Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 587 ggr
Cattis
0

Namn II - teman

När vi ändå pratar så mkt om namn vill jag kolla med andra. Hur gör ni?
Döper ni efter ett visst tema varje år?
Döper ni i bokstavsordning?
Döper ni efter en bokstav i ngn av föräldrarnas namn?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-J
0

Vi har ju ett tema som jag skrivit tidigareGlad Dessutom försöker vi att hålla oss till mammans första bokstav i namnet som begynnelsebokstav i fölets namn. Det är inte alltid det funkar men vi försökerFlört

Amor vincit omnia Kyss

[Anna-N]
0

Vi började på A men det kändes lite tråkigt, så sedan fick det bli hingstarnas bokstav. På senare år har vi även tagit på teman och på moderns bokstav. Lite variation så inte alla börjar på F.Flört

Milla
0

Jag har börjat på A så får vi se hur länge det varar

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mija
0

Vi har ett godis tema, eller godsaker är väl rättare sagt.

Om vi kan så döper vi dem till något som passar till föräldrarnas namn, men ibland får man frångå det konceptet, det är inte alltid det passar in, men man försöker få ihop det på bästa sätt, huvudsaken är att man själv är nöjd.

Asagard
0

Mammans förstabokstav till stoföl och pappans förstabokstav till hingstföl. Oftast i alla fall. Oskyldig

Hanna-D
0

Efter mammans begynnelsebokstav oavsett om det blir sto- eller hingstföl.

Har blivit lite inriktningar också, Gazettes hingstföl döps efter idrottsmän t ex Gentzel (handbollsmålvakt) medan stofölen döps till något "exklusivt" exempelvis Gucci och Glamour.

Cattis
0

Jag har kört på att använda mammans första bokstav, det börjar bli lite besvärligt faktiskt, då fantasin på B tex tryter. Funderade ett tag på om jag skulle ta det i alfabetsik ordning, men det känns både trist att nu plötsligt börja med A och att hoppa till i som det skulle vara i år om jag hade kört på det från början. Tema har jag inga heller direkt. Gamzas föl döpte jag efter "prylar" Gizmo, Gadget… Har haft flera teman på gång, men sen har det inte passat in. Hur struligt som helst Räcka ut tungan
Jag kör väl på mammornas bokstäver ett tag till. Enda undantaget är Xenia, vars föl jag döpt till "vad jag vill" oavsett bokstav.

/Cattis

thira
0

Vi kör i bokstavsordning sedan vi fick stuterinamn, men det kom ju ett antal avkommor innan dess och då hade vi inget system alls. Sedan får barnen vara med och bestämma lite vad fölen ska heta också. Har aldrig svårt att hitta på namn, skulle kunna döpa 20 om året sisådär……..

kacka
0

#7 Xerxes, Xera, Xero, Xita, Xito, Xandro, Xandra, Xanta, Xanto, Xantor, Xiri, Xora, Xandor, Xandora, Xamba, Xeba, Xari, Xella, Xello osv… Det finns ju masor av nmn på X… :-D

nallebjörn
0

Jag döper efter vad jag tycker är fint. Kan man få med något från fadern är det kul. Ghia är ex efter Gino. Är dessutom en extrautrusning i FORD

VeronicaP
0

Vi döper ofta efter serie figurer , teckande figurer och sådant fast det händer ju att lite annat smyger in som i år på Arielle hennes fick heta Ajax hehe rengörningsmedel som tema där *S*

nallebjörn
0

#11 era namn är kuliga tycker jag   Hemlis

kacka
0

Ajax är ju även ett fotbollslag… hihi

VeronicaP
0

#13 garv fotbollslag vet jag inte om man kan kalla det ev gräsnötare Räcka ut tungan

#12 Tack ja man försöker hitta lite kul namn med …. I år är det ju lite kul att den minsta heter Baloo och den som är störst heter Mowgli tex Flört

Cattis
0

#9 Jo det finns bra namn på X, men jag har haft den "struliga" bokstaven som ursäkt för att få leka fritt med namnen, då jag ju tidigt bestämde mig för att följa mammornas bokstäver. Men inte hennes föl, de heter ju Onyx, Pikachú, Epona och Pebbles. Namn som betyder ngt extra för mig personligen/har en speciell innebörd.

