Gemensamma regler för Russ, Shetland, Welsh o Exmoor:
Exteriörbedömning: Hingsten bedöms exteriört och mäts.
Kvalitetsklasser efter individprövning: G,GII,GI minst 40 poäng osv.
0 tilldelas hingst som ej uppfyller rasvisa krav.

Särskilda regler Shetland: Mankhöjd max 107 cm…
Godkänt resultat utefter ISPC:s defektlista  och veterinära krav för att få G.
DNA test skall tagas om detta ej tidigare utförts.

Vad jag nu funderar på är:
-  Vilken vetenskaplig metod använder man?
-  Vilka arbetsinstruktioner får ledamöterna?
-  Ledamöterna skall ha god kunskap?
  (Av en domare som dömer på utställning kräver man
   dokumenterat god kunskap).
   Varför kräver man mindre på avelsvärdering?
-  Hingst skall bedömas efter avelsmål? Var finns dessa?
-  Hingst skall bedömas i förekommande fall efter rasstandard. Varför finns denna, inte med i bilagan?

Inledningen av reglementet är storartat.
Men hur genomför man det?
Var finns målen beskrivna? Jag hittar inga.
Hur kan man bedöma utan att sätta upp regler för hur det skall gå till. Har jag missat något?  Hur gör man uppföljning av avelsvärderingen? Hur vet man att de godkända hingstarna är bra, när målen saknas.
Själv har jag arbetat med systemmetodik för hur systemarbete skall gå till.

I detta avelsgodkännande systemet, kan jag inte finna någon konkret systemmetodik eller att det vilar på några vetenskapliga grunder. Man bara påstår att så är fallet.
Kanske har jag fel, får nog ringa SH och be dom förklara närmare.

Tacksam om någon av Er kan förklara där jag inte hänger med.

carl-gustaf
0

#39 "Avel handlar om val. Lyckas gör den som väljer rätt". vilka kloka ord. Inte bara dessa utan hela ditt inlägg Pernilla strålar av vishet.

Om man bara oxå kunde få välja, ja då skulle lyckan vara fullkomlig.

PP
0

# 40

_-  Vilken vetenskaplig metod använder man?
_Kan det vara den väl beprövade exteriörbedömningen..? Flört

Skämt åsido, så är det intressanta frågeställningar. Kanske något att bolla vidare till SSS att ta upp på ett medlemsmöte?

paparatzi
0

Hur ska uppfödare våga tro på sig själv och sina idéer, när man ligger totalt i händerna på vad pekpinnen uppifrån tycker/säger?

Nästan jämförbart med folk som väljer att handla på lågpris mat affärer trots att "den lille lantbutiken" ej överler utan att man handlar där.

Till syvene och sist kollar man vad man får behålla i börsen.

Man "vågar" helt enkelt inte annat, med risken att bli "utpekad/petad" = utskämd, bara för att man vill tänka själv…

Hur många tänker inte:

1. Jag vill inte få dåligt på mina hästar och deras avkommor

2. Jag är rädd att inte "få vara med"

3. Hur blir det med avkommorna?

Man vill…men vågar inte…och vad ska man göra då?

carl-gustaf
0

Efter samtal med SH (ansvarige kanslist och föreningens sekreterare) har jag fått följande svar.

Fråga: Hingst skall bedömas efter rasstandard, den saknas i reglementet.
Svar: det är underförstått att raserna skall bedömas efter den rasstandard som finns i "Plan o Riktlinjerna.".

Fråga: Vilken är den vetenskaplig metod som ni refererar till och använder.
Svar: Vi analyserar avkommeresultaten enligt vetenskapliga metoder.
Följdfråga: Men min fråga är vilken vetenskaplig metod används vid exteriörbedömningen och bedömningen av avkomman?
Svar: Vi har ingen vetenskaplig metod för detta, utan där bedömer avelsvärderingsledamöterna subjektivt efter eget kunnande och erfarenheter.
(som jag (carl-gustaf) uppfattar det använder man sig av den vetenskapliga metoden addition och division)

Fråga: Vad är ett vetenskapligt resultat värt, när den baseras på subjektiv input?
Svar: ….nästa fråga

Fråga: Var finns exteriörbedömningsmetoden nerskriven?
Svar: 40-poängsbedömningen med sina delbedömningar görs subjektivt efter ledamöternas/domarnas egna kunskaper och erfarenheter.
Följdfråga: Hade det inte varit lämpligt att sätta upp reglemente för exteriörbedömning..
Svar: Det är omöjligt

Fråga: Var finns avelsmålen.?
Svar: Avelsmålen finns angivna i rasens "Plan o Riktlinjer".
Följdfråga: I avelsmålen står att de skall vara väl lämpade för avel, utställning, ridning, körning, trav och galopp. Hur mäter man detta?
Svar: Subjektiv kunskaps- o erfarenhetsbedömning.
Följdfråga: Hade det inte varit lämpligt att sätta upp mätbara kriteria för avelsmålen.
Svar: Det är omöjligt.

