Dräktig?
Då jag valde att inte göra ultraljud på mitt sto, vilket jag då får skylla mig själv för, så undrar jag när/hur (förutom magomfånget som kan vara stort ändå….) man med andra metoder kan få stilla sin enorma nyfikenhet. Mitt sto är betäckt mellan den 19 och 24 maj. Hon var kvar hos hingsten ytterligare en månad och "släppte då inte till" igen. Hon är också väldigt hemlighetsfull när det gäller brunsten. Visar mao inte när hon brunstar. Någon som har något tips.

U-ljud, blodprov, PregnaMare. Lycka till!
Är hon betäckt så tidigt kan man med vant öga se redan nu… Men visst kan man också bli lurad. Jag hade tagit ett ultraljud. Räcker säkert med att veterinären känner bara.

Försökte få tag i PregnaMare men det gick inte så bra och nu är det väl för långt gånget för att det skall fungera. När det gäller blodprov, krävs det väl en veterinär insats eller… Ultraljud har jag av olika anledningar valt bort denna gången, men om jag betäcker igen skall jag nog överväga att göra ultraljud redan innan mitt sto lämnar hingsten.
Blodprov kan man ta till dag 150.
#3 Ja, en veterinär måste givetvis ta blodprovet. Varför valt bort ultraljud?

TS. Har du frågat maysod om hon har PregnaMare att sälja? Tror man kan ta dem till 140 dygn.
#6 ponnyn är ju där om en vecka….

#7 Ja, se det har jag inte räknat på. Det överlåter jag åt ägaren. Leveransen på hennes PM var supersnabb så kanske hinner hon ändå. 

#5 Hingsthållaren erbjöd sig att ta vårt sto till vet. för ultraljud men då dottern höll på att längta ihjäl sig efter sin ponny valde vi att ta hem henne innnan det gavs möjlighet till resa till vet. Sedan vill jag helst inte ut och resa med henne om du nu skulle vara så att hon är dräktig med risk för stress som kanske kan leda till att hon kastar…. Överdrivet kanske..??? Men som sagt betäcker vi igen så väljer jag nog att övertala dottern att vänta så att vi gör ultraljud innan vi tar hem henne. Och förr eller senare så märker vi nog om hon har en liten föils i magen. Det måste väl, precis som på människor, kännas sparkar… Den som väntar på något gott…..
#9 Många veterinärer kan komma till stallet och göra ultraljud…

#10 Det hade jag ingen aning om. Borde kanske kolla upp det. Tack för tipset.
#9 Det brukar inte vara problem ,med att åka och ta ultraljud. Är inte så stessande. Och som Hanna sa gör många det hemma. Det är ju bättre veta om hon är dräktig i flera aspekter än att bara gå och vänta och vänta….

#12 Det bror på, om hästen inte tycker om att åka transport så är det en stressande upplevelse. Mitt sto tog sej inte när hon fick åka till hingsten men när han kom hem till henne så tog hon sej. Hon hatar transporter!
Ta ett ultraljud det är så häftig att se denna lilla "klump" på skärmen! 

#9. Det är lätt att lura sig. Jag väntade i 12 månader å ett sto som var tom. Hon var både rund om magen och jag tyckte mig ha sett sparkar. Det är lätt att se det man vill se ;)
Hej,
Om ditt sto var kvar en hel månad efter betäckning utan att hon brunstade om så skulle jag med all säkerhet tro att hon är dräktig…
Jag gör gärna inte ultraljud i "onödan" på mina shetlandsston. Tycker att det är för stor risk med en veterinärs kraftiga arm att köra in i ändtarmen. Nu har ju jag fördelen att ha egen hingst som går med stona hela sommaren och om dom inte brunstar om så antar jag ju att dom är dräktiga. Hittills så har det funkat för min del.
Lycka till, och hoppas att ni får en liten fölis till våren. /Pia
Blodprov ej tillförlitligt.
Har tagit det på två olika ston visat negativt men båda fölade året efter?
#15 Det är egentligen inte så stor risk.
#16 Det är sant. Vet flera som har gjort det och fått föl ändå, likaså tvärt om. Ej fölat vid positivt prov.

#15 Självklart hoppas, och tror jag att hon är dräktig. Jag har inte fått tag på någon vet. som kommer till stallet för ul. Jag får helt enkelt vänta och se. Tycker dock att hon har "ändrat form" om man jämför med förra hösten. Har hört någonstans att det går att känna sparkar, i mitt fall runt jul. Vi får väl se….

Tycker att, iaf när Vannah var dräktig att hon ändrade form på magen, den hängde liksom mera ned mot marken än ut mot sidorna som när hon bara är tjock
När det gällde fölsparkarna var det, iaf på slutet ingen tvekan att det var ett föl där, hela magen kunde hoppa, speciellt på kvällen när de kom in från hagen.
lycka till och hoppas hon har en fölis i magen!
bild på vannah när hon var högdräktig, 10.de månaden tror jag det var

#19 Tycker också att formen på mitt stos mage är lite annorlunda än "bara tjock". Fint sto du har!
#15 Jag skulle inte våga tänka som du, men vi är ju alla olika. 
#15 Det finns många små nätta dam-veterinärer
. Ultraljud är en överskattad metod när man kommer en bit in i dräktigheten, enklare att låta vet känna manuellt.
Håller Med #15 efter att man på Ulltuna spräckte tarmen på mitt sto vid ultra ljud. Man får väga för & nackdelar. Och Även fundera på vem man låter undersöka sitt sto. Kolla med din distriktsveterinär om de kan rekommendera någon bra de brukar ha koll på semin stn & då även ultra ljudande veterinärer. Enköpings distriktarna kommer hem & gör ultra ljud.
#24 Du kan ju lika gärna få skador som dessa vid fölningen sa veterinären här då vi ifrågasatte ultraljud då en häst här gick sönder.