/Cattis

hippoteket
0

Jag började på A med mitt första shettisföl (Aniara). Året efter det gjrode jag ett avsteg från alfabetet, för det kändes lite självklart att Kringlans avkomma med Patrons Murkel skulle heta Kremlan… Men sen fortsatte jag med B och har i år nått bokstaven H.

Vissa år har det varit teman, t.ex B fick heta Balthasar och Blimunda, precis som titeln på boken av Nobelpristagaren i litteratur vintern innan de föddes… C blev "smaker" (Cocos, Cassis, Cacao). D-året föddes bara ett föl (Disco), E blev aktuella ting, dvs Esska (pga att köket var fullt av nappflaskor till min första dotter, som inte ville ammas), Excel (datorprogram som jag försökte fördjupa mina kunskaper i) och Extra (resultatet av en tjuvbetäckning, det blev ju "en extra" fölunge…). F och G var bara ett föl av varje (Filofax och Ginza) och först ut i H-kullen är HocusPocus.

Annette
0

Jag döper efter stoets begynnelsebokstav.

Charlotte-Aveback
0

Från början (mitten på 60-talet) döpte vi fölen efter mammans begynnelsebokstav. Då vårt första sto hette Harviestoun Priscilla så började vi alltså på P.

Efter ett antal år på P … började sedan fantasin tryta och vi började döpa en del föl efter t.ex. mammans smeknamn (Petronella brukade kallas Nellan så vi började döpa hennes föl på N, t.ex. Nanette, Noisette).

Ett år då vi använt hingsten Highball of Marshwood så döpte vi fölen med '…ball' i namnet (Setball, Dustball, Moonball, etc.).

Slutligen, 1988 gick vi över till att döpa efter en bokstav per år och började således det året med bokstaven A. I år, 2006, är det alltså dags för namn som börjar på S!

JMax
0

Buskar och träd! (Tack för tipset Lotta!)

Mina stora hästar är döpta efter snabba krigsflygplan.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Linnah
0

Min första fölunge döptes efter samma tema som mamman. Mamman heter Assippa, mormor Assmila, mormorsmor Assita, mormorsmormor Assia. Följdaktligen fick fölet heta Assmilla. (Sen visade det sig att även Annelund döpt sitt föl till Assmilla eftersom det var Assmilas sista föl, men det ändrades till Assiri för att de inte skulle heta samma.)

När det gällde andra fölungen så visste jag inte om jag skulle gå efter alfabetet, om jag skulle gå efter mammans namn eller något helt annat. Men jag tänkte att det var roligare att skilja Pajens föl från hennes mammas föl. Så eftersom Pajen på pappans sida kommer ur Marshwoods J-linje så valde jag att döpa fölet på J också. Sen heter Pajens farmor Jinn, och fölet fick heta Jinna. Längre bak i stammen finns Jill och Jess, så kommande stoföl ska heta Jilla eller Jissa. När Jinna får föl sen så ska jag fortsätta med J-namn, men Jinnas föl får heta med hennes mittbokstäver, så det blir Jenna, Janna, Jonna, osv.

RebeckaSvensson
0

Döper våra efter alfabetet. Första fölet fick vi 2000 och han heter Astriks. Sen vill jag gärna ha lite "konstiga" stavningar och inte stava namnen som alla andra.

Fått ett halvblodsföl oxå och hennes namn skulle börja på C eftersom modern heter Certina och längre bak heter de Carola, Carmencita, Catinka osv. Fölet fick då heta Cweet Dancing Camba.

Cim-Zetterblom
0

Jag döper också efter alfabetet. Har tagit det från vår kennel där vi alltid gjort så. Har än så länge bara hunnit igenom A-D till skillnad från #18 Flört

Jag försöker även hålla mina namn ganska korta (t.ex Bell, Chica) och sen kommer alla namn från fantasy figurer från böcker eller filmer (Arwen vet väl alla vem det är).