Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1126 ggr
Hanna-D
0

Bruksprov

Är det någon som har bättre koll på vårt bruksprov för shetland som kan berätta för mig vad siffrorna egentligen står för. Eftersom man inte får någon muntlig kritik tycker i alla fall jag att poängen är svåra att förstå.

Inom dressyr är ju poängen:
0 = Ej utfört
1 = Mycket dåligt
2 = Dåligt
3 = Ganska dåligt
4 = Otillfredställande
5 = Med tvekan godkänt
6 = Godkänt
7 = Ganska bra
8 = Bra
9 = Mycket bra
10 = Utmärkt

Är det samma vid t ex ett körprov på hingstpremieringen? Jag skulle gärna vilja ha lite kritik, vad som var bra/mindre bra, vad man behöver träna på, ponnyns förtjänster/brister men framförallt varför man fick de siffror man fick.

Hanna-D
0

Ingen som vet eller har någon åsikt alls?

Annette
0

Jag har ingen aning om de går efter samma, men det verkar rimligt, tycker jag.

Ann-Christine
0

Jag är också mycket nyfiken på vad som döljer sig bakom varje siffra.

När vi gjorde bruksprovet fick vi 8888=32, jag ringde runt för att försöka få reda på om det var ett bra eller mindre bra resultat.

Jag fick svaret att jag skulle likställa bruksprovets resultatet med en klar guldmedalj om det varit i utställningssammanhang.

Vid bruksprovet får väl ingen delsiffra vara under 5? Jag skulle i sådana fall vilja ha godkänt efter siffran 5 (är efter 6 på listan ovan).

Hanna-D
0

Vi fick 8899=34 på vår egna hingst. Vilket ser bra ut och jag tror att jag ska vara himla nöjd med de siffrorna men jag vet inte vad som kunde bli bättre. Hingsten stod t ex absolut helt stilla i halterna och vid på- och avspänning. Nåt måste ju kunna ha blivit ännu bättre - jag undrar vad… Är det jag som "klantat" till det kanske?

Och tro nu inte att jag är missnöjd för det är jag inte, hingsten skötte sig super men jag funderar ändå Fundersam

VeronicaP
0

Ha ha ja ibland undra jag lyckades ju få ,10 9 9 8 10=46  så något rätt måste jag har gjort ju *S* fast han uppförde sig ju iof sig helt exemplariskt behövde knappt ta något alls i han och igångsättningarna var det bara ett tyst litet ljud så kan vara sådana små saker.

När jag körde robijn så undrade vi med vad man skulle göra för att få högre *S* för han stod också helt stilla ohc sådant men att få 4 8 eller mer är ju bra.

Jag tror nog att poängen ligger ungefär som du säger Hanna och att delpoängen var under 5 är det inte gammalt som ligger kvar sen vi hade ryggningen som vissa av oss fick göra FlörtOskyldig

Ann-Christine
0

Jag funderade också på hur 8:an skulle ha kunnat bli bättre eller sämre.

Våran hingst stod också helt stilla under selningen (vi hade travsele med långbrösta) och utan att röra en fena…

Trodde att det kanske gav högre poäng om man valde att inte ha medhjälpare vid på- och avselningen, men om jag fattat det hela rätt så måste man ha en medhjälpare med (säkerhetsåtgärd).

Ann-Christine
0

#5 Imponerande poängrad!

PS! Det gjorde inget alls att vi slapp rygga Flört

[Anna-N]
0

Ja, vi hade då 8889= 33.

På mitt protokoll stod kritik, med både det som var bra och mindre bra som kanske behövs tränas mer på.

Hanna-D
0

Vi hade både draglinor, skaklar och baksele att fästa. Det tar sin tid och ponnyn måste stå still extra länge.

Finns det någonstans man kan läsa mer om bruksprovet? Reglemente eller liknande? Nyfiken och kunskapstörstig Flört

Ann-Christine
0

#8 På vårat protokoll fanns enbart siffrorna, skriven kritik hade varit mycket intressant att få.

VeronicaP
0

#10  m jag är också glad att ryggningen är borta *S* ja den raden får man vara nöjd med.

jag hade också en hjälpreda men hon gjorde inget utan stod bara framför honom och var bered om det skulle behövts .

Ja vi har också alltid travsele och det tar sin tid ibland att  snurra på och av *ler*