Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 1899 ggr
Annette
0

Nya championatssystemet

Nu är utställningsåret strax slut. Hur tycker ni det nya championatssystemet fungerar? För- resp nackdelar?

Annette
0

Tillägg: Hur fungerar det ut arrangörs- resp deltagarperspektiv?

PP
3

Jag tycker det har varit lite rörigt, vilket jag till stor del tror beror på namnen man valt (minior/junior). Det är inte alldeles självklart vare sej för domare, arrangörer eller deltagare vad det handlar om. Jag tror inte championaten blivit mer värda och är mest tveksam till det särskilda treårschampionatet. Men det verkar vara viktigt med många titlar per utställning så då ska det kanske vara så? Med det sagt, kan jag inte förstå varför det ska finnas särskilda minichampionat till alla vuxna ponnyer - utom valackerna. O:)

Annette
1

Jag tycker inte det nya systemet blev så bra. Konkurrensen har snarare minskat eftersom treåringarna har ett eget och det visas vanligtvis inte så många utöver stona i unghästklasserna.

Snaedis
0

Håller med ovanstående , tycker också det mest känns rörigt och upplever inte det blev större konkurans om championaten

Annelie-P
1

En stor fördel, tycker jag, är att samma system gäller på alla utställningar inom SSS i hela Sverige. Tidigare skiljde det vilka championat som delades ut, minichampionat fanns på en del utställningar och på en del inte. Det blev inte rättvist, det ska vara samma förutsättningar i hela landet.

Nu har vi använt oss av dessa titlar hela säsongen och jag upplever det inte rörigt med innebörden av dem längre.

Hanna-D
1

Jag föredrar det gamla systemet. Nu finns fler championat vilket gör det lättare att vinna och konkurrens saknas ofta på de utställningar vi varit på. Det känns rörigt både som utställare och arrangör tycker jag och hela tanken var väl att det skulle bli mer konkurrens om championaten?

PP
0
AnnaFagerell
0

#7 känns som man går tillbaka till när det bara hette ch ungsto å cha miniungsto osv. Fast med annan benämning

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
0

#8 Nja, i unghästchampionatet går ju alla kön tillsammans så viss skillnad är det ju mot förr.

AnnaFagerell
0

#9 hm, jo det är sant, tänkte inte på det 😃

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
1

Jag tycker att alla valacker oavsett ålder skall tävla om champion valack och inte enligt förslaget.

PP
1

#11 Det har vi föreslagit från Nord. Vi får se vad resten tycker på mötet. ;)

Susann Melkersson
1

Tycker Champion föl alla Champion unghingst 1,2,3 Champion minihingst 1,2,3 Champion ungsto 1,2,3 Champion minihingst 1,2,3 Champion sto Champion ministo Champion hingst Champion minihingst Champion valack Mvh Håkan Melkers ponny stuteri Och ev färre utställningar.. Lika med mer hästar

cinna
2

Ska ett, två och treåriga valacker tävla mot äldre valacker kan man väl lika gärna göra likadant med hingstarna? Och stona… Och varför inte även slå ihop minisar med standard…
Så behöver vi bara kora champion föl, sto, hingst och valack… Fyra championat och ALLA kommer vara i konkurreras! DÅ tror jag vi höjer statusen på ALLA championaten… 😛
Blev ni lite provocerade nu? Bra, för det var min tanke att röra om lite i grytan…👍

PP
1

#13  Med tanke på att det i år visats 0-3 miniunghingstar (genomsnitt per utställning 0,7) och 0-5 standardunghingstar (genomsnitt per utställning 1,5), tycker jag underlaget är för litet för egna championat.

helle1973
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej 

Tycker att alla valacker ska tävla om ett gemensamt championat, iom att en säg tvåårs  valack har inte en suck att bli champion när den går mot både ston o hingstar. En valack e en valack, o eftersom att det blir mer o mer valacker som ställs så är det ju kul om alla får slåss mot varandra. Oavsett hur gamla dom är. 

Här är våra två. 

en 2 åring o en 10 åring ;) hade gärna sett dom slåss i ringen

Annette
1

Jag är inne på Cinnas linje med gemensamma championat. Jag tänker fem championat totalt: Föl, unghäst, sto, hingst och valack. 

