Trollflätor?
I morse stod jag och skulle reda ut Mirandas man med fingrarna, och hittade den här krumeluren. (Det syns lite dåligt, men den är verkligen flätad.) Jag har hört att de kallas för trollflätor, enligt nån sägen gjorda av gårdstrollen, eller stalltomtarna, när de springer omkring och sköter om och ser efter djuren på nätterna och när människorna vänder ryggen till. Nog för att gården jag bor på är gammal, huset byggdes 1894 tror jag, men jag har inte sett några andra tecken på troll eller tomtar - som jag har lagt märke till. Däremot finns det annat här, som inte alltid känns så skoj att ha omkring sig… 
Har ni hittat liknande flätor i manarna på era ponnyer?
Om man väljer att tro på "skrock" eller inte är upp till en själv, men jag blev faktiskt lite glad när jag hittade den här flätan. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Våra får trollflätor. Hade dock aldrig hört uttrycket förrän jag flyttade till Örebro (2004). Vi kallade det för "dreadlocks" innan
.
Personligen tycker jag det är lite mysigt med tanken på att det finns små troll som springer runt på gården och pysslar med hästarna
.

#1 Ja, visst är det mysigt!
Dreads har jag sett på många hästar, orsakade av väder och vind, men det som sitter i Mirandas man nu är en riktig liten fläta, med lite knutar på slutet. Den får sitta kvar ett tag…
www.stuteriprecious.se
Man ska inte ta bort dessa på avelsston innan dom fölat sägs det

*fnissar* Vi brukar ta bort flätorna, så trollen inte tröttnar för att de inte har något att göra 
Jodå, våra får också "trollflätor" och här är det lite speciellt faktiskt. Vi har två stall som sitter ihop med en dörr emellan. Det lilla stallet står shettisarna i och är en gammal lagård, det stora stallet är stora hästarna och är byggt i logdelen.
Shettisarna får aldrig trollflätor när de står i lilla stallet men står de i stora stallet har de såna dagen därpå. De stora hästarna som står där har nästan alltid trollflätor och när någon ny häst kommer får de också trollflätor när de står där inne
Vår gård är också gammal, från 1770 så något finns ju där helt klart.
När vi skulle fixa vägen bakom stallet gick en hydraulslang sönder på en ny traktor… märkligt men ok så var det. Så skulle vi gjuta i logdelen, när vi byggde stora stallet, och betongbilen kom. En sprillans ny hydraulslang gick sönder på den också och det var första körningen den var ute på….. Slump? Sen dess "mutar" vi våra vättar (som vi fått veta att det troligen är) med lite gott då och då och de har inte ställt till något mer tok på ett tag 

Jadå, mina har också sådana. Men det är de små trollen själva som fixar till det ;)

#5 Just vättar vet jag kan ställa till med sattyg, men det är oftast förknippat med en förändring av något slag. De gillar inte nytt folk och nya saker, enligt vad jag har fått berättat för mig. Jag har också sett med egna ögon precis vad de kan ställa till med, men det är en lång historia som inte har med hästar att göra. De vill också att man annonserar att man kommer in i deras byggnad innan man öppnar dörren, genom en knackning eller ett högljutt "hallå" eller dylikt. När man stänger vill de gärna att man säger nåt innan lampan släcks också. Annars kan de bli sint…
www.stuteriprecious.se

#6 Jag har funderat och funderat på hur hon skulle ha kunnat fixa den här flätan på egen hand, men inte kommit på det. Hur gör dina?
www.stuteriprecious.se
Nu är ju jag av den sortens människor som tror på "tomtar/troll/vättar/andar" kalla det vad ni vill:). Men det är en lång historia som jag varken vill eller har årk att tala om. "Dom" finns där, det vet jag av egen erfarenhet. Att folk sen skakar på huvudet och tycker att man är lite galen det bjuder jag faktiskt på. Jag vet vad jag vet och det kan ingen annan ändra på:)…

#8. Det blir så när de står och kliar varann.

Jag vill också ha små troll och vättar i vårt stall , kanske är det för ny byggt men själva gården är gammal får försöka muta dit någon. Jag får hålla tillgodo med en bild av dem innan.
#11 Söööööööööt!

#11 Men mina kliar ju inte på varann… (Vad jag kan se.)
#9 Jag är med dig, jag var extremt skeptisk när jag var yngre, men sen började saker hända som inte går att förklara "med vetenskap" och på den vägen är det. Och sen fick jag som sagt se med egna ögon hur det kan bli när vättar får härja fritt… Folk får gärna tycka att jag är knäpp och udda, hellre det än vanlig! 
www.stuteriprecious.se
O ja, visst får de trollflätor. Både shettisarna och russen får det och det spelar ingen roll hur ofta man reder ut manen på dem, de får flätorna ändå. MEN, det är bara vissa hästar som får det… Kanske är de populärast bland tomtarna/trollen?! :-D

#14 Eller så kanske det är just dem som behöver lite extra omtanke?
www.stuteriprecious.se

Min stora häst brukar ha sådana och har alltid fått höra att det är "maran" som ridit under natten! Detta tycker jag var intressant! Vet inte om jag tror på skrock men iaf!

