Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1227 ggr
Nordqvist
0

Ni med bebis och ponny!

hur går det för er?

Fungerar det att ha en liten bebis och en ponny? Hur gör ni för att få det att fungera?

Nordqvist
0

ingen??

Lorita
0

För mig funkade det inte utan jag fick göra ett hästägar uppehåll några år, nu blev jag ensamstående med första barnet när hon var tre veckor. Men jag tror inte det hade funkat med andra barnet heller, när barnet blir 2-3 år så är det inte några problem att vara hästägare igen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AnnaLundin
0

Man har barnen med sig överallt….

VILL man att det ska fungera så gör det det också, ser man bara problem så kommer man garanterat inte få det att funka.

När min etta var liten så veckopendlade min man så jag skötte själv både gården, hästarna och dottern. När tvåan kom var det ungefär likadant, men när trean kom så hade maken börjat jobba närmare hemma = lite lättare… Tror jag hade 8 hästar i stallet eller  nåt när ettan var liten och de har varit så många eller fler sen dess…

Nordqvist
0

Min sambo är arbetslös nu och kan ju vara hemma med barnet om det skulle behövas, annars så kan ju barnet vara med i vagnen medan man arbetar med ponnyn..

och sen när/om han får jobb så kommer ju självklart barnet vara med mig eller på dagis om det blir dags för det!

Det är därför jag undrar, hur ni gör som har barnet/n med er!

tilja
0

Min minsta är 15 mån. Jag har shettisar, får, kaniner och hundar. Att sköta djuren tycker jag går bra, däremot är det svårt att hinna med motionen av hästarna. Innan dottern kom körde jag ena hästen och min son som är 6 år red ibland men nu är det svårt att komma ifrån. I övrigt håller jag med #3 om att ungarna får hänga med när man sköter om djuren. men man skall orka också…….

Nordqvist
0

jag kommer få hjälp med ponnyn (Det kommer bara ar en ponny!) med fodring och sånt så jag behöver inte vara ute varje dag och jag funderar på att hitta en medryttare som kan rida! eftersom jag inte kan det! Räcka ut tungan

Jag tror och hoppas på att det kommer att fungera! För jag vill verkligen det här!

Tack! :-)

Kimpa
0

Säger som #3.
Vill man bara så kan man.
Alla sa till mig; hur kommer du klara detta när jag fick min första.
Ja, han fick hänga med i vagnen. Som liten sov han mycket, och annars fick han ha en flarra välling eller en grimma att plocka med. Rån funkar ett bra tag också.
Nu har jag en på 3år (i mars) och en på snart 1 år och åker varje dag och fodrar, släpper ut och mockar åt våra tolv hästar.
Det går bara man vill!

Däremot är det svårare med motionen som sagt.
Motionerar på helger och en kväll i veckan då min man får vara hemma med barnen.

Kämpa på!

UG
0

Man hittar bra system! Jag har sju ponnyer, katt, make, fyraårig son och en liten nr 2 på väg nu i dagarna.

Innan maken lämnar sonen på dagis om mornarna fyller han på höhäckarna. Ponnyerna går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Senare på förmiddagen går jag ut och fyller på vattenkaren, ser om ponnyerna, ger en av dem kraftfoder, går till tvättstugan samt pysslar med diverse sysslor. Planerar att ha barnen med mig på dessa förmiddagsysslor framöver. Minstingen kommer jag, precis som när fyraårignen var bebis, att bära i bärsjal på magen/bröstet under jackan. Fyraåringen tycker (just nu iallafall) om att hjälpa till att fylla på vatten och hö. Jag berömmer honom, bekräftar och vi berättar senare på kvällen för pappa hur duktigt han har "jobbat".

När karln kommer hem tar han in posten, bär in ved, fodrar mer hö, också sköter han hushållsysslor såsom dammsugning, tvättsortering, plock och annat medan jag reder mat. Vi turas om att lägga fyraåringen mellan sju och åtta. Sen tar karln itu med "sitt" : bilar, husrenovering, motorklubbar, datorn, viss post, telefonsamtal. Vår tid tillsammans kommer ca 21:30-22:30 när vi  kvällsfikar.

