Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1788 ggr
maggan
0

någon som sett

ett krumt föl? hur ser det ut?

Hanna-D
0

Bara på bild. Har varit en bild publicerad ett flertal gånger i Ridsport på ett fuxföl.

Denna kommentar har tagits bort.
paparatzi
0

#0 I artikeln om en godkänd Shetlands hingst, är det utlagt bilder på krumt föl, i en annan artikel lyfter man fram att många svenska veterinärer inte har kunskap eller erfarenheter av krum åkommor, man har ofta ställt diagnosen selenbrist istället, däremot finns det dokumenterat i Holland sedan mitten på 1970 talet.

paparatzi
0

Vad jag kunde se på bilden, är benet så förkortat ifrån knäna och uppåt, så att benet blir helt deformerat och hästen kan ej gå normalt, detta innebär stort lidande för drabbade hästar…

VeronicaP
0

Det är kanske inte så vanligt med krumma föl eftersom det inte finns bilder på det knappt heller *ler*

Är kanske så att det görs för stor affär av det , jag har aldrig ens tänkt på det innan det började snackas så mycket om defekter och krumma föl , här på forumet om jag ska vara ärlig men jag får väl säga peppar peppar att man aldrig har sett det och varit förskonade av det.

nallebjörn
0

jag har sett en shetlandsponny som hade alldeles för korta ben. Dom var liksom av vid knäet. Hon levde tills hon blev hundbiten, tror hon blev nästan 20 år.

Hanna-D
0

#3 Vart finns artikeln?

kacka
0

Artikel finns hos Ridsport.

Kan inte anledningen vara att så få har sett dessa är pga av att de avlivas tidigt?

Ellinor Johansson
0

Om en ponny föds med krumanlaget kan det då finnas "grader av krum?"  Tex. att ponnyn inte uppvisar så starka signaler utan bara ser lite mer lågställd ut?

# 3 Är det inte konstigt att England (moderlandet) inte har gått i spetsen och tillsammans med medlemsländerna drivit hälsofrågorna starkare. Det måste väl gå att hitta DNA för krum också. Hälsoprogram som grundar sig på DNA jobbas fram av rasföreningar över hela världen på hund och katt raser.det kostar mycket pengar att forska fram DNA med det borde inte vara något problem för det finns många medlems länder och hälsofrågor av denna typ borde ha stor dignitet

kacka
0

Finns det så mycket pengar för forskning i shetlandsponnyavel? Finns krumma föl i andra raser?

Ellinor Johansson
0

#10 Någon form av ekonomisk fondring till hälsoproram borde finnas tycker jag. Krum han ju inte bara dyka upp på 1970 talet, det anlaget måste ha följt med från början så det finns nog en hel del historik.

Hanna-D
0

#8 Vilken nummer? Vill helst slippa sitta och bläddra igenom x antal års nummer.

I den artikeln jag sett i Ridsport på ett krumt föl var inga föräldrar angivna = kan vara efter vilken hingst som helst, kanske inte ens godkänd eller fölet kanske inte ens fanns i Sverige.

Varför denna hysteri och krumma föl och defekter?

Cattis
0

#12 Häxjakt

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

#13 För att jag vill veta i vilken tidning jag kan hitta mer information? Fundersam

Cattis
0

#14 Du skrev : "Varför denna hysteri och krumma föl och defekter?"

Jag svarade: Häxjakt.

/Cattis

kacka
0

#12 Din sista fråga… Jag vet inte om jag kan kallar det för hysteri.

Då jag blivit förfrågan om jag vill avla på ett sto vars far är kasserad pga krumt föl så vill jag ju höra mig för… Hur vanligt är det? Hur stor är risken att anlaget sprids? Är det sunt att avla på dessa individer eller är det en chansning? Ska man låta bli att avla på ALLA individer som har någon i sin stam som gett krum avkomma? Det är alltså rent egocentriskt och när jag då har pratat om "krumhet" så har det kommit fram att det finns hingstar (elitpremierade) som bär på anlagen som inte är kasserade… Hur ställer man sig till dem? Är det okej att avla på dem så länge man inte använder sig av ett sto som bär på anlaget?

Hanna-D
0

#15 Okej, missförstånd. Trodde du menade att jag bedrev häxjakt Förvånad

Hanna-D
0

#16 Varenda tråd handlar ju om det nu. Det ges fula ledtrådar om vilka hingstar man tror har lämnat krumma föl, 100-tals frågor om ämnet osv.

kacka
0

#18 oj, får du inte se de andra ämnena: hingstar/valacker vid försäljning, Stalltips!, Hingstkontrakt?, Vad utfodrar ni era ston med…, Hur utfodrar ni era nyfölade ston… osv

Du kanske ska ta upp det med forumsansvarig att du bara ser de trådar om krumma föl…

Milla
0

#19 det var onödigt

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

jag tycker väl att de flesta svarat ordentligt på att ingen vill avla på dessa… varför tjata det mera?

