Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1998 ggr
AusaBausa
0

Lösdriftsgolv

Ni som har lösdrift..hur har ni gjort underlaget? menar då ni som inte har gjutit golv. Vilket underlag är bäst o ha?

Asagard
0

Jag har haft en lösdrift som det inte var gjutet golv i utan det var stampat jordgolv. Jag la bara halm ovanpå det och jag måste säga att jag tyckte det fungrade jättebra!

ElisabethA
0

Vi gör som #1. Fungerar jättebra. Gör en rejäl bädd under vintern.

AusaBausa
0

ja så var tanken att ha stampat jordgolv o sen bädd under vintern.. men tänkte att kanske inte det var tillräckligt utan man behövde ngt speciellt underlag…

[Anna-N]
0

Jag kalkade ovanpå jordgolvet, hade sedan på ett tjockt lager torv och massor av halm. Har fungerat jättebra hela vintern.

Tigrou
0

-grävt ca.1 meter

-därefter singel ca.50 cm

- en duk

- och slutligen grus 0,8 mm

Det har funkat bra med både torv och halm som strö.

CamillaAndersson
0

I vår lösdrift har vi stampat jordgolv, och det tycker jag fungerar toppen. Det dränerar bra, och luktar inget.
Brukar ha spån och halm som strö.

Pheobe
0

jag har som de andra, stampat jordgolv. Dock är detta inte tillåtet enligt kommunen. Det ska vara gjuten platta

Cattis
0

#7 Det måste vi inte ha här.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

zettan
0

#7 är de din komun som säger de? För så är det inte hos en god vän till mig som har massa lösdriftshallar. och de är inte ljuten platta

Charlotte-J
0

Så är det inte här heller. Bara det är en torr liggplats som dränerar sig väl så är det godkänt här.

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
0

Behöver inte var betonggolv här heller bara det är en torr liggplats

Pheobe
0

kommunen klagade här på att jag inte hade gjutet golv. Är ju samma sak som att ha gödseln på marken vilket man ju inte får

Cattis
0

#12 Det är ju lika mkt skit i hagen utanför lösdriften…

/Cattis

Pheobe
0

#13 blir en annan effekt med halm och bädd än tollar i hagen. Är inte jag som bestämt att man inte får ha gödselhög urtan platta

Cattis
0

#14 Gödselhög får man inte ha utan platta nej, jag har inte sagt ngt om det. Det jag säger är att det är lika mkt skit i hagen utanför lösdriften som inne i den. Man måste ju dessutom mocka ur dem. :-)
Bäddarna i lösdrifterna är ju inte riktigt samma sak som en gödselhög… Länsstyrelsen prövade ritningarna och godkände dem, och det står klart och tydligt att det är jordgolv.

Så det är säkert olika från kommun till kommun.

/Cattis

AusaBausa
0

mga ggr är det så att kommunerna inte håller sig med samma regler ja!

Cattis
0

#16 Ja.
Sen står det inget om gjuten platta då man läser anvisningarna/reglerna o måttbestämmelserna heller. Iaf inte i den broschyren jag har här.

/Cattis

AusaBausa
0

#17 nej har också försökt läsa mig till vad det är för regler ang golvet men inte hittat ngt alls om det i våra regler här i Kristianstad.

Pheobe
0

#15 mycket skiljer ju kommunerna åt.

Själv tycker jag att kan man ha en bädd liggandes på marken i ett utestall så kan man också ha en gödselhög på marken. Det är ju samma sak

susanne-s
0

I vår kommun behöver man inte heller ha platta på lösdriftet… men det är väl bara en tidsfråga innan det ändras.
Inte blir det som en gödselhög i lösdriften! Den mockas ju ur…
Jag tömmer min på våren när hästarna går till sommarhagarna.
Under vintern ströar jag bara över skiten. Torrt och fint och luktfritt

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Pheobe
0

#20 har man en bädd som ligger från höst till vår är det väl samma sak som att man gödslar i boxarna på hösten och det liggr i en hög på marken tills våren?. Samma sak. Min gödselhög ligger inte i evigheter utan max ett par månader. Liksom lösdriften

AusaBausa
0

ni som har jordgolv i eran lösdrift, har ni haft problem m att råttor gräver gångar där under????

Cattis
0

#22 Inget jag märkt av iaf. Men det finns det säkert, även inne i dem med betonggolv.

/Cattis

susanne-s
0

#21 lite sent svar.. har inte sett det tidigare.
Hästarna är mer utomhus än inne i lösdriften och både kissar och bajsar mer utanför. Det lilla som blir inne blir dessutom fruset och är torrt så att likna det vid att gödsla en box och mocka ut på våren.. eller hur du menar.. förstår jag inte.
Jag har så stor gödselplatta så den ligger i regel i två-tre år innan det körs ut på åkrarna, brunnen och klar. = ) Men där har jag platta!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Anna-N]
0

#22: Har jag inte märkt. Har aldrig sett en råtta i lösdriften öht. Mockar den dessutom varje dag så inga råttor får någon lugn och ro där inne ;-)

Pheobe
0

#22 har inga råttor eller möss men dock bor katterna hos hästarna =) Däremot mer problem vid mkt regn att det blir lite väl blött under halmen

AusaBausa
0

#26 Har ni gjuten kant under väggarna?