#12 några fler kanske…..

#17 Nu är dom sparade…… Tack!
Va skumt!! Nu när jag tänker på det så har jag en unghingst som fått trollflätor efter flytten hem till mina föräldrar. Han har stått i mitt stall hela vintern utan en "trollfläta" så fort jag tog upp honom på bete hos mina föräldrar så kom flätorna! Han går ensam i hagen!!
#19 Han kanske är "för" ensam i sin hage…och behöver sällskap….

hm mina ston har aldrig haft trollflätor
. Kan de bero på att trollen inte kan fläta med pälsglans i manarna? Men ja vet när ja jobbade hos Anne så redde ja ut trollflätor varje dag. Där fanns det tomtar och troll i allafall
.

Alla mina tre hästar har haft dessa till och från både varmbloden och shettisen men det har varit lugnt på shettisen sen hon blev dräktigt.
#17 vad söta bilder du skickar med.går det att spara dom el går dom att hitta någonstans.
#22 Högerklicka på musen och tryck på "spara bild som" . Då har du sparat och har det i din dator:) Det gjorde jag!

#23 det gick bra. Tack för tipset inte så haj på detta.

Ja sådana har vi på våra hästar med och jag gillar inte alls dem ..

#25 Vaffö dådå?
www.stuteriprecious.se

#26 Därför de är fula och trasslar in manen, ofta så slits manen när man ska ta väck dem *ler* och jag tror inte på troll och sådant utan de får det antingen av blåst eller när de kliar varandra eller mot kliar sig mot något .

#5 Vad mutar ni dem med då?
#28 Tja, det blir en skinkbit då och då, lite potatis, lite risgrynsgröt och nån pepparkaka till jul osv. Brukar vara uppskattat… sen om det är vätten eller hans medhjälpare (läs katterna) som äter det vet man aldrig…. 

De små medhjälparna förtjänar ju också att mutas lite så varför inte…. och om det hjälper för dig så kanske det hjälper hos oss för det skulle verkligen behövas lite mindre motgångar här.
Ett av mina ston har fått trollflätor sedan vi flyttade hit där vi bor nu, hennes box är byggd bredvid det gamla foderbordet, alltså där korna stod förr, hon är dessutom den häst i stallet som aldrig får nog av att bli ompysslad.

intressant, det var nåt nytt, har aldrig hört det förut! man ska ju vara glad om man har hustomtar på sin gård. mvh Elizabeth
Hur mysigt som helst! Dom är vänliga bara men är det själv…..

Jag ahr fått höra att de även kallas för "marflätor". Vilket grundar sig i att maran ridit hästen under natten och sedan gjort sina "marflätor" för att visa för ägaren att hon varit där.
Brukar hitta sådana i manarna på sommarbetet, ofta efter det har regnat.

Har själv just idag rett ut manen på Wilda. Trollflätror är ständigt på henne liksom på Hillevi. Bosse får också ibland. Men varför får bara vissa trollflätor. Blir inte alla hästarna ompysslade. Hade en teori att det beror lite på vilken slags man också, men det stämmer inte riktigt heller hos mej.
Olika stall samt lösdrift men trollflätorna finns på olika ställen här……..samt på sommarbeten….följer trollen med dit också?????eller är det andra troll?????
När vi kom ner till stona idag så hade Paola två rejäla trollflätor
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
En sån trasslade jag ut på HocusPocus häromdagen…
Det som är intressant tycker jag är att det bara är de utpräglade "gulleponnyerna" som får såna… Åtminstone hos mig.
Nja fast då skulle vår Heddan ha massor.

Här är nog massor med vättar o troll på loftet
för stona har alltid troll snurror.. speciellt Tipsy med sin jätte långa man.. Jozo har aldrig haft någon, han släpper nog inte intill några troll.. ska man verkligen låta dem vara? tycker man sliter sönder manen om man låter dem sitta för länge, när man sen ska reda ut dem..