Fråga: I Hingstreglementet står det att ledamöterna skall ha god kunskap, men att domare på utställning skall ha dokumenterat goda kunskaper. Varför har man högre krav på utställning?
Svar. Måste vara skrivfel.

Fråga: Om ni vet att hingst som visas är efter hingst som blivit kasserad på  grund av nedärvning av defekta föl. Tager ni någon hänsyn till till detta vid avelsvärderingen.
Svar: Det finns ingen metod att på visad hingst kontrollera generna, om ledamöterna tar sådan hänsyn, vet jag ej.
Följdfråga: Men enligt ert reglemente görs härstamningsbedömning  på information om föräldrar och närbesläktade hästars egna meriter och deras avkommeprövningsresultat.
Är detta inte också beroende på gener?
Svar: ………….Nästa fråga

Jag tackar SH för informationen.

FredrikN
1

CG: f-n vad rätt. rätt komiskt att man säger att man grundar sig på vetenskapliga metoder. Men i nästa  andetag så säger man att man använder subjektiva bedömningar.

Allt vetenskapligt mtr. skall vara så man kan granska det.

Någon gång måste de inse att det här inte håller.

Cattis
0

#45 "Någon gång måste de inse att det här inte håller."

Vilka är "de"? SH? SSS?
Ett premieringssystem som vi "alltid" har haft, som plötsligt inte "håller"?

/Cattis

Annette
0

Skulle det vara bättre om man lade hingsten i en datamaskin och vips spottades det ut ett bedömningsprotokoll?

FredrikN
0

att säga att man har ett vetenskapligt system, kan ju inte hålla i längden, om man nu inte har det.  då hänvisar jag till Carl-Gustavs svar från SH.  Slutsats: man kan inte säga att det är vetenskapligt om det är byggt på subjektiva bedömingar.

Jag var kanske lite otydlig med vad jag menade.

Men jag kan säga att min åsikt om att ha ett premineringssytem där man knappt vet vad som gäller efter som bedömningen är subjektiv inte är särskilt rättvist.

Hade varit intressant att be en forskare reda ut de här begreppen.

Jag jobbar själv med vetenskapliga undersökingar på torskfisket i östersjön. Tänk om jag skulle säga att till fiskarerna att baserat på vad jag har sett så tycker jag si och så.  Jag hade fått på nöten direkt av hela vetenskapsvärlden.

jag är tvungen att kunna redovisa alla data, hur jag har tagit fram datan mm. detta måste kunna tåla en vetenskapliga granskning för att kunna bli"vetenskapligt"

#47. tekniken finns ju för att göra det.  man tar ett dna-prov, rensar ut det man inte vill ha i dna-strängen, befruktar ägget. Så vips så har man en perfekt individ.

Annette
0

#48. Det var inte själva avlandet jag menade, utan premieringssystemet.

FredrikN
0

#49. man kan göra samma sak med ett dna prov för premiering. se vilka för och nackdelar hingsten har i dna´t.

För det kan man kalla vetenskapligt. inga subjektiva bedömingar där inte.Oskyldig

paparatzi
1

Mig veterligen är ett välbeprövat och säkert sätt att göra en rättvis bedömning, är Blup Index.

Lustigt nog står det i författningarna att detta skall användas…

Har någonsin denna metod använts på Shetlandsponnyer i Sverige?

Svaret blir NEJ…..följdfrågan blir Varför inte?

#46 Det måste väl vara alla som förespråkar systemet.

Om det nu alltid varit så, och alltid fungerat…

Då borde det väl inte vara någon sak att ge korrekta välfylliga svar på folks frågor/följd frågor Fundersam

Annette
0

Blup, hur mycket avkommor krävs för detta?

Ann-Christine
0

Vad är det vi försöker "försvenska", hur visar det sig? Ge gärna exempel.

_Hur ska uppfödare våga tro på sig själv och sina idéer, när man ligger totalt i händerna på vad pekpinnen uppifrån tycker/säger?
_Finns det något som talar för att uppfödarna generellt inte är nöjda med det avelsvärderingssystem som hittills gällt?

