Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1305 ggr
Milla
0

krumma föl

Förstår inte riktigt denna diskussionen om just krumma föl, finns det hingstar som används eller har används som nedärver denna defekten?? eller varför detta stora intresset för denna åkomman?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

*ler* inte jag heller ,  men det är väl den där defekt effekten *ler*

ha fick nästan till det där ….. fyndig jag idag *S*

Ann-Christine
0

Om det finns eller har funnits så borde det ha kommit upp till ytan på ett eller annat sätt tycker jag.

Sehvrin
0

Är det bara shetlandsponnyn som är drabbad, eller finns det hos andra hästraser också?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

nallebjörn
0

#3 finns nog hos alla individer mer eller mindre

Cattis
0

Eller så handlar det om att man är ute efter en viss person/vissa personer och dennes/deras hingst/hingstar - och att debatten skall upp till ytan i hopp om att namn kommer att nämnas - oups. Oskyldig

Klappjakt, fast med mer finess.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

haha och en annan vet inget som vanligt *garv*….

aha den vanliga svenska avundsjukan då för att det går bra för denna/dessa personer *ler*

nallebjörn
0

#5 trolitgvis…. men kanske bara slår tillbaka…..

Cattis
0

#7 Slår tillbaka?

/Cattis

Milla
0

#5 jösses det kan väl ändå inte vara sant att det är såLedsen

hm en annan är ju lyckligt ovetandeGenerad

nallebjörn
0

#8 på dom som gärna vill att man ska försäga sej… kanske finns i deras stammar =) *S*

Cattis
0

#10 *ASG*

/Cattis

kacka
0

Ja det har funnits en hingst som är mycket använd hrä i Sverige som lämnat krumt föl iaf i utlandet. Han har fått blått papper i utlandet men är inte kasserad här i Sverige. Han lämnat massor av avkommor här i Sverige men är nu död. Det har publicerats i Ridsport, men han är inte rapporterad som kasserad.

nallebjörn
0

#12 det är inte den jag har i mina stammar om du tänkte på det

Milla
0

amen ursäkta ni menar alltså på allvar att det kan vara så???

Men om folk nu vet vilka/vilken hingst eller stammar som har sånt varför då inte säga det rätt ut istället för denna gissningslek som bara för med sig en massa påhopp hit och dit.

Varför kan inte folk vara glada för andras framgång, jag är så trött på den här avundsjukan så jag spyrSkrikandes

nallebjörn
0

#14 forumet vill ju inte att man nämner sånt så det accepterar jag. Det är säkert inte hemligt med hingsten i mina stammar iaf för det var uppfödaren till den som talade om detta för mej. Så hemligt är det nog inte. Men i enkel upplaga är ju det säkert inget fel på de flesta hingstar

Cattis
0

#12 Ja och det har jag hört till leda. Du gör ett bra jobb att tala om vem hingsten är utan att nämna den vid namn. Var vänlig låt bli det.

En sak bara. Den blå färgen på pappret kanske bleknade till vitt och alla i det tidigare hemlandet drabbades av tillfällig alzheimers = hingsten kunde användas där igen.

Då vi inte sett BEVIS publicerade offentligt, skall hingsten inte nämnas vid namn här på detta forum. Inga ledtrådar för att peka ut hingsten, dess ägare eller avkommorna heller.

/Cattis

Milla
0

#15 jag förstår dig, men jag då som är lyckligt ovetande om allt detta hur ska jag veta vilka stammar och så som jag kan använda för att minimera risken för just krumma föl.

Det måste ju ändå vara fler än jag som inte vet vem/vilka det handlar om………..

Cattis
0

Vi nämner inga hingstar (eller andra djur/människor) i negativt syfte. Det är taskigt mot dem som hamnar i kläm. Punkt slut.

Vet man att ngn avlar på djur som bär på generna och det nu är olagligt, så rapportera det till den myndighet det berör. Förtal och häxjakter på nätet är knappast rätt väg att få rätsida på detta.

/Cattis

nallebjörn
0

#17 jag lovar tala om för dej om du gör "fel" med denna hingst jag menar…..

Milla
0

jag tycker vi lägger ner detta nu, det känns väldigt olustigt och då det tydligen inte finns några bevis för att det är så som tydligen många påpekar.

Det är livsfarligt att börja dra en massa skvaller det skadar mer än det gör nytta eller roar.

kacka
0

#13 nä det vet jag… de är inte ens släkt vad jag vet…

#14 man får inte nämna hästar eller personer i negativt syfte. Reglerna på forumet är så och det är bara att acceptera!

Jag vill bara höra hur er syn på saken är…

Cattis
0

#20 Japp, du har helt rätt.

Vissa hävdar att det finns bevis. Och det kanske det gör. Men då får de myndigheter som ansvarar för detta ta det ansvaret och göra vad som krävs. Det är inget illasinnat skvaller kommer att lösa.
Den dagen det är offentligt bevisat - då kan man prata öppet om det, men innan dess är det bara förtal och skvaller.

