Tömköra en 06:a?
Jag har en 06 Offelia har börjat longera henne mycket duktig. Nu undrar jag om det är fel att börja tömköra henne?

TS. Nej, det är inte fel. Bara man gör det i inlärningssyfte, kommunikation m.m. och inte som träning.

Det beror väl väldigt mkt på varje enskild individ om det är rätt eller fel. Mina ettåringar är inte redo för att börja tömköras, de är fortfarande alldeles för mkt "småbarn" ännu. De får vara "ifred" ett bra tag till och bara tränas i normal hantering.
Men sen finns det säkert de som är mer redo mentalt för sådant, och då kan man väl greja mer med dem. Men som #1 säger, bara det inte blir för mkt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Det är bara för inlärning
Jag har "tömkört" min ettåring ett par gånger. Hon har träns och bett men är inte redo att styras/tömtag än så jag har en grimma över som jag fäster tömmarna i. Det brukar gå ganska bra, man har lite mer i händerna än när man har tömmarna i bettet, de tar stöd på ett helt annat sätt. Jag är helt slut i armarna när jag tömkört henne, hon tycker det är jättekul och ligger på 
Hur utvecklade de är fysiskt/mentalt tror jag inte har så stor betydelse, de utför ju inget arbete, är mer hjärngympa och jag "tömkör" bara rakt fram i skogen i skritt.

#4 Precis, hjärngympa. Mina lyssnar inte riktigt på det örat, så de får vänta. Är de redo för det kan man gott tömköra som du gör. Men det är trots allt väldigt olika från individ till individ.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag börja tömköra en 06.. Dock har jag ingen 06 nu men hade en som jag lånade av roland fransson i sommras o henne började jag tömköra, d gick jättebra, löshoppade henne en del också o d tyckte hon va jätteskoj
#0 har hört at man inte ska börja longera en häst förrens tidigast 2 års ålder eftersom det sliter så mkt på hästen då
Då ska jag bara löshoppa henne och tömköra försiktigt. Förresten så är Offelia från Roland Fransson hon är efter Kasper och Timmie
Jag tömkör inte våra 1 åringar. Ser ingen anledning till varför. Det tar långtid för en shetland att bli klar i kroppen så jag väntar gärna. Tycker nästan det känns lite tidigt i tvåårsåldern med. Vill man ändå "arbeta" med dem så kan man ju ta lite promedader och grimträna dem.
Vissa kanske tycker att vissa individer klara att man tömkör dem redan som 1 åringar, men varför måste man bara för att hästen klarar av det? Förhoppningsvis så lever ju häste länge så man hinner nog med att både tömköra och köra dem många gånger! 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Vi tömkör inte vid ett års ålder börjar vid två års ålder på hösten och då bara rakt fram i skogen.
Jag skulle aldrig longera en ett eller tvååring på böjt spår det är i mitt tycker alldeles för mycket begärt att ett så pass ungt djur ska kuna röra sig i balans i på böjt spår.
Intressant ämne för någon som snart har två 06:or.
Efter vintern tänkte jag börja tömköra mina killar i skogen, på ett rakt spår. De är då nästan två år gamla. Är väldigt optimistisk och har förhoppningen att de ska ivarjefall testa att dra vagn någon gång under sommaren 2008. Då är de mellan 2-2,5 år gamla. Kan dock tänka mig att skjuta upp allting ett år och bara låta dem bara bebbar, men vi får se hur de är i huvudet :)

Hade inte heller longerat en åring på böjt spår och om mannu longerar så får man tänka på att byta varv vid ca var 5 min . Jag ska faktiskt börja lägga sele på min russåring nu när han kommer hem från betet ,fast det kan ju mycket väl dröja till dec så då är han ju ändå nästan 2 år , men jag tömkör inte utan bara mer att han ska vänja sig vid selen.
jag gör ingenting med miona åringar mer än leder i grimma. Pysslar och kelar för att få en tam pålle. Bett i munnen på en åring skulle aldrig falla mej in, inte på ett sto iaf. Och på hingst föredrar jag kedja om det går så man slipper bett där också på ett tag. Hade aldrig ens avelshingsten i träns. Inte kedja heller för den delen
Att jobba en ettåring i longertöm förstår jag heller inte. Den växer och behöver inte utsättas för böjt spår. Varför börja så tidigt? Jag börjar med mina när dom är 2.5 eller tre år. En tvååring kan också vara valpig och behöva leka klart. Det kan ju bara ta längre tid och en massa kan gå snett och så får man börja om. Ponnyn ska ju leva i 30 år, varför brottom? En åring lär sej inte fortare än om man tar den några år senare. Vill man promt ha nåt att göra får man ju köpa sej en älre ponny. Allt ska gå så snabbt idag. Inte lär man väl sina barn engelska när dom är fyra?