_Man "vågar" helt enkelt inte annat, med risken att bli "utpekad/petad" = utskämd, bara för att man vill tänka själv…
_Jag vet inte vilka "man" är, jag kanske förväntas ingå i den gruppen…
Ingen annan än JAG tänker åt mig när det gäller vilka hästar jag avlar på, med eller utan krav om avelsvärdering.
Det finns vissa blodslinjer som jag gillar och vissa kombinationer som jag är nyfiken på att prova, det är min plånbok som finansierar och mitt intresse som är drivkraften.
Tänka själv, fatta beslut och "våga" gör jag hela tiden och inte en enda gång har jag känt mig "utpekad/petad" = utskämd, bara för att jag vill tänka själv…

Hur många tänker inte:

1. _Jag vill inte få dåligt på mina hästar och deras avkommor
    _Det beror väl helt på i vilket syfte jag avlar (jag inbillar mig att det är utställningspoäng du inte vill få dåligt på).

2. _Jag är rädd att inte "få vara med"
    _Inte få vara med vem/vilka?

3. _Hur blir det med avkommorna?
    _Kan du förtydliga vad du menar? 

_Man vill…men vågar inte…och vad ska man göra då?
_Vad är det jag vill, som jag inte vågar enligt dig (om jag nu ingår i den kategori som du kallar "man")?

paparatzi
1

#52 Om du går in på SIF (svenska islandshästförbundet) då hittar du jättebra information om Blup Index.

Bättre än jag någonsin kan ge Glad

paparatzi
0

#53 svar på #17 frågan=  Om jag får citera ur ett årsmötesprotokoll.

Beslutades att styrelsen aktivt ska arbeta för att få en ändring/tillägg i reglerna för införande av hingstar i rikstamboken som inte kommer upp i 40 poäng på avelsvärdering. Många medlemmar är oroliga att dessa hingstar ska försämra kvalitén på vår svenska shetlandsavel.

#53 svar på #43=

Hänvisar till min dagbok…

När det gäller din undran i övrigt, så har jag tagit hänsyn till ALLA, stora som små uppfödare.

Vad jag har kommit fram till under min vetenskapliga undersökning, så är fler osäkra på vad som egentligen gäller och inte, man har bara ett system att förlita sig på….bra eller dåligt sådant.

Man vet vad man har, men man vet inte vad man får……

Ja! jag menar att dom flesta är rädda för att inte få bra på utställningar.

Ett exempel får bli den äkta rasdomaren Hans Persson, alla vet väl vad som hände med honom och hans familj……… 

Eller varför inte den förra tidningsredaktören, man klagar fastän det inte finns något att klaga på….

Hingstar blir "bortglömda" i hingstkatalogen….

Eller varför inte exemplet ifrån en del som suttit i styrelsen, men sen blivit totalt utfryst och "halshuggen"…..

Vad jag menar med avkommorna är följande:

När folk blivit matade med felaktig information om registrering och annat av sina avkommor som är ifrån icke svenskfödda hingstar.

Då oroar dom sig för hur det kommer att bli för en avkomma efter sådan hingst, som inte passar in i vårt system…

Våga ifrågasätta och stå på sig hela vägen fram, våga gå sin egen väg och importera vad man vill själv, våga stå upp och säga ifrån om något är uppåt väggarna….

Du personligen har väl inga som helst problem med att stå upp för dina åsikter, så har jag aldrig uppfattat dig, så det är fritt val att känna igen sig eller inte….

Ann-Christine
0

# 55 Phuu, jag var orolig för du menade att försöket att "försvenska" pekade mot hästarna i 0, 1, 2 och 3´s inlägg, hemska tanke!

Flera av punkerna som du nämner i #43, är okända för mig, någon punkt har jag en förnimmelse om och någon har jag hört mer om.

[Anna-N]
0

Vi har alldelens nyss haft en tråd uppe om BLUP-index här på forumet, kanske idé att fortsätta diskussionen där, då det är helt klart intressant fråga.

ASVH- har en utförlig beskrivning på sin hemsida ang. BLUP-index.

http://www.asvh.se/

FredrikN
0

Defenitioner på Vetenskap.

Det moderna västeuropiska vetenskapsbegreppet utvecklades runt 1700-talet, när man inom naturvetenskapen började utveckla teorier och utföra experiment för att stödja eller motbevisa dem

Vetenskaplig kunskap är objektivt bevisad kunskap. tänka kritiskt, att granska fakta, att bedöma sakförhållanden och skeenden, samt att kunna härleda lagar och teorier ur observationer.

Skulle vilja veta vilka teorier och lagar SH använder, för att ha en vetenskaplig metod, för när de analyserar avkomman.

paparatzi
0

#56 och #57   Ok! och tack för länken….Glad

Ann-Christine
0

#58 Undrar vad Marshwood och Transy kallade sina vetenskapliga teorier Fundersam

paparatzi
0

#60 Bra fråga..