Cattis
0

Tycker det är dags att släppa ämnet, åtminstone den biten som handlar om spekulationer. Jag skrev dessutom tydligt att det förmodligen handlade om att man var ute efter att "hänvisa" till ngn specifik hingst och genast kom ett inlägg med fakta som gjorde just det - hänvisade till en specifik hingst. Jag tycker det är bra nu. Jag vet att vissa VILL hänga ut en specifik hingst o dess avkommor - det är INTE okej att göra det här. Det är en ful häxjakt som pågår och körs med fula metoder, det handlar mkt lite om fakta utan mest om att få chansen att "sätta dit" ngn man ogillar. Sluta med fånerierna! Sånt vill vi inte ha här.

Som Kristina Blad skrev i ngn tråd, denna eller ngn annan i ämnet, så finns det en ordentlig avhandling att beställa. Gör det och dela med er av FAKTA, inte spekulationer om specifika hingstar/ston eller uppfödare/ägare. För just FAKTA är vi alla intresserade av,så vi kan lära oss mer om saker vi inte vet så mkt om. Tack på förhand.

/Cattis

Cattis
0

#19 Oroa dig inte för det Kacka. Hon ser alla trådar du ser och fler ändå.

/Cattis

Ann-Christine
0

# 22 Jag instämmer, fakta är vi alla hjälpta av.

nallebjörn
0

#23 så sant så… får man prata om det eller? hört att det finns trådar som vissa inte kommer in på.. vad är det för fusk egentligen? *S*

Milla
0

#25 det behöver du inte bekymra dig för allsFlört

Cattis
0

#25 Med största sannolikhet är de trådar du hört talas om de dolda trådarna som bara vi värdar och Medarbetare kan se och läsa i.

Sen finns det en helt annan "undre värld" i nätverket. Oskyldig

Närå, jag driver med dig.

/Cattis

nallebjörn
0

#26 åja blir man medveten om det vilket jag blivit då "nån" skvallrat så blir man lite sur… ni kan ju sitta där och snacka skit om oss andra *grrr*

nallebjörn
0

#27 ha ha den där undre världen tog dom upp i en beckfilm…. dom mördade till slut andra personer efter tv spelets regler… typ

Milla
0

#29 hua ja det gäller att akta sigFörvånad

kacka
0

Jag förstår inte varför det kallas för häxjakt då man vill få fram vilka hästar (oavsett kön) som kan bära på gener för defekta föl.

Alla vill väl avla och få friska föl? Varför tystas det då ner? Eller beror det på att det det är så få procent föl som blir defekta så man struntar i det?

Får man inte ta reda på negativa sidor alls av avel eller individer? Om det är så så kan jag förstå att man inte heller får pratat om 0-hingstar och defekter. Men i så fall tycker jag också att man ska skriva in detta i forumets regler att det inte bara är hästar, uppfödare, hästägare, forumsmedlemmer och andra som man inte får prata nedlåtande eller negativt om utan man får inte heller prata om negativa saker som hästars sjukdomar, problem vid fölningar, defekter osv…

Ann-Christine
0

Vad tystas ner?
Så har inte jag tolkat det, fakta är önskvärt men inte lösa spekulationer som ändå inte leder någon stans.

kacka
0

Varför skrivs det "spekulationer" i en tidskrift som iaf jag trodde var seriös… men med tanke på att det finns en annan tråd som just klagar på sakfel i tidskriften Ridsport så ska man kanske inte ta det publicerade på allvar…

Ann-Christine
0

Men räknas inte allt som saknar bevis eller fakta som spekulationer?

Det jag tror behöver ju inte vara sanningen.
Om jag sprider det jag tror till andra människor och det visar sig att jag har fel så kan jag orsaka mycket onödig skada.

Därför tycker jag att det är viktigt med fakta.

nallebjörn
0

Trots att jag har fakta angående en hingst så vill ju inte jag nämna den här. Det snackas mest skit och det trots fakta. Som jag sagt tidigare så förvrängs orden jäkligt lätt i munnen på folk och det vill man ju undvika.

