Du vet det är den lilla klisterlappen som dom sätter i passet som har fått höjd moms hihihihi Bara skoja! Det låter lite mysko!

Är det bara ägarbyte gjort då? Inget som ändrats i signalementet samtidigt? Tex om en hingst blivit valack? Eller ngt tecken/färgen? Då kostar det ju 80:- till, plus porto m.m.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

nej d e gjort tidigare. jag får kolla ordentligt imorgon när ja hämtar ut d. men postförkost kostar lite vet ja… men tycker d verkar lite mycket alltså ändå..

#3 Ja det låter dyrt om det bara är ett ägarbyte.
/Cattis
fick betala 500kr för ägarbyte trodde jag men det var för hela passet. Gubben som sålde hästen lurade mig så jag betalde hela passet själv trots vi kommit överäns om annat! Så förbannad jag blev efter det på honom, men tyvärr upptäckte jag det inte direkt(visste inte vad det kostade m ägarbyte..)
Billigt ;-)
…kostar "bara" 683:- att göra ägarbyte och få "svenskt klistermärke" till redan fullstammad ponny med engelskt pass!
:-)))
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#6 Det är ju lite mer jobb med de utlandsfödda också, med att kontrollera stammar mm plus att de inte finns i registret alls. De svenskfödda har ju sina föräldrar inmatade redan = mkt enklare procedur.
/Cattis

#7 Hm, innebär det att det är lika dyrt att regga en svenskfödd fölunge som är gjord utomlands vars far inte tidigare finns med i den svenska stamboken? Eller blir det kanske bara hälften så dyrt då (eftersom modern finns med)? 
Nämen allvarligt, om man skickar sitt sto på betäckning utomlands, räknas fölet som moderlivsimport då (= dubbel avgift)?

#8 Jag vet inte om den räknas som det, men det borde den ju egentligen göra. Men jag har absolut ingen aning.
/Cattis

#6 Ska bli intressant att se vad det kostar att få ägarbytet gjort på min…svenskfödd med svenskt pass, finns i registret. Har varit i Dk några år emellan…
Återkommer och jämför.

Fast är det inte så att om ponnyn har IPMC så kostar det "bara" 400 med registreringen här. Fast å andra sidan kostar IPMC £25 så det blir ändå billigare med 600 här.
Men för enstaka hästar är det inte så farligt, det är värre när det är en 30 - 40 stycken..
Allvarligt… det är klart det ska kosta (men det suger ju - speciellt om man har många som Märta nämner)!
DET FINNS INGET SOM ÄR GRATIS!! Och det är klart att det kostar med pappersarbete - någon (Fredrik t.ex) sitter ju faktiskt och ARBETAR med detta! Behöver inte gå längre än till mig själv… jag vill gärna ha betalt för mitt arbete ;-)
Och det står ju mycket tydligt och bra på hemsidan vad allt kostar.
Kram på er alla - idag går jag och hämtar ut "mitt" pass som kom igår.
Må väl,
Maria

Självklart ska Fredrik ha betalt för d jobb han gör! inge konstigt me d! Men tror att ägarbyte står d 80 kr för eller nått… ah jag märker d om en timme då ja är på posten!
#7 Ja Pernilla ,det blir dubbel avgift vid registrering av föl där betäckning har skett utomlands även om pappan finns med i svenska stamboken ,Noah kostade 400:-
# 13 Vad var det för något som kostat extra då??? Nyfiken :-)
Må väl,
Maria
Vilken blankett ska man skicka in när hästen blivit valack? Är det också ägarbyteslappen?
Nevermind, hittade blanketten……

Hur går man till väga vid ett ägarbyte? Har inte passen här så jag ser inte vad som står i det.Finns det nån sida i det som det står på kanske?

#18. Här finns information ang ägarbyte.

Tack Annette… ha en trevlig hallowen allesammans…