Cattis
0

#60 Bra fråga! För de använde sig nog mest av subjektiv bedömning. Baserade sina val av avelsdjur enbart på stam, egna ögon och andra subjektiva metoder. Och ändå lyckades de! Utan vetenskapliga uträkningar och index. De hade koll på hur en shetland borde se ut, vad som var rastypiskt och avlade utifrån det. Som jag tror att de flesta uppfödare gör, oavsett hemland. Återigen finnes undantag. I alla länder.

Marshwood och Transy (mfl) lyckades så bra att deras djur anses så mkt värda att många mer än gärna vill ha deras genuina blodslinjer i sina egna avelsdjur. Många svenska stuterier baserar all sin avel enbart på deras linjer. Inte alla, men många.

/Cattis

FredrikN
0

#60 givetvis kan man lyckas utan vetenskapliga bedömningar, Dessutom så hade de nog inga vetenskapliga terorier när de avlade. Helt ok i mina ögon.

men att säga att man använder vetenskpliga metoder utan att säga vilken eller vilka metoder man använder, eller att säga att man använder vetenskapliga metoder ihop med subjektiva åsikter.

FÖR DÅ ÄR DET INTE VETENSKAP.Hemlis

Det är det jag har hakat upp mig på.

Annette
0

Det känns som att endel totalt sågar avelsarbetet som byggts upp här i landet.

FredrikN
0

#64 ingenting är så perfekt att man inte ska kunna granska och kritisera det.

Tycker man ska kunna ifråga sätta avelsarbetet, för det kan ju bli bättre .

När man accepterar att nu är det så bra det kan bli, det är då allt stagnerar.

Eller så har vi diktaturisk hållning inom SSS och accepterar allt som bestämms av styrelsen.  Så tror jag inte någon av oss vill ha det.

kent jansson
0

# 63 En helt korekt upphakning

#64 Jag tror inte att någon sågar aveiarbetet som bedrivits här i landet men om man skriver och säger att man gör nåt på ett vist sätt så känns det lite slarvigt och nonchalant att inte leva upp till det man säger att man gör. Det är väl dessutom ändå viktigare när det är en officiell organisation.

carl-gustaf
0

#60-62, jag tror att ni missuppfattat mig.

Jag har alltid eftersträvat att uppfödare skall ha möjlighet att ha egna hingstar och att uppfödarna skall kunna avla efter sina egna subjektiva värderingar. Det är vad jag vill.

Men under de år vi haft "Lagen om avelsvärdering" har det varit omöjligt att själv kunna vara med och bestämma över sin egen avel. Under dessa år har en till två personer bestämt allt.
Deras vetenskapliga bedömningsmetod har varit från "Mun till öra metoden". Som på stenåldern. Jag säger inte att dessa avlat dåligt, bara att vi har varit satta under överförmyndare.
Vi uppfödare i sverige har inte fått ta ansvar för våra uppfödningar.

Jag är helt övertygad om att Mr Dougal Dick:s svarta Transyshettisar eller Cox familjen med sina Marshwood shettisar eller Lady Joan Gore-Langton med sina Fairy-minisar inte hade kunnat existera eller verka i Sverige. Varför skulle Dougal eller Lady Joan rådfråga någon med mindre kunskaper om den avel som de förespråkade.

Varför är så många så rädda för noll-hingstarna? Varför får dessa inte konkurrera på lika villkor? Varför vara rädd när man dömer med "Mun till öra metoden".
Är man rädd för att det kanske finns uppfödare i Sverige som kan matcha både Transy och Fairyshettisarna utan att ta del av överförmyndarhörsägensvetenskapen.

Ann-Christine
0

Har vi förvaltat Marshwood- och Transyblodet, utseendemässigt menar jag eller är vi på väg åt något annat håll?

Annette
0

#67. Om nu "alla" skall ha egna hingstar borde det innebära att det blir ännu fler hingstar i avel. Då borde det i sin tur leda till att varje hingst betäcker färre ston. Hur får man då en tillförlitlig avkommebedömning? Redan idag är den ju osäker, eftersom ponnyhingstar betäcker få ston.

Jag tror nog att dagens avelsvärderingsnämnd består av mer än två personer. Dessutom har de längre erfarenhet än de flesta av oss andra.

De engelska uppfödare du hänvisar till har nog en längre tradition med avel än de flesta av oss i detta land. Där har de kanske avlat i flera generationer.

carl-gustaf
0

#69 Idag har vi en avkommebedömning enligt Bluff-indexet.
Dvs en ackumulerad poäng på hingstens avkommor (som grundar sig på en subjektiv visuell bedömning) delat med antalet avkommor (divisionen är vetenskaplig men inte framräkningen av poängen, därför kallar jag den Bluff-indexet).