Cattis
0

#31 Ingenting skall "tystas ner" här. Det handlar inte om det. Det handlar snarare om det som Ann-Christine skriver i #34. Vi skall inte sprida rykten/spekulationer om vissa hingstar/personer/ngn alls. Så är det bara. Vi kan prata om defekter tills vi trillar ihop av leda, men bara så länge vi diskuterar sjukdomarnas eller defekternas egenheter/symptom/behandling/avbarhet eller liknande - inte VILKA/VILKEN hingst (i dessa fall pratas det om specifika hingstar) det kan tänkas gälla. Om ngn/några har dolt detta faktum att de vetat att en sådan hingst är i avel, så får de som sitter på bevisen avslöja detta offentligt via de myndigheter det berör och DÅ kan vi prata om sådana saker. En hingst som INTE är kasserad, skall vi inte diskutera om vi tycker att han borde eller ej vara så och peka ut denna hingst. Så är det.

Hur forumets regler formuleras - det avgör bara vi som driver sajten. Ingen annan. Det som står i dem gäller, inget annat.

/Cattis

kacka
0

Eller är det häxjakt att fråga vilka som kan tänka sig att avla på dessa hästar? VAD är det av ovanstående som är häxjakt och på vilket sätt?

Cattis
0

Att fråga vilka som kan tänka sig att avla på dem är inte häxjakt.

/Cattis

Asagard
0

Jepp, men bara på kort. Däremot har jag sett en krum häst! Hade inga "överarmar".

"Tyvärr" finns pappan i avel än i dag och har gett alla möjliga deffekter. Till råga på allt är han Elit-premierad, men det kan ju faktiskt vara så att det är märrarna som är "boven i dramat".

kacka
0

#34 räknas forskare (professor Beuw), veterinär (vet Henrik Nyborg, Skara) och hingstägarens egna erkännade som "bevis" att en hingst gett missbildat föl?

Lauth
0

Angående krumma föl så är det ju som det sades i en annan tråd att det är ett reccesivt anlag och därför kräver två bärare för att det möjligtvis!! ska bli ett krummt föl.

Har tyvärr sett krumma föl i verkligheten, men jag tror att det är samma devis som det är med vargen "skjut, gräv och håll tyst"

paparatzi
0

#41 Det håller jag med dig om!

När det gäller att man borde ha gjort mer i forskningssyfte i England…

Men kan man göra mer än att informera och rapportera defekter av detta slag, nog tycker jag att det låter märkligt att England inte skulle ha gjort något??

Då skulle väl knappast denna missbildning vara upptagen som en defekt, vilket leder till omedelbar kassering.

inte kan man väl börja att lasta moderlandet när inte dotterföreningarna rapporterar defekterna som man är skyldig till…

Är något upptaget på den internationella defektlistan, då finns det garanterat fog för detta.

Och har Holland utdelat ett blått brev, finns det säkerligen fog för det med. (visst kan Holland sin avel)

För rent logisk! Varför skulle inte Holland valt att hålla hårt i en hingst med så exeptionella kvalitér, om man inte såg allvarligt på missbildningar av detta slaget?? 

Hur kan något som är på print och erkänt av hingstägaren själv (pga. all uppmärksamhet) vara lösa rykten och förknippat med häxjakter…

Nog har jag för mig att ska man kunna ge sig ut på häxjakt, då måste det finnas häxor….

Vore intressant att ta del av hur många avkommor e: hingsten, som Holland valt att importera från Sverige.. 

Varför väljer vi att "mörka" defekter, när vi samtidigt eftersträvar högsta kvalité??

Det kanske är just därför, man inte får ett svar på VAD kvalité egentligen är…

kacka
0

När till och med ägaren erkänner att hingsten har blått brev från Holland i Ridsport nr 15-16 1993 och forskare har dokumenterat att hingsten har fått missbildat föl så får ändå hingsten fortsätta i avel i över 10 år pga att han lämnat så bra avkommor som väger upp hans bärande på nedärvning av defekt…

Ann-Christine
0

# 40 Personligen skulle jag förlita mig på den bevisföringen.

Cattis
0

Är det inte underligt att man leasar tillbaka hingsten man gett blått brev? Tillfällig alzheimers hos befolkningen eller bleknade den blå färgen på det blå brevet med tiden? Hur kan det komma sig om det nu var så allvarligt? Hur kan de godkänna avel på dess avkommor? Hur kan de tillåta så många av dess avkommor i avel där? Skumt!

/Cattis

Cattis
0

Ledsen, men det blev glapp ngnstans :-) Så inlägget kom med 7 ggr… därav ett antal saknade #nr… Jag raderade så snabbt jag kunde. Oskyldig

/Cattis

Inlägget är låst för nya kommentarer