Tänkte skaffa katt för o få väck alla möss o råtter…;-D

Milla
0

#27 om du väntar till sommaren med att skaffa katt så har jag så du kan få Oskyldig eller så har jag idag två urfina hanar dock ej kastrerade som också kan tänka sig att flytta. Dom är riktiga stallkatter.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AusaBausa
0

tack!Glad men har ngr på lut så fort bygget är klart som ev flyttar in…

Pheobe
0

#27 nej, inget gjutet alls. Vad har kanten för effekt? Möss klättrar =)

AusaBausa
0

Ja stallet blir stadigare o stabilare m gjuten kant :-D

Klättrar möss?;-D hihi!

stallostby
0

gjuten gödselplatta måste vi ha här (lidköpings kommun) så då tar jag för givet att det krävs gjuten platta som botten i en löstdrift och antagligen cementerade hagar….

VeronicaP
0

Vi har gjutet golv i våra.

Pheobe
0

#31 mitt "stall" är gjutet enbart med plintar så det är lika stadigt som om det hade golv. Golvet gör ingen skillnad.

[Anna-N]
0

#34: Så har jag också med plintar. Det är förberett att gjuta om det skulle behövas.

Pheobe
0

#35 hi hi, här var det för att stormen inte ska flyga iväg med hästarnas hus…

[Anna-N]
0

#36: Så mkt blåser det inte här - tack o lov!

Pheobe
0

#37 här har vi både Gudrun och Per som blåser oss iväg *S*

lilleman
0

Det är olika i olika kommuner det där med gjuten platta. Och det har endast med miljösynpunkt att göra. Hur känslig marken är just där bla.

Hos mig var de skittjuriga och ville att det skulle va platta, men det fanns ingen lag som sa det. Och det var det ända som intresserade mig. TYcker att det är lite löjligt ibland, för som sagt , de skiter lika mycket utanför. Och förhoppningsvis (iallafall jag) så håller man rent i vindskyddet.

AusaBausa
0

vad tror ni om att först ha jord o sen singel och sedan cementplattor till golv? ngt oense ;-D här hemma ang botten så gärna snabbt svar?

Pheobe
0

#40 Det tror inte jag fungerar. Plattorna lär flytta på sej

AusaBausa
0

ja jag tycker inte heller det var en bra ide´men få gubben o fatta det grrr! Som det är nu så är det bara jord o sen tänkte han lägga på grov singel som packas väl… (för dränering gissar jag på?) Sen ville han ha på plattorna men inte jag men vad är bäst o lägga ovanpå singlen? Bara halmen? eller ett jordlager till?
Vart köper ni kalk o torv? Vad är det för kalk? Sån man har  t gräsmattorna…?

FredrikN
0

Man måste ta bort matjorden. Sen lägger man exempelvis 032 singel.Där på gjuter man.

AusaBausa
0

Ja men vi ska inte gjuta;-D

matjorden är borta bara grusen/jorden kvar som finns under matjorden är där nu…

FredrikN
0

Varför inte bara ha det som det är nu då?

Att lägga plattor ovan på singel verkar inte hålla så bra. Det kommer antagligen inte att ligga på plats. alternativt lägg 016 och packa det med den padda. Det räcker.

AusaBausa
0

Så singel ovanpå jorden och packa det väl m padda o sen bara halmen?

Kalk o torv vart köper man det? Kalk=gräsmattekalk?

AusaBausa
0

Vilken nytta gör kalken egentligen???

mga frågor blir det!!!

Trim
0

Kalken binder bla lukt, men framförallt påskyndar den förmultningsprocessen. Vi halmar ovan på "stampat jordgolv" och det fungerar bra. Två shettisar och en New Forest bor där för jämnan och min PRE är  på "dagsbesök" a 10 timmar. Bajsarna tas ut varje dag och vi ströar vid behov.  Har man många hästar i lösdriften kanske man måste var mer noga.

Pheobe
0

jag skulle inte haft halmen ovanpå singeln. Det är inte bra för skiten när den ska bränna att ha sten i för det kommer blanda sig och jag vill heller inte ha singel i hästarnas hage för det fastnar i hovarna. Jag har bara jordgolvet och det funkar bra.

AusaBausa
0

Åh jag blir knas…gubben fattar itne det med stenen o envisas m att plattorna blir som ett riktigt golv o att bilar kan kör apå det och att de inte då flyttar sig. Tror det ska bli lättare för mig o mocka sen om jag har plattorna underst..

vill inte heller ha stenen där men då kanske man kan lägga sten o sen ett jordlager till? Ja får bearbeta honom lite till…

Pheobe
0

#50 ja du kan ju dränera det på så vis men då får du gräva ganska djupt. Säg åt honom att det är onödigt arbete med stenen. Bilar gräver inte, det kan hästarna göra. Dom pillar upp stenen

AusaBausa
0

en traktor har fraktat bort all matjord så det är redan klart…:-D bra m snälla grannar…!

Ja det får jag säga till honom! Att de gräver, bra argument!

Sorry att jag är jobbig m alla frågor men vill ju få det rätt o ni är experterna här m lösdrift, medans en annan är helt novis! TACK!

Pheobe
0

#52 ska det bara gödslas för hand? Inte med maskin? Oavsett så tror jag stenen kommer flytta sej. Ser ju på mina så intresserade dom är av precis allt. Man behöver ju heller inte ha någon botten och det fyller ju egentligen inte någon funktion, samt att det blir ju trots allt mjukare utan. Bara fördelar =)

AusaBausa
0

ska mockas för hand… håller med dig att det bara är fördelar o vara utan plattorna samt singlen också…får väl se vart det slutar;-D

[Anna-N]
0

Här i lösdriften är matjorden bortskrapad och ett lager finkornigt sand är hårt packad ovanpå. Det har gått får här tidigare så underlaget är riktigt preparerat. Sanden gör att all väta släpps igenom o dränerar bra. Det blir aldrig kletigt längs ner i botten.