Jag vill inte ta bort avelsvärderingen, men den skall vara frivillig.

Du har rätt att de engelska uppfödarna som jag refererade till har avlat i generationer. Familjerna har förvaltat och överfört ett avelsarv.

Inom parentes framlade jag samma åsikt till SH idag.
Jag sa att jag var av 17:e generationen hästuppfödare.
Då svarade SH, att kunskap nedärvs ej med generna.

#46 Ett premieringssystem som vi "alltid" har haft, som plötsligt inte "håller"?

Staten har nu tagit bort lagen om avelsvärdering, då man insett att en tvingad avelsvärdering inte längre fyller någon funktion.

Lagen kom till för att skapa ridhästar och körhästar till militären och se till att folk inte avlade på för staten/folket onyttiga hästar.
Något ideellt som kvalitet för raserna handlade det inte om.
Utan ren militär och ekonomisk grund låg bakom avelsvärderingen.

Annette
0

#70. Det krävs nog intresse också, för att man skall ta tillvara kunskap.

Du svarade inte på frågan om avkommebedömning.

Ursäkta att jag skriver det, men jag tror nog det blir mer Bluff-index utan avelsvärderingarna. Då kan oseriösa hingsthållare kan ljuga ihop vad som helst.

paparatzi
1

#71 Vad är en oseriös hingsthållare?

#69 Blup Index

carl-gustaf
0

#71 Annette, personligen är jag av uppfattning att man skall använda så många hingstar som möjligt då det gynnar rasens framtida genmängd.
Du har rätt i att man inte kan  göra en avkommebedömning med ett mindre antal avkommor, då slumpen spelar allt för stor roll.
Vad är då minmängden. Minst 15 avkommor säger någon.
Men de 15 mödrarna till dessa avkommor måste oxå analyseras då avkomman får anlag från båda hållen. Dvs man måste oxå ta fram ett möderneindex som man skall använda till att väga fölkvaliteten med. Samt ett index på alla betäckningar som inte lätt till levande föl och väga med. Då börjar man närma sig ett någorlunda värde.
Jag ser ingen större vits med detta komplicerade analysförfarande.
Men att analysera avkommorna på nedärvda defekter borde vara bra.

carl-gustaf
0

#71, framförallt behövs en hjärna med kapacitet och det brukar nedärvas, däremot intresset kan ju försvinna i den 17:e generationen. Men då hade jag nog inte ägnat detta forum många rader.

paparatzi
0

#71 Anette du svarade inte på min fråga om vad en oseriös hingsthållare är?

Annette
0

#74. Man kan ju inte anklaga dig för att vara blyg i alla fall.

#73. 15 låter lite.

#71. I mina ögon är en oseriös hingsthållare någon som inte är ärlig när det gäller hingsten.

kacka
1

Själv anser jag att en oseriös hingsthållare tar emot ston till sin hingst hur som helst utan att ifrågasätta stoets stam, ägarens framtidsplaner, eventuella ärftliga "fel" osv. Bara hingsten får så många ston som möjligt så hingsthållaren tjänar så mycket som möjligt….

En seriös hingsthållare informerar stoäare om vilka ston som passar hingsten bäst, vad hingsten har nedärft både exteriört men också lynne osv. En hingsthållare som jag litar på kan vara en person som är "kritisk" till sin egna hingst… En som ser i längre steg än bara ett steg (avkomman) och kan se vilka stammar som passar varandra.

En seriös hingsthållare kan även våga rekommendera andra hingstar till ston som den inte passar just sin egna hingst och även våga säga till oseriösa uppödare att visa individer bör man inte avla på tex sånna om har soleksem…

Ann-Christine
0

#72 Jag tycker att det är oseriöst om jag som hingsthållare gör reklam för min hingst på ett sätt som inte överensstämmer med sanningen.

Jag tycker att det är oseriöst om jag som hingsthållare "snyggar" till betäckningssiffrorna efter avslutad säsong för att min hingst ska uppnå en högre dräktighetsprocent.

Jag tycker att det är mycket oseriöst om jag som hingsthållare, behandlar andras ston på något jag TROR och med "det jag har hemma" då stona inte blir dräktiga.
Eventuella infektioner SKA enligt mig enbart fastställas av veterinär som också skriver ut lämpligt preparat mot infektionen.
Ston som behandlats "på en höft" kan i värsta fall tvingas genomgå mycket smärtsamma behandlingar för att ställa allt till rätta igen.

paparatzi
0

#77 och #78 Bra skrivet!! jag håller med er

kacka
1

Så vad kommer vi fram till när vi tänker på avelsmålen?