Jag har inte hunnit kolla hur många mini resp standard som visats i år men vid en titt i webstamboken har 8 mini resp 14 standard blivit BIS i år. Reserv BIS-titlarna har vunnits av 3 mini och 20 standard. Så nog står sig mini i konkurrensen. 

Grevagårdens BIS vanns av annan ras, Sölvesborg och Hässleholms resultat finns inte rapporterade. (Märkligt med Hässleholm med tanke på att den hölls 20 augusti och resultaten bör rapporteras inom en månad). Drive-in utställningarna är heller inte medräknade eftersom där inte delas ut titlar. 

Jag tycker även att underlaget för ett veteranchampionat är för litet, med endast 3,65 visade veteraner i genomsnitt per utställning. 

Jag tycker också att det är bättre att satsa på färre utställningar med fler deltagare än som det är idag. I år har hälften av utställningarna haft mindre än 50 deltagare.

PP
3

En liten rapport från Höstmötet angående detta:

SSS presenterade ett nytt förslag:

Ch Föl - gemensamt standard/mini, kval 38 p

Följande med kval 40p
Ch Unghingst - 3,5,9
Ch Miniunghingst - 3M, 5M, 9M
Ch Ungsto - 4,6,8
Ch Miniungsto - 4M, 6M, 8M
Ch Hingst - 11
Ch Minihingst - 11M
Ch Sto - 12, 13
Ch Ministo - 12M, 13M
Ch Valack - gemensamt 3, 5, 7, 10
Ch Veteran - gemensamt 14A, 14B, 15

Beslut tas av SSS imorgon

Annette
0

Tack Pernilla för info 🙂. 

Jaha, det här får jag nog suga på en stund innan jag skriver min första spontana reaktion 🤔

Annette
0

Jag tycker att det skall gå tillbaks till att arrangörerna själva får bestämma om det skall vara skilda championat. I vissa delar visas väldigt få mini och jag tycker det är märkligt om det är särskilda minichampionat om antalet mini på en utställning är väldigt få. Jag grundar min åsikt på det låga antal som visats vid Västs utställningar de senaste tre åren. Hur det sett ut tidigare har jag ännu inte hunnit kolla.

2016:

Mullsjö: Totalt 66 varav 14 mini = 21 %
Nossebro: Totalt 58 varav 3 mini = 5 %
Brålanda: Totalt 49 varav 7 mini = 14%
Grevagården och Brålanda ej medräknat eftersom de inte gick efter ordinarie klassindelning.

2015:

Mullsjö: Totalt 40 varav 4 mini = 10%
Nossebro: Totalt 52 varav 7 mini = 13%
Stora Höga: Totalt 36 varav 10 mini = 28%
Mellerud: Totalt 38 varav 8 mini = 21%

2014:

Mullsjö: Totalt 51 varav 7 mini = 14%
Borås: Totalt 44 varav 8 mini = 18%
Nossebro: Totalt 77 varav 10 mini = 13%
Dingle: Totalt 36 varav 10 mini = 28%
Nuntorp: Totalt 37 varav 5 mini = 14%

ThiffannyJ
1

Tycker det nya förslaget ser ok ut, själv tycker jag det är viktigast att det är lika i hela landet. Det ska inte spela någon roll var jag bor eller vilken lokalförening jag tillhör. För att en titel ska vara "värd" något, som ändå verkar vara ganska viktigt när man läser och pratar med folk, så måste reglerna vara lika på alla utställningar.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

PP
2

Jag tycker oxå att man ska lyssna på dem som vill att det ska vara lika, inte minst som Årsmötet förra året biföll motioner om just detta. Därför tycker jag det är väldigt viktigt att man verkligen tänker igenom vilka championat som ska införas, vilka championat där det är berättigat att ha gemensamt för mini och standard och hur kvalificeringsreglerna ska se ut.  Kanske oxå ställa sej frågan vad som blir bättre av många championat (folk blir glada om de vinner, var argumentet på höstmötet…).

Jag tycker inte det nya förslaget känns helt genomtänkt. Bland annat för att man redan provat guldkrav från 1 år, men det var det ingen som kom ihåg på mötet och därmed var det ingen som kunde tala om varför man då återgick till 38. Jag tror heller ingen har reflekterat över eventuella konsekvenser och regionalt har vi inte fått möjligheten att ta ställning till detta, då det nya förslaget visades först på höstmötet.