Denna rytm fungerar bra just nu i vår familj. Viktigt är att tala om vad man VILL istället för vad man anser att den andra "borde". Känna att man är i samma "team", jobbar tillsammans för allt ska hinnas med och att alla ska må så bra som möjligt.

kicki80
0

Det fungerade bra när jag hade liten (just nu har jag ingen ponny hemma)  Jag la dock motionen av hästarna på hyllan i ett halvår då jag inte hann mellan amningarna:)  Jag hade av säkerhets skäl ALLTID vår tjej i vagn i stallet när jag var nära hästarna. När hon var så liten så sov hon ju också mkt så det var lätt att gå och söva henne sen göra det man behövde och när hon vakna bara amma och åka hem :)

StuteriSolo
0

Mina barn har snällt fått följa med i stallet, åka med på vagnen o.s.v Jag har haft en bra farmor coh mormor, där barnen kunnat vara om de velat, när de äldsta barnen blev större passade de de mindre, det funkar också. Har kört med barnvagnsinsatsen fastsatt på flakvagnen(hade en speciell), bilbarnstol i rockard och alla sorter däremellan.

AusaBausa
0

mina 3 barn har också fått hänga på överallt…t veterinärer, betäckningar, fodring om morgnarna etc…allt går även om det protesteras i bland…;-D nu börjar de 2 äldsta bli så pass stora så oftast blir de hemma men det fungerar bra tycker jag.Allt går om man vill!

stallostby
0

När min treåring var bebis låg han i vagnen medan jag mockade och gjorde iordning i stallet, men han protesterade många gånger och eftersom hans farmor och farfar bor på gården där hästarna är fick han vara med dom och gör så än idag varje dag utom två fm när han är på dagis, ibland är han med pappa men inte så ofta.

#8 Du verkar ha så bra ordning på allt! Jag är imponerad. Jag står alltid förundrad över folk som har massor av hästar, massor av barn, jobbar heltid och hinner med detta! plus socialt liv och lite gympa och kultur vid sidan om!! Hur orkar ni?!

Hos oss är det alltid kaos med läggning och mattider mm. Filip behöver ju sällan gå upp tidigt och inte jag heller och därmed inte lägga sig tidigt.

Just nu är det lite si och så med middagsvilan, ibland sover han middag sent och somnar då inte tidigt men min sambo behöver i säng tidigt när han jobbar. Så ibland strular det, vår son har stark vilja och vi är jämt trötta och ger efter för mkt…suck..

Pheobe
0

min minsta är 14 månader. Hon får hänga med helt enkelt. Ute sitter hon i vagnen då man gödslar och pysslar. Går inga långa stunder men det går. Jag skulle aldrig göra mej av med hästarna för att jag får barn. Har mer tid över för djuren än när man jobbar. Nu har jag en son på 6 år som har hjälpt mej enormt mycket. Om man fodrar på morgonen så passar han lillan där inne. Funkar superbra. Har ju stallet utanför husdörren =) Men annars är båda barnen med hos hästarna.

GraLott
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

man hittar tid till allt mina två e ju med mej i stallet de dagar sambon jobbar ja sonen e ju alltid med men dottern bara om sambon inet kan passa henne det funkar fint o alla i stallet undrar hur ja kunnat få ett sånt glatt barn hon sitter i sin vagn då jag hämtar hästar ur hagen då jag rider mm man rider dock inte genom hästen på samma sätt då hon e med men man gör det som behövs göras för att de ska få en viss motion ;) min dotter är 15månader… sonen är 5,5år… vill man så kan man hihi

Annette
0

Får man barn som är allergiska är livet inte lika lätt. Jag har haft tur att mina inte blivit det, trots att maken inte kan vara i ett stall.

Pheobe
0

#15 då är man inne på en helt annan sak tycker jag

tilja
0

13# o 14# ni har ungefär samma "uppsättning" ungar som jagFlört(liten parentes). Ni som tar med småttingarna i vagnen, är ni inte rädda att det skall hända något? Det vore ju toppen om det gick men jag törs inte. Tänk om det händer något! Inte menat som kritik utan jag undrar bara.

GraLott
0

tar det ej som kritik min dotter sitter fast i sin vagn med sele på väl ansatt avstånd från hästarna då de tas in eller då jag rider ;) för rider gör jag ju på ridbanan då hon e utanför staketet sen har vi många i stallet som "hjälper" mej med henne OM det skulle behövas en kvart hit eller dit men ofta e man ju ensam o det funkar fitn har gjort likadant med sonen o han e en väletablerad stallkille nu då han vet o könner till grunderna från "början" så att säga ;)

Annette
0

#16. Vadå annan sak? Allergiska barn kan man väl få. Det försvårar ju det hela. Det finns inga garantier för att ens barn föds friska.

