Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 1538 ggr
Milla
0

Har ni använt några trix

för att se vad era ston väntar för något?

Jag har kollat Celma och Carmen två gånger med någon månads mellanrum och sen kollade jag dom idag igen och fick exakt samma resultat som tidigare, var ju tvungen att kolla Paola också.

Celma och Darth väntar en liten tjej

Carmen och Madgic väntar en liten kille

Paola och Jozo väntar en liten kille

Ska bli så skoj och se om detta stämde eller ej.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
0

glömde ju skriva att jag anväder mig av pendlen

Cattis
0

Mina tjejer har testat med "ringen" och kollat alla dräktiga ston på gården, men jag tror inte ett skvatt på det där :-)
Jag testade ngt år och bara en av fem stämde. Fast det är klart, jag kan ju ha gjort fel :-P

Det enda jag tror stämmer är att deras ring sa att Bellis får en hingst. Men det behövde jag ingen ring för att veta - det får hon ju alltid ändå. :-/

Fia o Jemla, ni får gärna lägga in resultatet av er undersökning här, så får vi se sedan om det stämde. :-D

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

IdaS-A
0

Berätta gärna vad "pendeln" och "ringen" är, vore kul att veta. Jag tror en ko bonde i närheten gjorde "pendeln" (om det nu är det jag tror) på sinna kossor. Och han hävdar att det funkar. Tror inte ett dugg på det själv men..

Milla
0

Pendlen eller ringen är nog samma sak tror jag.

Jag gör som så att jag tar min vigselring och tagel från stoet och binder i ringen, sen håller jag ringen ovanför ryggen på stoet och frågar:

visa mig hur ett ja ser ut (så rör sig ringen på ett vist sätt)

visa mig hur ett nej ser ut (samma här att ringen rör sig på ett annat sätt)

Sen när jag vet hur den gör ja och nej så frågar jag helt enkelt är det ett stoföl och då "svarar" ringen med ett sätt att röra sig på och sen frågar jag är det ett hingstföl och då svarar ringen igen.

Har testat på hingstarna och då står ringen helt stilla.

Vet inte vad jag ska tro egentligen, men lite häftigt att det blir samma dessa tre gångerna

zettan
0

ja har en inre känsla bara på vad mina ston ska få. första gången stämde de. Tror Zettan väntar ett sto. Men vi får se hur rätt ja har när den dagen kommer.

De fungerade på min brors sambo me. sa redan efter ett par månader att det blir en pojk. Då blev de de :D

Sofia_Schultz
0

Här kommer de vi kollade på Ekskogen:

Dessa ston väntar **hingstar:
**Bellis
Hedwig
Mossagumman (Maggans)
Muzette (Furunäs) (- MKT tydligt, ringen pendla massor)
Fergie (Furunäs)

Dessa ston väntar **ston:
**Bonnie
Xenia
Epona
Kiara
Nicolita (Furunäs)

Provade kolla på Bonzo också, då såg pendeln mest fundersam ut och vickade runt lite innan den stannade.

Vi gjorde ringen/pendeln såhär:
Tog en guldring och ett tagelstrå från stoet vi skulle kolla, sen drar man igenom strået i ringen och så hänger den så fint. Kolla så det inte är snurrat! Sen håller man ringen över hästens rygg och väntar. Om ringen börjar pendla fram och tillbaka blir det en hingst och om den börjar gå i cirklar (runt, runt i luften, inte bara ringen som ska snurra) så blir det ett sto!
Blir mkt spännande att se om det stämmer!

RebeckaSvensson
0

Inte provat kolla med ringar eller ngt sådant. Är inte så säker på att jag tror på det. Däremot gnm att titta på hur stona beter sig och förändras under dräktigheten inbillar jag mig att är ett "säkrare" sätt.

