Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 550 ggr
jecki
0

Vanlig förkylning??

Har fått hem en häst (ej shettis) som hostar när hon rids samt låter som en "gris".Har varit lite rinnig i näsan någon gång,men har inte sett något på henne nu. Svettas vid ca 20 min vanlig ridning,är i full kondition annars (körd väldigt mycket) älskar att springa. Dricker mycket vatten. Hon går fortfarande ute på nätterna,är endast inne när hon ska ridas och får krafftfoder. Är denna hosta/svettning något som jag behöver oroa mej för? Tacksam för all hjälp

Pheobe
0

För det första, har hästen feber? *Man ska inte anstränga en häst eller någon individ för den delen när man är dålig. Hjärtmuskeln kan bli allvarligt skadad. Jag skulle låta hästen vila en vecka och är snoret inte gult eller hästen inte har problem att andas skulle jag då avvakta. Blir det värrre så ring veterinären. Långvarig hosta kan lätt bli kronisk om man ej behandlar. Vid misstanke på lunginflammation bör man ha ut vetten direkt. Att hästen hostar och svettas är varningstecken som man ska ta på allvar.

jecki
0

Avmaskade idag eftersom jag läst att de kan få hosta av mask. Hon har ingen feber,hostar som mest när hon rids. Avvaktar ett tag till sen kontaktar jag vet.