Ska shetlandsponnyer betraktas som en utställningshund? Är det bara skönheten som ska avgöra vad som är bra eller dåligt. Är Shetlandsponnyn verkligen bara ett utställningsdjur? Är det en mera användbar häst bara för att den fått 40 p?

Ska hästar som inte uppkommit i klass I slaktas? Att avla på guld individer betyder inte att man per automatik får guld avkomma eller att avkomman blir bra. De shettisar som blivit högt placerade i trav, martonkörning osv har nog inte fått guld på utställning eller fått guldbelönade avkommor.

Hur meriterande är det om hingsten fått guld på utställning?
Då borde han väl inte vara så "fel" att han inte kan bli godkänd? Att en shettis får en 6:a på typen behöver inte betyda att den är fel i vinklar eller på något sätt defekt, men att den inte ser ut som en shettis ska göra. Det kan bero på att den är väldigt kortlinjerad, väldigt långlinjerad eller för långbent eller för kortbent. Min 3-åring har fått allt från 9:a till 7:or på typen. Han har bland annat fått kritiken "god bruksmodell", men att  han är lite för högställd. Det gör att inte alla domare gillar honom. Det är ingen som har sagt att det är något direkt "FEL" på honom…

Sedan är det ju vad man vill ha hästen till… vill man ha ett föl med bra exteriör så är det ju självklart att man ska satsa på en stam som har goda exteriöra poäng både på mödernet och och på fadern sida. Men om man vill a en ponnytravare så ser man mer på bruksmeriter och vilken stam de som springer bäst har. Om man vill ha en ponny till småbarn så är hanterbarheten viktig och att den är lugn.

Varför låter det som en C-premierad hingst är bättre än en 0:ad? Hur och vad ska man bedömma för att få fram en så säker bedömning som möjligt  när det gäller avelsvärdet? En hingst som stamboksförs med lägre än 40p blir nollad, men visst är det så att hingstar med udda färg eller tävlingsmeriter får tillgodose sig detta och inte blir nollade? De är alltså exeriört sett inte rasvisa men får extrapoäng för sin färg eller meriter…

Är det någon som vet något om de nya plan och riktlinjerna? Hur går det med Moderlandet, EU och jordbruksverket? Kommer det några rapporter?

nallebjörn
0

#77 då är noh väldigt många oseriösa. Vet flera som inte ifrågasätter något av det du tog upp. Det jag tycker är viktigast är att ponnyn har det bra. Att stammarna inte ligger för nära. Sen behöver ju inte hingsthållaren ha reda på mer om dom inte vill. Gör dom inte oseriösa för det.

carl-gustaf
1

#80 Håller helt med dig Kacka. Aveln får inte bli för smal.
Den blir då både "genfattig" och typ-bruks-utarmad.
Vad säger att en exteriört bra shettis är en bra travare?
Hur kan en shettis samtidigt vara en bra travare och gallopör?
Själv har jag haft en halvblodshäst med benställ typ 6:a.
Han tog 200 segrar i hoppning.
Men denna helt suveräna hopphäst skulle inte vara meriterad nog för att bli godkänd som avelshingst.
Vill man få fram bra hingstar så får man nog överlåta ett större ansvar på uppfödarna som sammanlagt har en kunskap vidare överstigande 2 avelsledamöter.

nallebjörn
0

#82 tyvärr tycker jag att travarna får lite för dålig utdelning i utställningsringen. En bra domare tyckerjag ska kunna lägga på och plocka av ettpar kilo på ponnyn i tanken. En travponny har säkert kanonfin exteriör om den lägger på några kilon. Annars får man ju kanske ha det i tanke, bedöma dom något annorlunda. Kanske ha travklass?

paparatzi
0

#83 Jag ska strax återkomma med ett citat om just det du skrev om…..kommer igen

Annette
0

Det finns travare som både går bra på utställning och på travet. Titta på t ex Emmeros uppfödningar.

paparatzi
1

Här kommer citatet ifrån ett styrelseprotokoll ifrån SSS:

Torsten Jepppsson har noterat att en del shetlandsponnyer av sk "travtyp" ibland får höga typpoäng.

Detta är olyckligt då det ej är önskvärt med en speciell "travshetland".

Beslutades att Torsten Jeppsson ska informera om detta på SH´s domarkurs.

Cattis
0

#86 Det gäller att veta vad som ligger bakom detta också innan man dömer ut kommentaren helt. Vet du alls vilken travtyp man menar? Jag känner mig rätt säker på att det man menar med travtyp, inte är ngt som ens du skulle kunna säga är rastypisk alls.

