Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1556 ggr
Malungstjej
0

LÖSDRIFT

Ni som har lösdrift till era hästar mockar ni ur allting "ofta" & bäddar i nytt eller halmar ni bara upp den utan & mocka ur någonting ?? eller mockar ni ut pluttarna & kisset varje dag ??

Lorita
0

Jag mockar en gång i veckan.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

RebeckaSvensson
0

Under vinterperioden strör jag bara. Gödlsar ut när hästarna går på bete.

sanne
0

Samma som 2an.

[Anna-N]
0

Mockar varje dag. Tar då ut lorthögarna samt blöt halm och strör med ny halm. Hela bädden tas ur när hästarna går på bete.

maysod
0

Mockar ut vid behov, om det är många synliga högar, ströar varje dag. Vitsen med bädden är ju att man bygger på den så att den blir tjock, förmultningen gör att den upplevs varm att ligga på. Den ska vara så tjock att kiss inte gör den blöt. Tar ut allt under sommaren så att bottnen får torka ur, har jordgolv. Sköts ungefär som en riktig permanent bädd.

AusaBausa
0

strör på varje dag m ny halm och mockar sen ut till sommaren när de går på bete….

ZABA
0

Strör med ny halm minst en gång per vecka eller då det p g av väderlek ser lite blött ut i det övre skiktet av bädden. Mockar ut allt en gång på sommaren.

Hur var och en gör i sin lösdrift har väl lite med hur många hästar man har där, lösdriftens storlek, tid till att mocka osv? För min del betyder lösdriften att jag "slipper" mocka till ponnyerna varje dag och istället har mer tid över till annat pyssel.

AusaBausa
0

Ja så känner jag också..lösdrift för mig = mindre tid för mockning varje dag samt att jag har ju bara 3 hästar o som de gör nu så är de aldrig inomhus…

Pheobe
0

Än så länge gödslar jag ett par gånger i veckan, bara skit. Men när vädret blir sämre och kylan slår till strör jag bara och sen gödslas det på våren

Cattis
0

Plockar ut högarna då och då och ströar över med ren halm. Plockar aldrig ut det kissiga utan strör bara över det.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

jecki
0

Mockar ungefär var 14:e dag och lägger ev i ny halm. De är inte där inne så mycket.

[Rebecka]
0

när mina går på lösdrift så mockar jag både ut skiten o kisset varje dag.. Det blir trevligare för både mig o ponnyna när det e rent o luktar gott.. som man sj vill ha det så ska mina ponnysar ha d..

AusaBausa
0

ja fast har du en ordentlig bädd luktar det inte mer och inte blir det blött heller…bara om du börjar gräva i skiten så du öppnar bädden då börjar det lukta…så har det iallafall varit här hemma…

Cattis
0

#12 En bädd som har en bra botten binder ammoniaken och så länge man inte gräver i det så luktar det heller inte.

/Cattis

AusaBausa
0

vad är bra botten?

[Rebecka]
0

e d verkligen bra för hästens hovar at stå på sitt kiss???

Cattis
0

#16 Den står inte i sitt kiss. Har den en ordentlig bädd så rinner ju kisset ner i den och det som blir vått på ytan halmar man ju över med ny halm.

#15 Det beror på vem man frågar :-) Jag har kalk, spån och såklart hårdpackad halm i botten. Sen strör jag löst uppepå hela tiden.

/Cattis

VeronicaP
0

Vi mockar inte i våran bädd. Jag kalkar botten ordentligt och strör sen upp med halm, sen strör jag bara ovanpå och kalkar ibland lite då och då

maysod
0

En riktig botten likt en riktig permanentbädd binder ammoniak ångorna och bör inte röras i alls, en sådan bädd är fullt ok i ungefär sex månader. Då man gör den med kalk i botten sen ett tjockt ca: 2dm lager sågspån, sen ett lager med hårdpressade halmkakor, gätrna dubbla varv omlott. Sen sköter man den med att ta bort rikliga bajshögar, och strö på löshalm vid behov. Så fort man sticker eller rotar i bädden "öppnar" man upp den och ammoniak ångorna släpps upp.

Sådana här bäddar hade alla större stall, inkl, regementena som hade hästar förr. Tidsödande att mocka ur två gåmger om året då det blir väldigt hårt, men det absolut bästa skönaste bädd en häst kan ha.

