imorgon är det dax
Då är det dax för treårstest imorgon. Jag är skitnervös. Dom har pressat halvblodshästar hela dagen igår och idag vilket ser hemskt ut. Funderat flera gånger på stryka min ponny. Hon är iaf nu badad, ren och fin. Förutom svansen då som är pissgul. Hon går nu ute med ett täcke. Vill inte hon ska stå inne och bli stel. Får putsa upp henne igen imorgon. Börjar ju inte förräns kl 16.00. Neeerrrvvööösss.
Flertalet hästar har fått klass 3 både dressyrtalang och likaså som hopptalang. En fick klass fyra. Tre eller fyra diplom än på 40 talet hästar. Imorgon går två shetlandsponnyer av stapeln.

Lycka till Anna!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Lycka till! Glöm inte att rapportera shettisresultaten. Alla 2!
#1 Tack, jag ska nog blunda… har en kille som är duktig som ska hjälpa mej med hopp biten. Så spännande.
Håller tummarna!
Ojoj vi håller tummar och hovar här i saxtorp.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#2 lovar rapportera…. hinner inte själv se den ena shettisen tror jag. Är för nervös och ska ju in sen…. Men resultat kan jag nog få ändå… Hua!
Lycka till i morgon :-)).
så rädd för att göra bort oss helt. Min ponny är inte så smal direkt. Hoppar inte så bra och rör sej inte så bra just nu. Öh vi ska nog inte åka =(
#8 nu blev det rätt! Det går säkert jättebra ska du se.
Bzzzz benen går inte….. ush jag har för dåliga nerver

Lycka till i morrn *ler* och de pressar faktiskt aldrig ponnyerna på samma vis som halvbloden det har jag aldrig varit med om i allfall.. rapport vill vi ha..
Lycka till håller tummarna

Lycka till säger jag med, känner dig inte men jag hoppas det går bra.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Önskar dej oxå lycka till! Och vill passa på att påpeka att även om det inte skulle gå strålande, så har du iaf glädje av att din ponny har blivit tränad för detta i den fortsatta utbildningen…
inte kunnat sova så bra… ponnyn har behållt täcket på i hagen och ser fin ut. nu får det gå som det vill idag. Tack så mycket för peppning……
Jo jag vet att hon kommer ha träningen med sej. Hoppas ju det ska gå nåt så när bra iaf. Kanske överaskar hon en, vem vet.
Så var det hemska över. Min fina lilla ponny fick DIPLOM! Hon fick gångartsdiplom. Poängen 888888=48p på hoppningen fick hon 78 vilket också var bra.

Grattis Grattis kul ju , vem var extriör domarare och hopp domare där
jag ska inte ut förrän i Åstorp i sept då jag insåg att jag inte hann med *ler*
Exteriört var det Birgitta Larsson men Lars som var hoppdomare hjälpte till även där.
Ojoj grattis grattis gud så skoj, vi sa ju att du skulle klara det
#21 tack. nja jag förvänta mej inte såå höga poäng men tackar och tar emot. Fick kanonfint fat från kosta boda. Nästan större än hästen tycker jag. Fin fint.
Blev kanske lite rörigt nu men min ponny heter iaf
Ghia, fick poäng 888888 78 Sen visades
Kronblads Leonard, 887777 88
Grattis Anna! Himla skoj!

Grattis! Bra gjort!
Grattis!!!
JÄTTEGRATTIS!!!

Jag säger också grattis, superkul när ponyerna visas på treårstest!
Vi har vårt nästa helg i Sundsvall. För den som är intresserad finns startlista för ponnyerna (med stam) här:
http://hem.passagen.se/mnhf/deltagandeponnyertrears06.html

Grattis från mig oxå!!!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Grattis Anna, bra jobbat!

OK , Birgitta Larsson vet jag vem det är men inte Lars *ler*
Kan det vara Lasse Berglund?

mm vet faktiskt inte jag vet vem mikael är och Harald *S* Harald Jönsson är ju nästan en av sveriges bästa löshoppnings domare *ler*
#32 så hette han japp! han var sträng och hård iaf… Birgitta passar sej för att döma shetland…. hon är även hon hård som sten. (ursäkta om du läser)
TACK allihop! så kul att visa att rasen duger till mer än gräsklippare. Häftigt med ett intyg på att det är en lovande dressyrponny =) vem vill rida???

Harald var här i Värmland och dömde vårt 3-årstest igår lördag 6/5.
Men han dömde ner många hästar på 6 6, så han är hård!!
Min lilla (stora halvblodet) pojk fick 9 8 i hoppningen av honom =)

Jo Harald är jättehård men rättvis och han har verkligen öga för det han ser direkt om en häst kan hoppa och oftast kräver han inte så många hopp av dem, Jag gillar verkligen han en bra domare som man kan rådgöra med en hel del också …
Får fresten gratulera till så fina poän på ditt halvblod Lauth.
Jätte GRATTIS till diplomet Anna ! Bra jobbat.

#16 det var en fin bild i Ridsport!
Idag är det min tur att säga det som står i rubriken på denna tråd. Det är fjärde året vi visar på treårstest, och jag brukar vara rätt cool innan, men iår är jag riktigt spänd. Börjar redan 7.30 i morgon med ponnyerna, 11 st (startlista se länk #28).Två st shetland och en shettiskorsning anmälda, de renrasiga är mina uppfödningar men båda sålda. Själv åker jag med ett welshsto.
Det kan gå precis hur som helst… Det är KUL men varför utsätter man sig för den här pressen?
#38 ja det var en fin bild. tyvärr får jag vänta köpa ridsport till måndag… bara prenumeranter som fått tidningen… suck!
Lycka till…. varför man utsätter sej ? jo för det är såå kul!