Det finns de som är uppdragna och i hög tävlingskondition och ja, en domare kanske borde se igenom detta mer - men inte på en utställning då det är dagsskicket som gäller och en travshettis i superkondis gör sig inte så bra i en utställningsring.
Men på en hingstpremiering/stopremiering etc, absolut. Där skal lde se igenom dagsskicket.

Men det finns de som avlas fram för trav enbart. De är väldigt högställda, bredspåriga och påminner mer om russ eller i värsta fall om ngt åt welshhållet. Det finns inte så många, men det är nog detta man menar att man inte vill avla fram - en sådan speciell travtyp. Detta hör inte hemma i det att man skall bevara shettisens olika typer, för detta är ngt helt annat.

Så att Torsten sagt så enligt ditt protokollsutdrag, det är iaf i mina ögon bara bra - för vi vill väl inte ha samma uppdelning som tyskarna… Sportsponny.

/Cattis

Cattis
0

Pssst… titta nu när det vänds emot mig och heter att jag håller alla om ryggen och är på "fel" sida om ngn underlig gräns. Och att jag kanske till och med håller med om att man skall slakta ut hästar som suggor…

/Cattis

kacka
0

#81 så du anser att det viktigaste av avelsarbetet är att de itne är närbesläktade? I så fall tror jag att många på shetlandsöarna är oseriösa… Jag är INTE för inavel, men det har nog varit det som format vår ras. Tänk bara när shetlandsponnyn var ny i Sverige. Hur många hingstar fanns att välja på? Vad betäckte de för ston?

kacka
0

#83 nu är vi inne på att dela upp rasen i olika modeller…

1) shettistravare = gracialare och högställd, kanske grund i djupet. Pigg och vägvinnande trav. Bruksmeriter viktigare än lynne, benställ, typ och behåring.

2) bruksshettis = grövre modell, kanske lite lågställd, kortare och grövre hals accepteras, grovbent, kortlinjerad, korta aktiva rörelser, gärna lugn i temperamentet.

3) avel/utställningsshettis = långlinjerad modell (lång hals, lång rygg, långt kors) med vägvinnande rörliga rörelser, kraftig behåring och välvälvd hals. Större huvud och längre öron accepteras. Mycket karisma!

kacka
0

#85 så vad har Emmero för "hemlighet" för att lyckas?

paparatzi
1

#91 psst! En Inga-Lill…..Glad

Hanna-D
0

#82 Men denna helt suveräna hopphäst skulle inte vara meriterad nog för att bli godkänd som avelshingst.

Varför inte? Det godkändes ju senast i år en hingst (halvblod) tack vare sina tävlingsmeriter i hoppning trots att han bara fick en 6:a på benen (veka kotor) eftersom man ansåg att hans tävlingsresultat visade på hållbarhet trots de veka kotorna han hade.

Cattis
0

#91 "så vad har Emmero för "hemlighet" för att lyckas?"

Kanske helt enkelt att en rastypisk shetlandsponny också kan prestera. En shettis som är exteriört korrekt och kan både anv i bruks i olika grenar OCH få bra resultat i en utställningsring är väl en väldans bra representant för rasen. Man måste inte skapa travshettisar för att få dem att springa fort. Det finns många fler exempel på uppfödare som har fina shettisar som springer fort och får bra tider/placeringar i trav.

/Cattis

Annette
0

Någon sade till mig att det viktigaste på en ponnytravare sitter i skallen. Så de har väl gott temperament och är villiga till arbete också.

kacka
1

Men vad där då en RASTYPISK shetlandsponny? Kan någon beskriva? Vd krävs både i stammar, exteriör och lynne för at lyckas både i avel, utställning och bruks?

Annette
0

#96.Duktiga uppfödare som avlar konsekvent.

Charlotte-J
0

Tycker tyvärr att varenda tråd verkar handla om samma ämne till slut. Vilken tråd man än går in på så har dom av någon konstig anledning spårat ur på vägen och kommit in på rastyp, o-hingstar, regler och paragrafer mm. som i alla fall för mig med tidens gång har blivit fullkomligt ointressant att läsa. Varför kan inte ett forum med hästfolk fungera?? Och varför ska samma frågor nötas till leda? Diskussionen är för länge sen förbi i dessa ämnen, nu känns det bara som rena monologer, tyvärr.

Amor vincit omnia Kyss

FredrikN
0

#98 Tro att mycket är frustration från oss alla. Vi är kunskapstörstande och vi har många olika åsikter.