Med ett veteranchampionat blir också vissa championat knutna till enskilda klasser så att en klassvinst med guld alltid per automatik innebär en championtitel - det tycker jag inte är rätt när de flesta andra faktiskt får tävla vidare om sina championtitlar.

Annette
0

Om det viktigaste är att det är lika ser jag hellre gemensamma championat än som förslaget. Tycker Pernilla har kloka och tänkvärda åsikter.

Kris_J
0

Som närvarande på höstmötet kan jag beklaga att vi som inte var på lokalföreningarnas möte inte fick ta del av styrelsens hela argumentationen kring championaten. Det blev lite snabbt avklarat på slutet av höstmötet. 

Personligen tycker jag det skall vara lika championat över hela landet. Om man skulle ta hänsyn till hur många respektive få mini som visas i olika delar av landet och utifrån det ha gemensamma eller separata championat känns märkligt med tanke på att klass 11 har ett eget championat,  ingen är väl beredd att stryka det championatet med hänvisning till att det är liten konkurrens? 

Ett separat veteranchampionat bidrar till minskad konkurrens, hur var tanken med att införa det?

Gällande att höja poängen för det yngre ponnyernas championat, hade det varit intressant med argumenten kring detta. Har personligen alltid varit emot detta i alla fall gällande föl, ett och tvååringar. 

Förstår inte tanken med att höja konkurrensen bland de yngre och i viss mån sänka den bland de äldre.

Hur det sedan blir i verkligheten är ju relaterat till deltagarna på de olika utställningarna.

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

#24 Bara en reflektion över det du skriver om hingstchampionatet - ett argument för gemensamma championat, är ju just att chansen till större konkurrens då också ökar i det championatet. Precis som att miniunghästarna fick tävla mot andra unghästar och inte vuxna mini (när det inte fanns särskilda unghästchampionat för mini). Gemensamma championat har alltså inte enbart handlat om att det skulle vara få mini, som en del verkar vilja få det till.

För övrigt delar jag dina funderingar.

Kris_J
0

(#25 Min mening är inte minichampiontens vara eller icke vara, förstår att det kan uppfattas så. Tanken var mer en "illustration"  att minichampionaten skapar mycket debatt men inte hingstchampionatet.)

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

Nu ligger den Grundpropositonen för 2017 med de nya championaten ute:

http://www.wordpress.shetlandsponnyn.se/wp-content/uploads/2015/01/Grundpropp-2017.pdf 

Inget veteranchampionat, men särskilda minichampionat rakt över (även för föl och valack, vilket inte var med i SSSs förslag), totalt 12 championat/utställning och guldkval för alla utom föl (fortsatt 38).

cinna
0

Som jag skrev ovan så tycker jag det är märkligt att ungvalacker ska gå mot äldre valacker i championaten, när man separerar unghingstar och äldre hingstar och ger dem varsitt championat. Slå i rättvisans namn ihop alternativt dela lika. Unghästar är unghästar…

Annette
0

Jag ser det heller som att valacker är valacker och bör vara i en egen grupp. Ston och hingstar är tänkbara avelsdjur medan valacker inte är det och bedöms förhoppningsvis utifrån det.

Hanna-D
0

Nu kanske jag sticker ut hakan men varför inte slopa championaten och bara utse BIS? Känns löjligt med 12 championat när det oftast är max 70 ponnyer/utställning…

Annette
0

Jag satt och läste i gamla medlemstidningar. 2003 var det 9 championat och betydligt fler ponnyer vid varje utställning. Nu har vi fler championat och färre deltagare. Märklig utveckling.

SaraDoos
4

#17 Hässleholm var en inofficiell utställning och SSS bad Syd att inte lägga ut resultat i webstamboken. 

Årets championat tyckte jag inte var helt genomtänkta. 

Man kan vrida och vända på det hur mycket som helst. Det är ju många ston som slåss om att kunna bli Champion Sto (t ex 17 st i Sölvesborg) jämfört med Champion Hingst (3 st).

Jag kan tänka mig att stryka alla minichampionat och att de är gemensamma med standard. Minisarna är definitivt i klass att konkurrera med de stora.

Annette
0

#32. Ok. Bra att de inofficiellas resultat inte finns med i webstamboken, tycker jag.