Alla har inte stallet utanför ytterdörren. Jag har mitt stall 8 km hemifrån. Det har inte varit någon lätt sak att få allt att gå ihop när barnen var små. Det är ju inte bara att smita ut en kort stund, utan allt måste planeras noga. Så att påstå att det alltid är lätt att kombinera bebis med djur, det är en ren lögn. Allt tar ju så mycket längre tid när barnen är med och hjälper till. Visst, det är ju trevligt, men man har inte alltid den tiden. Särskilt inte när man har börjat jobba igen och stallet skall skötas efter jobbet. Att då ha med två ungar som är trötta efter en hel dag på dagis är ganska tålamodskrävande.

Alla barnens åldrar är härliga, men när jag tittar i backspegeln längtar jag absolut inte tillbaks till småbarnstiden.

GraLott
0

mitt stall ligger en mil från vårat hem visst tar det mer tid o viss planering då barn ska med efter jobbet men det har funkat för mej o barnen e glada genom hela stallvistelsen jag låter det ta lite extra tid jag bryr mej väl inte om det o viss känner man en annan slags press då man har dem med men som sagt för mej har det alltid funkat att ha dem med oavsett om jag jobbar eller ej..

Sasser
0

Jag har haft mina barn med i stallet. Inga problem alls. Som flera skriver: vill man så kan man. Jag kommer ihåg folks kommentarer när stallet fylldes ut med ett par hästar: Har man inte problem så skaffar man… Så har det inte varit, det blir en livsstil. Hade en extra vagn som dom sov och satt i, som bara var en stallvagn…

tilja
0

18# Nu blev det lite tokigt, jag var nog lite luddig…. Inte barnvagnen utan hästvagnen

Pheobe
0

#19 jag menade att har man allergiska barn ser man väl till deras intresse först och främst. Jag skulle kanske avväga att sälja hästar då. Att sälja för man är gravid är en helt annan sak. SÅ menade jag.
När det gäller att du har hästarna på avstånd från dej så kan jag bara säga att det hade jag tidigare då min son var liten. Det fungerade det också. Packa ungen i bilen och köra. Funkade kanon för min del.  Jag har inga barnvakter och har aldrig haft. Pappan jobbar 60-80 timmar i veckan.

#17 det är absolut ingen fara alls. Min dotter låg i vagnen i början, likaså min son då han var liten. Sov lite men inte alls mycket. Även på vintern var dom med i en varm och go åkpåse. Nu sitter hon i vagnen i sele. Sitter precis utanför staketet om jag är inne hos hästarna. Har jag sonen med mej in i hagen kan dottern springa lös om sonen vaktar henne. Han är ju 6.5 år och jätteduktig. Men även då han vart liten funkade det kanon. Man ska inte se svårigheterna. Visst kan man inte rida och så men det får ju liksom vara. Då jag i våras avlivade min ena pålle ösregnade det. Min dotter satt i stallet i vagnen och vi stod i lösdriften och avlivade pållen. som tur var somnade hon faktiskt men visst händer ju inte det så ofta. Då hovis kommer sitter hon åter i vagnen i stallet och vi står med hästarna i en box. Att vi har barnen med oss ute betyder inte att vi är mindre rädda om våra barn. Hästar och barn vänjer sej. Inga barn bakom hästrumpor så går det fint.

Jag undanhåller heller aldrig barnen från något gällande djuren. Min son som ju då bara är drygt 6 år vet allt om dräktighet, avlivning av hästar osv. Han är superduktig. Ifrågasätter allt och vill hela tiden lära sej mer. =)

[Anna-N]
0

Beror ju på hur många hästar man har hur arbetskrävande det är och var man har stallet och allt runt omkring samt hur gamla barnen är och hur de är. Alla är ju olika.

Men bäbis o hästar i kombination ÄR jobbigt. Stallsysslorna tar ju inte en timme precis…

Pheobe
0

Lägger till att min son var med mej då jag körde mitt sto. Hade honom i sele i hästvagnen. Han älskade det. Dock inte med vilken pålle framför vagnen som helst.

Kimpa
0

Håller med om att det tar lite längre tid i stallet.
Jag flyttade från mammas gård när jag träffade min, nu, man, så jag har nu 7km till stallet.

Måndagar och fredagar är jag i stallet med båda barnen, 1år och 2,5år, fodrar,släpper ut och mockar åt tolv hästar. Vi håller då på i stallet mellan kl 7-11. Äter lunch, fodrar igen och åker sedan hem för att sova lite medan jag hinner med annat.

Tis-tors har jag bara den minsta med mig i stallet. Men håller ändå på mellan kl 7-10.30.
Leker lite, äter lunch,fodrar och hämtar den andra ungen hos dagmamman kl 12.

Sen har jag "turen" att min man kommer hem vid 16.

