Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2744 ggr
toveeolsson
0

Vilken sele är bäst?

Nu behöver jag alla tips jag kan få! Ska köpa mig en ny lädersele till mitt standardsto på 94cm. Vilka rekommenderar ni? Kan ni dela med er av era egna erfarenheter från era egna selar? 😊 Är i nuläget mest inriktad på en från Globus men ev. även start-selen eller duo-selen från DriveOut!

Annette
0

Det beror på hur du skall köra. Om du skall tex skall dra timmer är en loksele bäst. 

Jag köpte en Ideal Harness bröstsele som jag sålde utan att ha använt den. Jag fick den aldrig till att passa till vare sig häst eller vagn. Så dyrast är inte alltid bäst 😉.

toveeolsson
0

#1 Tack för svar! 🙂

Urhasten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan rekommendera DO Start-selen, den har jag och vi är ett mycket nöjt ekipage. Har hört att DO Duo inte ska vara mycket bättre - snarare tvärt om med flagande beslag och läderfärg. 

Har haft min DO Start sedan i våras och den är som ny fortfarande. Ponnyn på bilden är 82 cm hög, stl miniminishettis på selen.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Frida-E
0

Jag har både en Ideal Harness och en Drive Out Duo till mitt sto på 96 cm. Har tidigare även haft en sele från Pfiff. Jag hade först en IH-sele i strl shetland som var liiite stor på henne så sålde den så nu använder hon den jag har i strl minishetland med en längre gjord och en annan brösta. Gillar IH lite bättre, underbar kvalité på lädret, men med de extra delarna jag har fått köpa stannar den selen på ca 8000 kr. Duon är ju mycket billigare och den satt bra från början (strl sh) så den är väl egentligen mest prisvärd. Den från Pfiff ja den funkade men med sämre kvalité och passform.

Ideal Harness-selen:

Frida-E
0

Drive Out Duon:

toveeolsson
0

#5 Tack för tipsen! Den bruna duoselen är ju såå fin. Men har funderat på det länge och det kommer bli så omständigt om jagska byta färg på läder. Har ju massor av fin svart utrustning.😕

Frida-E
0

#6 Det är därför man har både en svart och en brun…. 🤪😃