Alla mina har sådana flätor som ibland kan verka hopplösa att få ut, man får trä dom baklänges ibland. Kan inte förstå att dom kan få till sådana flätor och så snabbt bara på några dagar.
Nä jag förstår inte det i heller, Paola hade ingen i går men idag hade hon två stycken och det tog evigheter att trassla upp dom
Nu har vi bara två shettisar här på gården och stallet kan bli lite varmt på natten (läs #5). Har öppnat dörren mellan det "stora" och det "lilla" stallet och nu hade Karina trollflätor. Har aldrig haft någon häst med trollflätor i det lilla stallet förut, men hitills har dörren varit stängd på natten…..
mina ponnyer har aldrig haft trollflätor.. skönt e väl d, så man slipper trasla upp d
Min lilla Alison hade en jättestor trollfläta som jag trasslade ur igår… Hon verkar alltid få den på samma ställe också…
…. vi hade för några år sedan en "hästpratare/healer" ute som läste av våra hästar och hundar…. ni anar inte vad djuren vet och får se som vi tvåbenta aldrig fattar/ser :-))
Tilläggas bör att jag kontrollerade dessa berättelser bakåt i tiden - och de stämde!
Och visst finns det "väsen" som man kan kalla både det ena och det andra… Vi människor drar till oss olika energier beroende på vilka vi är och vad vi behöver. Tycker man det är Ok så är allt väl. Blir det jobbigt/otäckt får man tala om att man inte accepterar detta beteende.
Trollflätor har vi inte haft på länge - men vi har ju flyttat och inte kommit till ro än. Ska komma ihåg att bjuda in alla vänliga själar till vår nya gård.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#45. Jag har hört även det motsatta. Var en artikel om det i Ridsport, rena lurendrejeriet, dyrt var det också.

Hade en travhäst här i somras som fick flätor. Ibland blev de riktigt snygga, en gång var det ett tjusigt rutmönster på en fläta. Hästen ifråga var i ganska nedsatt skick när han kom hit men med extra pyssel från både folk och annat knytt var han i jättefin kondition vid återlämnandet.
# 46 Finns säkert mängder med bluffmakare… har dock varit i kontakt med en hästpratare som läst av våra hästar och våra hundar. Jag "nollställde" allt i stallet innan hon kom (tog bort "allt" som kunde ge info om hästarna eller mig). La t.o.m. täcke på hästarna så hon inte skulle se deras fysiska skick (hull och muskler ;-) Hon prickade in hur de var, vad de varit med om (både hos oss och tidigare ägare) och talade om saker om mig (hur hästarna upplevde mig).
Exempel; Hade en treåring som jag lät en stalltjej rida in (en snäll, lätt men något osäker tjej), eftersom jag ansåg mig för tung innan han han var mer musklad. Bland det första prataren sa/förmedlade från denna häst var "Jag är SNYGG (mitt smeknamn på denna kille var snygging) och matte kan rida mig själv. Jag orkar, och litar mer på matte. Den andra är för lätt och osäker. Jag vet inte vad den lätta menar, men jag är trygg med matte. Så vill jag inte ha så mycket i munnen. Jag hade stått i valet och kvalet mellan ett tjockt/snällt bett och ett tunnare/hårdare bett. Ville vara snäll så jag valde det tjockare - dagen efter prataren varit ute bytte vi till det tunna bettet. Vidare sa hästen det känns som jag åker skridsko och inte får grepp - vi hade precis skott honom för första gången inför bruksprov….
Vid ett tillfälle satte jag hårt åt henne och menade att hon hade fel… hon sa att en av mina hästar inte var min, för han menade att han hade en annan matte. Prataren beskrev t.o.m denna persons sätt, och hur hästen upplevde henne. Tog en lång stund innan jag faktiskt kom ihåg att jag "gett" hästen till mamma - för de passade som hand i handske. Behöver jag säga att beskrivningen på mamma (som inte var närvarande) stämde precis :-))) Och prataren gav sig inte, eller friserade historien bara för att jag sa hon hade fel.
Nå… exemplerna är många (endel roliga, andra tragiska) men denna tjej hade koll.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#48 Jag har enormt svårt att tro på att hästar, om de kunde förmedla sina känslor, kunde sätta ord på dem på det viset som hästpratarna hävdar.
De säger saker om "skridskor", har jag svårt att tro. Att de föredrar den blå borsten framför den röda är också obegripligt att en häst skulle kunna säga.
Jag är skeptisk så jag tog en av mina hästar till hästpratare. Jag tog henne till ett annat stall och jag hade täcke på henne också.
Jag har känt denna häst från det att hon var ungsto och nu är hon 24. Vi detta tillfälle var hon väl iofs "bara" 20-21 år.
Hästprataren är en av de mer välkända och en som "alla" säger är mest trovärdig.
Hon berättade att hästen sa att hon blev så glad varje gång barnen kommer och skall hämta henne i hagen, hon står ofta och bara väntar på att de skall komma. Hon älskar att bli pysslad med men gillar inte att bli körd sa hon. Hon älskade tydligen sin box också, som hon stod i nu och den gav henne sådan trygghet. Hennes dröm var att få föl, och hon önskade att vi kunde betäcka henne. Bland mkt annat.
Till saken hör att hästen absolut kan komma och möta i grinden om det kommer barn till hagen, för att sparka ut dem genom grinden möjligen. Hon HATAR barn, då hon blev fruktansvärt misshandlad av dem som två- och treåring. Det sitter i. Man kan inte använda spö i närheten av henne, då vänder hon upp och slåss. Hon slår sig ut om man stänger in henne i box, och för övrigt gick hon på lösdrift samt var högdräktig med sitt typ nionde föl på raken. Så hon hade inte en aning om vad hon pratade om denna hästpratare. När jag påpekade detta sa hon att hon kanske måste ha fått in grannhästens (i boxen bredvid) tankar. Men han var valack, så han lär får vänta på sin dröm om att få ett eget föl :-)
Så denna test gjorde mig inte mer "troende". Men det jag mest reagerar på är alla dessa ord och termer som hästar tydligen, enligt hästpratarna, slänger sig med i det dolda.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#49 - Fast det är inte så att hästar slänger ur sig termer. Kommunikationen sker med "bilder" och "känslor" typ, som sedan tolkas av hästprataren. Självklart kan det bli mer eller mindre rätt eller fel tolkning och man måste ta det med en nypa salt. Men jag har också väldigt goda erfarenheter av hästpratare, även om inget stämmer till 100%.
Man får en tankeställare i många fall.

