Hur luktar dåligt ensilage?
Har öppnat första balen och den har stått öppen i 8 dagar, det har varit kallt nästan hela tiden (minus på nätterna iaf). Det är en fyrkantsbal av mindre modell (177kg). och den öppnas bara i ena änden.
Tycker den luktar ungefär som när jag öppnade den. Den är ganska torr (65-77%). Bitvis tycker jag den luktar fränt syrligt annars milt syrligt särskilt det som torkat.
Hur vet jag när den är dålig?
Har du haft den öppen så länge ska du nog öppna den helt. Risk finns att den bränner i den slutna ändan annars. Du märker om den blir dålig. Då blir den varm.

som en av tjejerna i stallet sa om en varm o dålig bal- det luktar varm banan… har du små balar kan du lätt rulla ut dem efter 2-3 dagar så kommer luft in o då slutar jäsningen. så har jag fått det förklart ivf, så får vi göra med våra stor balar när det varit för varmt ute..
Tack för svaren, då kanske den är godkänd ett par dagar till..Kan ju torka sista delen. Vi har just gått över till ensilage och fodrar delvis med hö, sen räknar jag med att balen skall gå åt inom en vecka.
#3 efter en vecka öppnar jag nmina balar helt så det kommer luft genom, då varar den en vecka till =)
ok!