/Cattis

kacka
0

Är allt som står i tidskriften Ridsport skvaller och felaktigt?

Cattis
0

#23 Nej det är det inte och det vet du mycket väl. Förvånad

Om det inte är insändare förstås - då kan ju faktadelen vara aningen vriden.

# Det skall finnas offentliga dokumenterade BEVIS om man skall hänvisa till ngt som fakta. Men inte ens då skriver vi negativa saker om namngivna hingstar/människor/någon alls här.

/Cattis

nallebjörn
0

det som står om min treåring är helt sant och korrekt. DIPLOM! (superglad)

[Anna-N]
0

# 23 Det är helt och hållet upp till tidningen att ta ansvar för vad de publicerar. Om det sedan är skvaller eller felaktigheter har jag ingen aning om :-?.

Här på forumet gagnar det ingen att ägna sig åt sådant. Det blir bara otrevlig stämning. Sådant vill vi inte ha!.

Milla
0

#25 VA?????????

vad har det med saken att göra??? jaja det är jätteskoj för dig att det gick så braSkrattande

nallebjörn
0

#27 ja inte bara osanningar menade jag…. tänk om detvarit falskt.. hua!

[Anna-N]
0

#25  Är du säker?… Har du nypit Dig i armen, Anna?Räcka ut tunganFlört

nallebjörn
0

#29 nä helt säker blir man aldrig…. men jag börjar att tro på det nu.. Hon är såå vacker…. fick bilder av fotografen igår… så fin….

Hanna-D
0

#30 Artikeln jag skickade KAN ju vara gjord i Photoshop Flört

nallebjörn
0

#31 skulle det vara fel då menar du? är lite trög….. ja du kan ha mixtrat menar du? he he. Jag fick ju finfina bilder av fotografen själv

Hanna-D
0

#32 Jag retas ju bara med dig Räcka ut tungan

paparatzi
0

Det känns lite tragiskt att man inte ser mer allvarligt på defekter som verkligen innebär lidande för de avkommor som blivit missbildade…

Krumm é dum

kvalité får ni se, om ni blundar för defekter

vill ju bara ha nära besläkter.

Linjeavel är fint, inavel är intimt.

Peppar peppar ta ett guld, så får ni blunda utan skuld.

VeronicaP
0

men som sag har man inte sett det eller hört det innan så varför oroa sig i onödan , är som sagt bara här det snackas men det är klart det är ju mest kvinnor här och det vet vi väl alla hur det är Oskyldig Därför man vill jobba men gubbar *S*

Cattis
0

#34 Du skriver "Det känns lite tragiskt att man inte ser mer allvarligt på defekter som verkligen innebär lidande för de avkommor som blivit missbildade…"

Hur kan du avgöra om ngn här ser allvarligt eller inte allvarligt på denna defekt? Hur kan du tala om att ngn här inte bryr sig? Att det finns de av oss andra, som inte tror att problemet är så stort som en del vill göra gällande, har ingenting med ett sådant påstående at göra. Skulle tro att alla som är en aning seriösa uppfödare eller helt enkelt simpla djurvänner ser mkt allvarligt på denna defekt, även om den uppkommer i färre antal eller fler än vad som spekuleras om. Därför är det ju bra om alla de bevis som finns kommer berörda myndigheter till handa - så att de kan vidta de åtgärder som behövs/krävs för att allt skall gå rätt till.

/Cattis

kacka
0

#35 jag vet inte om du var mest diskriminerande mot män eller kvinnor i dit uttalande… Men på mitt jobb är vi 90% kvinnor och de går alldeles utmärk om man bara tillåter ALLA at ha egna åsikter och alla är lika mycket värda.

Men det är kanske sant att män håller sig mer till fakta och det är just det jag saknar… Vad finns för FAKTA om krumma föl? Är det ingen som vet? Måste man gå till Holland och söka efter information från mitten av 70-talet för att få svar?

Cattis
0

#37 Som jag hänvisade dig till en annan (eller högre upp i denna) av alla trådar om krumma föl, så har Kristina Blad i ngn tråd hänvisat till en undersökning som ÄR gjort på detta. Finns att beställa på SLU tror jag det var. Kontakta Kristina så kan hon berätta, om du inte hittar hennes inlägg.

/Cattis

kacka
0

Vad är Kristina blads användarnamn??? Hittar henne varken på Kristina eller Blad…

Cattis
0

#39 Hagalyckan. Hon skriver i tråden "Krumma föl… ärftlighet…" inlägg nr #12: "För er som vill lära er mer om denna missbildning så finns det en avhandling/fördjupningsarbete gjord av Gunilla Thyreen på SLU i uppsala 1994."

När jag tänker efter (det händer faktiskt) så tror jag att jag HAR den avhandlingen… Skall kolla på vinden i mina flyttlådor i morgon.

/Cattis

Cattis
0

Förvarnar härmed om att jag strax låser denna tråd och hänvisar er att fortsätta skriva i den andra tråden om samma ämne.

/Cattis

Inlägget är låst för nya kommentarer