#50 Jag tvivlar på att hästar kan uttrycka sig så tydligt ändå, oavsett om det sker med ord eller "bilder". Humbug!
/Cattis

hmm.. trollflätor. jag har nog aldrig tänkt på det. imorgon ska jag titta extra noga och se om jag hittar några. då kan det åtminstonde inte bero på att andra hästar har kliat honom, för han går själv. däremot har han en stoor stubbe som han kliar sej på. vore kul att ha troll här hemma. huset är inte nytt heller direkt.
djurpratare vet jag inte om jag tror på, alla berättelser som finns om dem kan vara väldigt övertygande, men jag har aldrig haft råd så jag har inte fått se det med egna ögon.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#51 - du tror inte på medium heller då, antar jag?
Jag har sett för mycket som stämt alldeles för väl, för att inte tro på det. Jag har sett en av mina mentalt starkaste vänner, som tvekade mycket innan hon lät sin häst prata av sig, bryta ihop totalt efter att ha fått höra allt hästen berättat. Det var en väldigt kommunicerande häst som hade läst av sin matte fullständigt och till och med hade berättat vad det var för färg på hindret de gått omkull över några månader tidigare. Och hästpratarna hade inte ens träffat matte innan dess, de blev anvisade till hästen utan att hon var där. Ja, du vet säkert alla dessa historier där alldeles för mycket sanning har kommit fram.
MEN detta är ju också en bransch där det är oerhört enkelt för klåpare att försöka göra sig en hacka, eftersom man i många fall inte kan bevisa något alls…

#53 Jag tror på en del saker, på en del andra inte alls. En häst är inte så intelligent som viss försöker göra gällande, tyvärr. Sen tror jag att det finns de som kan kommunicera, men inte de som kan prata med djur. Inte på det sättet.
/Cattis

Det här med djurpratare vet jag inte vad jag ska tro på egentligen.
Vi har en djurpratare här i mina trakter som är flitigt anlitad av djurägare av alla sorters djur, kan säga att hon tar regält betalt, äger både hund och häst och övriga djur själv. Man måste ju bli fundersam då hon anlitar oss på mitt jobb för att få veta vad hennes djur har för problem eller vart de har ont. Jag vill mena att kan hon "prata" med djuren skulle hon väl kunna säga själv vad som fattas hennes egna djur också, eller ?
Så tycker jag också att hennes egen shetland borde väl ha sagt till att den hade ont i sina fötter då innan det gått för långt, den fick sluta sina jordedagar på grund av fång för något år sedan.
Det enda jag har hittat i min förra ponnys svans var en krossad mus. Det kanske är möss som kryper in i manen och påbörjar ett bo?
#56 nä fy vad läskigt!!!

Personligen vill jag gärna tro på lite övernaturligheter mellan varven. 
En f.d. kollega till mig, som är utbildad kärnfysiker och har jobbat på NASA, sade en gång att ju mer man lär sig om fysikens lagar och regler, desto tydligare blir det att det dessutom finns oförklarliga krafter som påverkar oss och tingen väldigt mycket.
Tycker som #1 att tanken på små andeväsen som besöker oss då och då och tittar till oss och våra djur känns riktigt mysig! Skulle det sedan visa sig att det är möss som ligger bakom trollflätorna så är väl det också OK, så länge de inte gnager på manarna! 
#58 nä vet du vad. Bara tanken på att möss ränner runt på mina djur får mig att vilja gråta. Hemska tanke fy jag ryser

#59: Men då säger vi att det är små snälla troll som gör det i stället! 
#60 ja det låter MYCKET bättre haha