Dräktighetsundersökning
Ja, så har jag då provat PregnaMare på mina två (sent betäckta) ston.
Jag var väldigt orolig att jag skulle göra fel och bad därför att få en svensk översättning på "bruksanvisningen"
Inte alls svårt att göra då.
Vi följde anvisningarna väldigt noga….efter avslutat test var ingen av dem dräktiga. Bara en prick på vardera stickan. Fy tusan vad trist!
Nåväl…jag kunde inte riktigt acceptera resultatet och tog med mina ston till veterinären för ett ultraljud.
Det ena stoet var dräktigt!!
Så kan det vara.
då får man gratulera då
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Tack!
Och vilken tur att jag ultraljudade!

#0: Vi använde också Pregna Mare på två ston som vi har betäckt i sommar. Det var väl lite pyssel med att byta "provrör", skölja, vänta, byta, skölja, vänta … Till slut så visade i alla fall det ena testet en tydlig dräktighet medan det andra var lite otydligt att läsa av …
Vi kommer nog också att ultraljuda stona för just nu vet jag inte riktigt vad jag skall tro … 
I vilket fall så tänkte Freja och jag nog prova ringtestet på dem i helgen! Kanske det ger ett säkrare svar! 
#3 Ska göra "ringtestet" på det dräktiga stoet jag också. Bara för skojs skull. 
Även om jag tror att det blir en svart hingst….
Har gjort ringtestet i flera år på hästarna och det har visat fel en gång hittills på kanske 10 föl. Årets föl kunde jag inte göra det på eftersom man själv var gravid och då missvisar det. Men gjorde det på mig själv och det visade tydligt en pojke ;-)

#5: Wow, det är ett imponerande resultat och statistiskt sett ganska säkert då du har gjort det på många hästar under många år!
Eftersom du är proffs på det här så får du gärna berätta en gång till hur du brukar göra så att vi gör rätt i helgen.
#6: Ja vet inte om det är tur, men å andra sidan så kan det inte vara bara tur så många gånger. Proffs är nog synd att säga men jag tycker det är intressant och roligt :-) Viktigt att man tar tagel från den häst man testar o sätter en guldring med taglet cirka en tvärhand ovanför korset. Det finns många alternativ med snören och föremål men jag fick detta förklarat för mig av en som testat sina hästar i många år på detta vis och det var nog statistik på många fler hästar och det stämde nästintill varje gång. Det finns de som skrattar åt detta, men jag har svårt att göra det när det har prickat så pass rätt som det gjort.

#7: Tar man alltså t.ex. ett svanstagel från stoet, trär det genom en guldring och håller ringen stilla en tvärhand över korset?
Vad händer sedan? Skall ringen börja snurra och pendla? Hur lång tid tar det innan det händer något (sekunder/minuter/timmar …)?
#8: Ja, precis.
Det pendlar om det är en hingst och snurrar = sto. Det tar inte lång tid. Bara någon sekund. Det får inte blåsa utan skall vara vindstilla för annars rör sig ju ringen ändå.

#9: Tack! Nu tror jag att vi har fått kläm på det hela! Skall bli spännande att se hur "sagan om ringen" går i helgen! 

OM det inte är något brukar ringen stå still… har gjort för mig ivf

ja testade och gjorde ringtestet på en valack o i år för skoj skull för att se vad ringtestet visade de visade sto
. Så för mig stod inte ringen still.