avelsvärde på hingstars stam
Min 7-åriga hingst har alltså 50% elitstam. Min 3-åring har 5 av 14 elitpremierade… Är verkligen Paulien v.h. Oranjeplein RS 1203 och Damm bara B-premierade?
Båda ser jag det som att de har bra stam…

Är inte Damm A-premierad?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Det står inte om det på webstamboken iaf

Nej, men långt ifrån alla premieringsresultat finns med där. Jag kan iofs minnas helt fel.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Kan ju hända att hästarna inte är visade för höjning och då är de bara B-premierde, trots att de är berättigade till högre.
#4 Så är det mera på ston.
Hingstarna blir automatiskt kallade till generalmönstring vart femte år eller vid ordinarie årlig hingstpremiering för höjning av avelsvärdebokstav.
Ovan är väl B-prem. Han avled 2002.
#4 Hur bär man sig åt då, är det via avkommebedömmningar?
#5 Tror inte heller att Damm är mer än B-premierad, men jag vet andra hingstar som postumt fått Elit, men om "ägarna" då blivit kallade eller själva ansökt om det, det vet jag dock inte.
#6 Hur menar du? På märrar måste man själv ansöka om höjning och gör man inte det, så står de kvar på den senaste "premieringsgraden" till dess att så sker. Märren ovan, "Paulien", borde vara berättigad till Elit, men om ingen anmält henne till premiering och visat henne för Elit, så står hon kvar som, i det här fallet, B-premierad.
#7 ok, är inte så insatt i den biten.