Hm, jag skulle nog hellre introducera tömkörning än longera en åring (av samma anledning som de ovan skrivit)… Fast jag tycker att promenader kan vara fullt tillräckligt för en så ung ponny. Motionera gör de förhoppningsvis av sej själva i hagen i den utsträckning de behöver.
Min hingståring håller på att vänja sej vid att ha bett. Jag kan tänka mej att presentera tömkörning för honom längre fram i vinter, men då kommer det bara handla om just en presentation - att han ska få vänja sej vid däckeln och svanskappan, gå rakt fram, göra halt och stå stilla. Brukar använda sidepull på unghästarna i början.
Jag tror på att sysselsätta (vill inte ens kalla det arbeta) unghästarna i omgångar, t ex tömköra några dagar i veckan och sedan låta dem vara helt. Upplever det som om de då under "viloperioden" får tid att ta till sej sinna nyvunna kunskaper och så brukar det funka jättebra när man tar upp träningen igen.
Jag tycker inte att det är fel att vänja unghästarna vid både det ena och det andra, så länge som man inte "tjatar" ut dem och även tänker på att shetlandsponnyn inte utvecklas lika snabbt som varmblodiga hästar. Leka har de ju tid att göra ändå, även om man "tränar" 10-15 minuter någon dag ibland. Fast jag är nog lite i försiktigaste laget själv kanske, mina ponnyer brukar vara riktigt inkörda först vid 4 års ålder. 
# 13 Vi gör precis som du gör med dina pållar tränar lite för att sen vila och fundera på det hela.
Bara att spänna för vagnen och gå en sväng på vägen, prova lite halter och spänna ifrån vagnen (tid ca 15 minuter) är tillräckligt för våra ungpållar.
# 12 Jag tänker som du om man vill hålla på att tömköra, longera, rida är det bättre att köpa en äldre ponny.
Det finns massor av exempel på tex. lovande hingstar och man har börjat kört och ridit alldeles för tidigt och för tufft vilket inte varit positivt för benstället. En ung ponny kan få lite konstigt benställ bara av att den växer och behöver balansera sig för det. Tränar man sen ridning eller körning kan man se riktigt illa benställ och/eller rörelser. Om träning upphör (ponnyn byte hem)brukar dessa ponnyer ben komma rätta till sig
En shetlandsponny standard/eller mini ska leva i många år så låt den växa och utvecklas i sin takt så kommer ni att så många bra år tillsammans.
#15 precis. Det är ju så att sätter man en ponny tidigt i vagn och kör med den, behöver inte vara jättemycket, så kan den bli bredspårig bak, synd tydligt på många travponnyer. En domare sa åt mej för några år sen att bara precis köra in ponnyn, inte jobba den i vagn innan den ska visas. Jag har gjort bruksprov med ett sto en gång och då fick jag det tipset just för att hon inte skulle bli bredspårig.
#16 Skulle inte heller aldrig tordas köra en treåring innan den ska visas på premieringen. Det händer samma sak med ponnyer som man rider på som tvååringar, de breddar för att försöka hitta balansen.
De travponnyer som jag har sett återgår till till vanlig benställning när de har vlia.
#17 inget tips på en ponny som är bred bak utan att blivit körd eller riden?
# 8 jag skulle inte ha några problem med att tömköra en 06a. In mina ögon sett behöver det inte vara så stor skillnad i arbete på promenad och tömkörning…. När jag jag tömkör handlar det mest om att hästen skall våga går fram, före mig… Jag bråkar inte så mycket med styrningen och kör i grimma som ngn annan gjorde. Vi traskar runt i skogen och jag går med efter mer än jag kör… När vi kommer mot ett träd och ponny vill svänga tar jag lite lätt i tömmen åt det hållet. Styrningen smygs in så att säga.. Oftast promenerar jag dit över vägen osv…med hästen i hand alltså..
Hhhmmm kände att det blir ju inte så stor skillad. Sen är ju det viktigaste att man inte håller på för läge, 10-15 min totalt räcker gott.