Jag prenumererar, men jag har ingen tidning fått idag!
#40 vissa fick den igår….. jag ska köpa på måndag…

Treårstesten i Sundsvall är avklarade. Så här gick det för shetlänningarna:
Moflos Mordor 887778=45, klass I gångarter, 887878=46, klass I hoppning
Moflos Moria 878888=47, diplom gångarter, 878878=46, klass I hoppning
Inte helt 100% säker på om Morias siffror är i rätt ordning. Om jag hängde med rätt under dagen blev Moria dagens bästa gångartsponny.
Moflos Sciller (welsh) blev bästa hopponny (tror jag) med 888888=48 poäng och diplom, han fick även diplom med 888788=47 poäng i gångarter. Min egen Moflos Fili (welsh) fick 898876=46, Klass I gångarter och 898667=44, klass II hoppning.
#42 nä blev det nu rätt? dom får inte ha en 7a för att få diplom. Det sa dom till mej i hoppningen iaf. Hon fick en 7a och det fick dom inte ha. För hon fick 47p i hoppningen. Eller gäller det bara hopp?
Grattis annars till allt!

Jo de får ha sjuor, bara de är på rätt ställe. 47 poäng är gränsen för diplom, ingen delpoäng under 7, och för gångartsdiplom minst två av delpoängen skritt, trav och galopp minst 8. Moria fick 888 i gångarter, sjuan är på HHB om jag minns rätt (ev. ben).
För hoppdiplom gäller minst 47 poäng, ingen delpoäng under 7, och båda hoppbetygen lägst 8. Därför inget diplom om man får tex. 78 i hoppning även om man får 47 poäng eller över.
Exempel från idag, RP-stoet Ambra fick 997796=47 poäng i gångarter, men kan inte få diplom trots slutpoängen, då hon dels har en 6:a och dels bara har ett gångartsbetyg som räcker till (traven).
ok då är jag med… min fick ju 78 i hoppningen. Därför hon ej fick dpl där. fick ju 8 rakt över i gång
läste igenom ridsport nyss och min lilla ponny fick ju bäst utdelaning av alla 6 ponnyer i gång. det visste jag inte. Sen var hon trea i hopp av 6 stycken. Det är inte illa för en shetlandsponny. Hon har ju tävlat emot alla de stora ponnyerna också. Kanske ska anmäla till finalen ändå tror jag.

Hur fungerar det vid finalen då?
Gångartshästarna/ponnyerna bedöms för sina gångarter och visas för hand som vanligt.
Men hur är det med hopphästar/ponnyer? Bedöms dom bara i sin löshoppnig, visas inte för hand alls?
#47 nästan som du beskrev fast även gångponnyerna ska släppas och visas i galopp. Man visar ju hopp ponnyerna för hand också då man ska ha med typ-huvud, hals och bål-extremiteter och skritt, trav och galopp.hopp samt temperament. Så du visar hopp ponnyn mer kan man säga men betygsätts som en hopphäst. ALLA raser tävlar mot varann inom ponny

Okej, då vet jag. Funderade faktiskt rätt mycket på hur dom gjorde. Fast det verkar ta mycket tid om domarna ska titta på något som inte kommer att bedömas..
#49 tja det gör det ju.dom som fått dubbeldiplom får välja vilket dom vill visa i. Jag hoppas att många tar hopp för det ger ju mej mindre att kämpa mot *ler*
Ston 5-11 mån dräktiga får ej deltaga. Inte heller ston med föl under 4 mån. Vem som nu har treåringar som fölat ?=(

Fast det är väl många kvaltillfällen kvar för 3-åringarna (ponny), Värmland har inte förens 26 augusti och örebro har 2 september. Så det finns många som kan hinna kvala än.
När går finalen för ponny? För stor häst går den 18-22 oktober på flyinge, mycket långt att åka dit *suck*
den är den 23-24 september i Halmstad. Jo det är ju supermånga till som kan kvala. … se till och anmäl ER ponny

Är faktiskt lite sugen på att visa mitt sto på 3-årstestet. Lite kul grej att försöka kvala med både halvblodet och shetlandsponnyn
Mycket att matcha i sådana fall, med det är ju kul.
#53 du behöver inte heller träna ponnyn lika mkt. Det behövde inte jag iaf. Iof började jag med henne som tvååring men nu i vinter och i höst har hon hoppat tre gånger.

Hehe..Hon har inte löshoppat nåt än. Det kommer nog att bli sommarens fröjder. Hon är ju relativt mycket utställd så det blir nog inga problem med att visa för hand.
#55 att åka till ridhus och låta henne springa där är det bästa.

Jo det blir ju samma sätt som jag gjorde med halvblodet. Hur högt måste dom hoppa för betyg 7 (halvbloden har 1,10 och för överbetyg 1,20)
Passar på att fråga när tillfälle finns.
#56 halvbloden här hoppade 130, shetland 60-70

Skaraborgs Ponny Avels 3-årstest på lördag har tyvärr blivit inställt p g a för få anmälningar. Eventuellt kommer de att köra det i samband med kvalitets i Nossebro 10 sept.