Hem från UK ?
Då vi ska över till UK antingen senare i år eller efter nyår någon gång och hämta vårt nyförvärv, finns det plats i transporten för en ev två pållar till. Så har du planer på att köpa i UK slå till så är hemtransporten fixad till rimlig kostnad. ( Du kanske t om vill åka med själv)
Även om du vill ha hjälp med att kontakta uppfödare i UK så står jag gärna till tjänst.
FY på dig Märta att säja sådär…. 
(det kanske är tur att jag inte fått halvblodsunghingsten såld än = ebb i kassan…
)
Märta och Co. Ni som har så stor erfarenhet av ponnyer från ön, har ni upplevt eller hört om det är "många" som utvecklar allergi när de kommer hit till Sverige? Tänker på isländarnas problematik - och funderar om inte shettisarna har samma förutsättningar för detta. Det finns väl inte så mycket knott på de engelska öarna heller?
Är ju annars sugen på "riktiga shettisar"
men som sagt orolig för allergirisken. Men den kanske bara spökar i mitt huvud?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
# 2 PS. Bussigt erbjudande för övrigt Märta!! DS.
Må väl,
Maria

Märta… Heder åt dig, ja, Hans är säkert också med bakom förslaget. 
Ett otroligt erbjudande. Synd att jag själv inte kan nyttja det.
Märta! Du vet vad jag söker, kanske kan du kolla runt åt mig?
Amor vincit omnia 

# 2 vad är en riktig shettis?
# 6 Undrade just hur lång tid det skulle ta innan någon triggades av formuleringen ;-)))
Det var en skämtsam anspelning på shettisens ursprung, d.v.s. att den urspungliga shettisen är född på shetlandsöarna, med föräldrar födda där o.s.v o.s.v. och att våra totton är svenska shettisar (utvandrare).
Må väl,
Maria
#7 eller invandrare när vi nu befinner oss i Sverige! 

#2 Vi har inte märkt att de som kommer från Shetlandsöarna har mer tendens att klia sig än övriga. Har inte heller noterat något när jag träffat på shetlandsfödda hästar på mainland UK. Fast man kan ju aldrig lova något..
#6 -en sån som du borde ta och skaffa dig! 
#6 Hon menar nog en från "öarna"

Min var en riktig shettis för 4 generationer sen , nu är det bara en shettis. därför får vi gå i mini klassen. 
vilket bra erbjudande om man bara hade ekonomin med sig..

#11 Aha! Är det det som menas med minishetland; att den bara är minimalt äkta shetland? 
Man lär sej nåt nytt varje dag!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
jag har en Australiensisk shettis…raknas den som mini mini shettis da?? Min borde vara EXTRA minimalt shettis…
#15 eller så är det tvärtom där, en svensk shettis i Australien är extremt mini… 
Märta… nyfiken fråga… vad är det för nyförvärv ni skaffat??
Någon som vet vem som köpt Merkisayre Voldor (S05-37/AN2240) förresten?
Må väl,
Maria

#17 Han finns med på deras hemsida…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
# 18 Vem??? Han??
Voldor eller "någon" på bluemulls hemsida??? Jag har ingen aaaaning om vilka hästar bluemull haft på sin hemsida tidigare, så det är svårt att veta vem som tillkommit nyligen då det inte står angivet någon stans :-) Så vem är det jag ska titta på på deras hemsida?
Må väl,
Maria

/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#20 Tack… trodde att det nog var han, för det var det namn jag minst kände igen :-)
Må väl,
Maria

Vi kände pressen när alla helt plötsligt skaffade minihingstar… 
Beträffande Voldor så undrar jag om inte han är kvar i Norge.
# 22 Åhhh, grattis Märta och Co … välkommen i gänget!
Men vem ska jag nu se UPP till :-))) om även ni har sjunkit till mini :-))))
Må väl,
Maria
Lite trådkapning.. vad är skillnaden i UK på "passed the Society's veterinary inspection scheme and is fully DNA checked" och "licend stallion"??
Är det så att säga två steg, 1 vet och DNA, 2 löst licens? eller?? så finns det väl hingstar som används av ägarna (helt OK) utan vet/DNA eller licens?
Något förvirrad :-)
Var ska ni hämta Striker i UK förresten? Landet är ju stort.
Må väl,
Maria

Licenced stallion är de som jag fattar det, när de är just vet. inspected och helst DNA testade. Då får de ett S nummer före sitt föl reg nr.T.ex S-97 067 betyder att hingsten blev licencierad 1997 med ordningsnummer 67.
Om de bara används vilket ju oxå är tillåtet får de inget S nummer och står därmed inte med i stamboken som utges varje år med information om de hingstar som blivit "godkända", de ston som fått sitt första föl, de föl som fötts, de ägarbyten som gjorts både privat och på SPSBS ´S officiella auktioner, de exporter som är gjorda med IPMC, plus lite annat smått och gott. M a o ett måste för den som vill ha lite koll på vad som händer på shetlandsfronten i UK.
Mininivån är helt OK så länge den är "pure brittish" ! 
Striker finns i Penrith alltså i norra england. Men hemfärden går troligtvis via Harwich eller Dover så upptagningsområdet är stort för ev. medpassagerare..

Märta: Då får man gratulera till ert nya köp. 

#26 Tack!
Det var ju helt nödvändigt med en hingst till våra två ministon…

# 27 Vad då då… 2 är väl en bra början? 

#28 Det är inte början det är ju slutet, vi har haft fem som mest.
Så egentligen hade vi nog tänkt att avveckla de två som var kvar, men man är ju aldrig sämre än att man kan ändra sig som tur är!!