hingstar/valacker vid försäljning
Hur gör ni? skär ni hingsten innan ni säljer den eller säljs den som hingst? Jag vill inte att andra ska avla vidare med hingsten och lägger hellre pengar på att skära den innan försäljning. (menar inte avleshingstar)
det är en himla bra fråga. Jag har funderar lite på det själv och jag har kommit fram till att jag nog skär innan jag säljer om det är så att hingsten är kasserad
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#1 idag blir dom ju inte kasserade. Du kan ju avla på vad som helst. Just därför vill jag skära dom
jamen åååååå vad du är besvärlig.
jag menar ju att om jag har visat min hingst och den inte uppnåt 40 p och inte är rekomenderad till nästa år så är dom i mina ögon kasserade

Vi kan sälja både och faktiskt , för får den inga dåliga poäng och någon annan vill försöka igen så kan man inte neka dem , hade det varit något fel på den så kastreras den direkt ..
#3 ja fast säljer du den som hingst kan dom ju värdera om den och det var så jag tänkte.
#5 AHA så långt tänkte då inte jag
#6 om det hjälper så är jag lite trög ibland också….eller ganska ofta för att vara ärlig…. lite sentänkt eller så….
Beror nog på. Om en seriös spekulant letar hingstämne så skulle jag nog kunna sälja en hingst men annars skulle jag nog föredra att kastrera den här hemma och sälja den som valack.
Det beror på vad de ska ha den till och hur bra den ser ut.
Eller vill de ha den som sällskap till en annan hingst? Hur är den i temperamentet? Vill köparen ha en hingst eller vallack?
De hingstar som inte blir godkända enligt rasvisa krav på hingstpremieringen, kastreras innan de säljs.

#10 Jag satt ju i ett litet dilemma med bonzo då han åkte på sina rörelser , då han inte kan skritta när han kommer iväg , vet många som menar att jag är dum som kastrera och så och ja det kanske går att träna bort men då inte jag har dent tiden och den möjligheten kanske så kan det ju vara så att någon annan har den möjligheten ..
Men nu är han ju såld och väntar på att bli kastrerad här hemma så slapp jag tänka på det *ler*….

Jag kastrerar allt! Skämt å sido, jag har bara fått 2 hingstföl (5 stoföl) och jag har inte haft möjlighet att spara dom som hingstar, så valet har varit kastrering. Nu skall jag behålla valacken så att jag har sällskap till eventuella hingstföl i framtiden. Dessutom är han så trevlig, så honom säljer jag aldrig ändå.
#12 jösses akta gubben
Beror på. Tror jag på hingsten, men inte kan ha kvar honom, så skär jag inte utan säljer som "hingstämne". Lånar jag ut på prov, skär jag inte heller. Skulle köparen inte vilja köpa efter prövotiden, känns det ganska trist att få hem en bra hingst, som valack. Tror jag inte på hingsten, skär jag. Mycket "bekvämare" så.

#12. Tack vare det hotet har jag väldigt bra pli på honom.