Tror att om man fick klara besked om vad som gällde så skulle vi inte diskutera så mycket. Men som sagt . Det är min åsikt.

Cattis
0

#98 I agree!

#99 Säkerligen har du en poäng i detta. Men det behöver väl inte resultera i att man sabbar för andra eller idiotförklarar dem som inte funkar på samma vis som en själv? För det är så en del upplever det. Jag kan också se att aktiviteten sjunker kraftigt då dessa tjatiga och otrevliga inlägg postas som mest aktivt. Folk läser, men de skriver inte. Det är inte sådan aktivitet jag eftersträvar. Jag vill att forumet skall ge många chansen och tycka det är roligt att skriva och fråga/dela med sig av erfarenheter. Men statistiken talar sitt språk, aktiviteten sjunker då det är så här.  Kanske är det syftet med vissa inlägg, att försöka ta död på forumet då man inte får göra som man vill?

/Cattis

kacka
0

Det är fritt att läsa vilka ämnen man vill. Själv hoppar jag över många. Jag tycker själv dt är intressant att diskutera 0-hingstar, exteriör, defekter, rastyp osv. Det handlar ju iaf om våra ponnyer… Däremot fattar jag inte vitsen med att prata om spel mm som inte alls har med shetlandsponnyer att göra på ett shetlandsponnyforum… Jag tycker inte heller om när folk bara klagar på varandra just för det är personligt och inte för sakfrågan i sig.

Kanske har jag ställt frågan många gånger, men hur lyckas man i avel? Är det affärhemligheter med hur ni tänker då ni väljer linjer? Gör noviser som vill bli bättre intrång i ert "recept"? Eller är det så enkelt att bara avla på både ston och hingstar som fått 42p?

Fortsätt gärna diskutionen under RASTYP - alla i samma häst….. så slipper denna tråden bli så lång…

kacka
1

Jag tror ingen har som mål att DÖDA forumet utan tvärt om! Man vill ha vilda diskussioner och höra ALLAs åsikter, planer och tänkade. Själv skulle jag lyssna mycket på de som verkligen kommit långt med sin avel och resultat om de bara sa hur de tänkte, men det känns som att det hemlighålls.

HU, det var ju just ett sånt här inlägg jag INTE ville ha… hm…

Cattis
0

#101 Men det är svårt att veta vilka trådar som innehåller vad. Det kan stå att tråden handlar om Bruks i en rubrik, men den tråden kan mkt väl till slut handla om bruksprov för hingstar, som sedan spårat ut i en debatt om 0-hingstar. Det är INTE roligt. Och man kan inte välja då, eftersom trådarnas ämnen inte bibehålls genom hela tråden.

Att vi skriver om spelet eller lägger inroliga historier har du klagat på tidigare, men den kategorin heter ICKE hästrelaterat. Den kan du helt enkelt välja bort. Om alla höll sig till ämnena i trådarna skulle andra som inte vill diskutera regler eller 0-hingstar eller EU-bestämmelser kunna välja bort, precis som du kan ang spel o dyl. Men det kan de inte, då de blir tvångsmatade med info i varenda tråd snart. Ledsamt! Infon i sig är ofta bra och intressant, men varför skall man tvingas läsa den i trådar om stopremieringar eller årets föl?

/Cattis

FredrikN
1

#100. givetivs ska man inte idiotförklara andra. har blivit det själv en del gånger. Har säkert själv, utan att mena det idiotförklarat andra.  Det är som sagt väldigt svårt att diskutera på ett forum eftersom man inte hör tonlägen eller ser ansiktsuttryck.

Känner igen mig själv i det att skrivandet har minskat. Jag struntar många gånger inte säga vad jag tycker för att jag inte orkar förklara mina åsikter.

Milla
0

håller med om att allt spårar ur hela tiden, där finns ju en tråd om dom sk o-hingstarna skriv i den allt som rör dom där så slipper man sitta och läsa samma saker hela tiden i alla andra trådar.

Jag tror nog att budskapet har gått fram, en del håller hårt i dom sk 0-hingstarna, andra vill inte ha med dom att göra och en tredje har inget att säga. Det är väl bara att acceptera att så är det och så får vi invänta vad som kommer att ske i framtiden.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Jag håller bara delvis med om att det spårar ur. Det finns faktiskt trådar som fungerar som dom ska och där skriver lite andra personer än vi som gett oss in i de lite mer känsliga debatterna. Det finns de som inte är så intresserade av avel och det är bra att det tas upp ur alla tänkbara ämnen.

kacka
0

Handlar denna tråden NU om avelsvärdering av hingstar och hur  vår Svenska Kvalitets Shettis ska se ut????

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.