Pheobe
0

#12 Bädd är bättre och det förstör inte hovar eller så om man sköter den. Det blir även varmare för hästen att ligga då den slipper kylan underifrån. Vem vill ligga i en kall säng ? Fundersam Hästens säng blir inte varm om det är kallt underifrån. Bara för man har bädd behöver det inte vara skitigt. Man måste ju strö mycket och ofta givetvis så är övre lagret alltid rent och torrt. Titta på alla som har kor och grisar. Det är alltid bädd i deras boxar. Sköts det är det jättetrevligt

[Anna-N]
0

Man kan mocka ut varje dag utan att förstöra bädden. Har sett många dåliga fall av permenentbädd som folk kallar det och de är ganska bristfälliga. Djuren står på en omrörd gödselstack mer eller mindre.

Har man "grävmaskiner" till hästar så kan de själva gräva hål på bädden. Trots att den är djup och välpackad så det bör man ju se efter.

Jag har torv för det är mer hygeniskt än spån (tycker jag iaf). När man tar ut bädden en eller två ggr om året så luktar det inte ens ammoniak när man kommer ner i botten. Så en bädd som legat i en vinter behöver inte vara äcklig om den sköts ordentligt. Tror att kalken gör en hel del.

Pheobe
0

#21 du har bädd av torv? hur funkar det? strör jag torv till mina gräver dom definitivt. Inte på halmen. De ställen jag sett där dom gräver i halmen får dom för lite mat tycker jag. Fri tillgång sen rör dom ju inte halmen, OM dom har stor hage också dvs. Men är det inte väldigt dyrt med torvbädd?

[Anna-N]
0

#22: Funkar jättebra. Här är det ingen som gräver i bädden, men man vet ju att det finns sådan hästar o då är ju själva grejen förstörd.

Har en 1-2 dm torvbädd + halmen. En säck kostade en 60 :- tror jag. Ungefär som spånbalar, men torven sväller ju ut och det blir ganska mkt av endast en säck. Beror ju sen på hur stort man har också. Jag har drygt 30 m2 till tre hästar och så är det hingstar som bajsar på ett ställe så det är bara att lyfta ur den högen varje dag. Att jag valde torv beror på att spånet bli svårare att få ut och det brinner jättebra av torv - så det är nästan helt torrt på våren och jättelätt att få ut. Dessutom står folk på kö för att få det som gödsel då det inte är spån i, så jag tycker det är fördelar med det. Men det är ju en smaksak ;-)

maysod
0

Det är inte kutterspån vi talar om i en permanentbädd utan SÅGSPÅN. Har aldrig sett en häst som lyckats gräva sig genom en riktigt gjord permanentbädd med hårdpressad halm i omlottlager med löshalm uppepå.  Det fungerar nog lika med torvströ men det blir onödigt dyrt, och egentligen behöver den vattnas då man anlägger den om det ska bli riktigt.

Pheobe
0

#23 jaha, har du halm över? Jag har ju lite torv i botten men här betalar jag 89kr balen. Det kostar en del. Blir för dyrt fylla upp och det går åt många balar. Skulle säkert gå åt 10 stycken att fylla upp hos mej.

#24 Sågspån? Skulle aldrig falla mej in strö med det. Ush. Ska vara kutterspån om man ska ha spån

[Anna-N]
0

#24: Jag vet inte vad ni andra har för spån. Jag skrev spån och det är inkluderar sågspån,kutterspån eller råspån…det är väl olika beroende på tillgång, tycke och smak.

#: Är det någon som provat torvmix?

Pheobe
0

#26 vad är torvmix?

[Anna-N]
0

#27: Torvmix

Pheobe
0

#28 blir ju ändå ganska dyrt…

maysod
0

# 26

Anna man får använda vad man vill i bptten, men vad jag försöker säga är att en RIKTIG PERMANENTBÄDD görs på sådant sätt som jag skrev, kalk,SÅGSPÅN, halmkakor och överst löshalm.  Man kan aldrig få en fast bädd av kutterspån och det är den fasta bottenen som är vitsen med det hela, den lagrar ammoniak i upp till ett halvt år om den är riktigt gjord och man inte punkterar den.

Finns väl inte sågspån att köpa i balar ? eller.

[Anna-N]
0

#30: Ja, som sagt upp till var och en. Men jag har aldrig sagt att man använder kutterspån.

Det går att få fasta bottnar av allt underlag tids nog och med rätt anläggning. Om det finns sågspån att köpa i balar har jag ingen aning om för jag använder inte sågspån.

maysod
0

Jag vill nog kalla det du åsyftar djupströbädd det är en avsevärd skillnad.