Förra året var jag säker på att Ina och Livia skulle få stoföl, och så blev det också. I år har jag inga dräktiga, så vi får väl se året efter istället.

susanne-s
0

jag testade pendel förra året på ett sto, frågade om hon var dräktig, fick då ja. Frågade ngn månad senare om sto resp hingst och det blev inga riktiga svar….det visade sig att det inte blev ngt föl alls, kanske hon resorberade i ett tidigt stadium.
En bekants bekant till mig gör så på sina höns ägg, han vill inte ha tuppar och kaserar tupp äggen, denna hönsägare påstår att det felar på 5 ägg på 100.
Jag vet inte vad jag ska tro.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-Aveback
0

#6: Tack Fia! Bra, då vet jag vad vi kan förvänta oss i sommar! Flört

Toppen om ni kunde kolla Florita också vid tillfälle så kan vi börja fundera på fölnamnen redan nu! Räcka ut tungan

Cattis
0

#9 För säkerhets skull bör vi nog ha lite reservnamn i värsta fall :-) Om nu ringen var dåligt putsad eller de tog fel strå i svansarna eller nåt :-D

/Cattis

Kris_J
0

Ringen har ofta stämt, men iofs det är 50/50. Tror jag egentligen på det? Nej. Men lite roligt är det allt. Vilken kraft det kan bli och hur det känns i fingrarna. På Wimla visar det sto igen. Kul om det var så men sannolikheten säger motsatsen. Då hon ju fått fyra ston på raken.

Snurrar sto

Pendlar hingst

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

En vigselring skall det väl vara? Det funkar väl inte med vilken guldring som helst. Om det nu funkar alls ;)

Cattis
0

#11 Har det stämt tidigare?

/Cattis

Cattis
0

#12 Jag skall dubbelkolla det Fia o Jemla har gjort med min vigselring, så får vi se om det blir annat resultat. :-)

/Cattis

Kris_J
0

#13 Ja till största del på mina egna. Men inte på mina vänninors.

Veritas odium paretFörvånad

Gentle
0

När man gör detta på oss människor så ska man använda en vigselring och en tun sytråd och så lägger man ringen på handleden och sedan lyfter man upp ringen en bit ovanför handleden och då börjar den pendla,då får man veta vad det blir för kön på barnen och hur många man kommer att få.Rätt kul om man tror på det.Om jag kommerihåg rätt så ska ringen pendla tvärsöver om det är en flicka och längsmed handleden om det är en pojke och ringen stannar av sig själv när den talat om antalet barn =).Jag gjorde detta på mig själv och en så länge har det stämt men enligt ringen så ska jag få 4 barn och när jag berättade detta för min sambo så frågade han, med vem?Det ska bli kul om det har stämt på era ston hoppas man får veta resultaten senare =)

Cattis
0

#16 Det där gjordes på mig då jag väntade min första. Jag fick då veta att jag skulle få FEM barn (flicka, pojke, flicka, flicka och sist en pojke). Jag har fått fyra, i rätt ordning. Den sista, den har jag faktiskt inte tänkt att få. :-) Men jag "vet" ju vad det skulle blivit OM jag hade velat ha en till. :-)

/Cattis

sanne
0

Milla vi får hoppas det stämmer nu,

Jag tror nog att det kan stämma när man pendlar, jag använder min vanliga pendel o ställer frågor i vanliga livet, det stämmer för det mesta, men vem vet.. stona kan luras.. dom vill kanske hålla det för sig själva…

Cattis
0

#6 Två fel hittills:

Epona fick hingst och Hedwigs föl var ju ett sto.

/Cattis

Mannas
0

Jag har också testat ringen och enligt det så kommer Lilli att få ett hingstföl och Patsy ett sto föl,eller kanske det är önsketänkande att det ska bli så :) Snart snart måste vi få veta vad Lilli bär på….jag har väntat sååååå länge nu.

sanne
0

Hur många har hittills kollat sina ston denna säsongen? inte så långt gånget för en del än, men kul o höra om vad som kan väntas till våren.

pendlade mina igår..

Natasja och Tipsy - ston

Anja o Loni - hingstar

VeronicaP
0

Gjorde ju det förra året och det stämde inte alls ju , så det är nog mer tur om det blir rätt.

Milla
0

Då kör vi igen då :-)

Celma - favvo sto

Carmen - favvo sto

Paola - Favvo sto

Heddan - Favvo mycket tveksamt men efter ett tag ett hingstföl.

Gjorde det ju förra året och det stämde på en dvs Paola

Cattis
0

Kan ni inte starta en ny tråd, för 2008 års föl?

/Cattis

Milla
0

ååå vad du är jobbig Cattis Glad Jaja vi gör väl det då.

AusaBausa
0

har inte testat ngt men magkänslan säger att det blir en hingst…vet inte varför…men en svart hingst!

Pheobe
0

Inte kollat mina. Tror inte på sånt. Blev själv kollad då jag var gravid och det har int stämt någon av gångerna. Tror alltså inte på sånt och bryr mej inte för den delen hellr. Det blir vad det blir