Pheobe
0

#26 WOW ska du sköta 12 hästar? varför då? hur gör du när du jobbar eller så? tar ju en himla tid med allt det där

kicki80
0

Jag har ALDRIG med barnen i rockarden när jag kör om de inte är så stora att de kan sitta själva lösa..   Detta sedan en ponny skenat och hon som körde flög ur rockarden. Vad hade man gjort om man haft en liten med där som sitter fast??

Vill inte ens tänka tanken. Även om det är mitt stora intresse så är barnen snart stora nog att ha lösa eller lämna hemma.

Kimpa
0

# ja, jag vet. Ibland undrar man vad man håller på med Glad.

Jag har fem hästar, två shettisar och tre P.R.E
Min mamma har 7 shettisar. Och alla står på box.

Jag sköter utsläpp, mockning ,morgon och lunch fodring.
Mamma tar middags- och kvällsfodring med insläpp. Blir hon sen åker jag över och middagsfodrar också.

Fick sparken på mitt jobb när jag fick första barnet, så under tiden hemma med det andra barnet startade jag egen firma, vilket underlättar LITE med hästarna, då det är avel och foderförsäljning utöver mitt remsnideri. Göra läderjobbet blir mycket på kvällar, när barnen sover, helger osv.

Men jag vet. Ibland undrar man vad man håller på med.

tilja
0

28# Precis vad jag är rädd för. Det du skriver om är  ett mardrömsscenario för vilken förälder som helst. Min 6-åriga son är ju en helt annan sak. Barnvagnen är alltså inga problem, kan även tipsa om att jag har dottern på ryggen när jag gör vissa sysslor. Faktiskt jättepraktiskt!

Kimpa
0

På min snart treåriga son, har jag alltid hjälm på då han åker med i vagnen, så jag kan ,OM JAG MÅSTE, slänga ur honom ur vagnen.

Pheobe
0

#29 sparken? men så får man inte göra. jag har själv blivit illa behandlad då jag var gravid, båda gångerna och på två olika jobb. För jävligt rent ut sagt!

lilleman
0

Bra tråd det här! Som jag själv tänkte ta upp för en tid sen.

Jag tycker inte alltid det är lätt att få ihop alltingen. Just nu är allt bara ett stort dåligt samvete alltihop, men är väl övergående förhoppningsvis.

Förut bodde vi på vår gård då hade jag hästar hundar mm bara utanfö knuten. Men nu har vi varit tvugna att flytta tillbaka till vårat hus.

Är ensam i veckorna med två barn 4 å 6. Jobbar 50% + att man är vikarie så bitvis är det mer än heltid. Samt varannan helg. Lite tråkigt när mannen är hemma endast helger.

Två hundar som tar sin tid. Men, men det måste ju gå som sagt.

Men motionen av hästarna ligger ju som sagt på sparlåga just nu.Hästarna har jag hos mina föräldrar och de hjälper mig ju lite förståss.Men inte är det roligt…

Nordqvist
0

Oj vad många bra svar!! jag hade ju till en början (De första åren) iaf tänkt mig endas en ponny och ev något föl en kortare tid! och om man kan klara 12 st med bebis så står ju hoppet lite högre på att det ska gå bra även för mig!!Skrattande

Nu ska jag bara hitta stallplatsen, ponnyn och pengarna (Som för tillfället ligger lite lågt i nivå tyvär…) så har jag min dröm!!

*Lycka* 

VeronicaP
0

Har alltid haft barnen med  mig i stallet sen de föddes och nu när den minsta är 4 år så är han väl med ibland och *hjälper* till har aldrig sett det som några problem men små barn och hästar. Våran minsta har ju tex blivit väldigt berest då han åkte med från Solvalla till jägers de första åren , han har tom varit med på en generalmönstring också *S*

Carita
0

Sonen har alltid fått vara med i stallet sedan han föddes. Nu två år senare så är han fortfarande med och mockar boxar med sin egna grep och egna lilla skottkärra. Han var 1 vecka första gången han var på travtävlingar och det har blivit fler efter det kan jag lova :)

Han älskar att hålla på med Primör och Alexander, de är de första han ropar på när vi kommer upp till stallet och snällt kommer de lullandes i hagen.

På kortet är kompisen Hugo här och hjälper till att borsta.

Nordqvist
0

#36 Gud vad sött!! ^^,

PimTheGreat
0

Jag väntar bebis nu i dec, mitt första barn. Min sambo har 2 sen tidigare en flicka på 10 och en pojk på 7 år. De vill ofta med till stallet nu. Jag vet inte riktigt än hur jag ska lägga upp mitt men att barnet ska med ut till stallet blir deet då pappa har eget företag och därmed jobbar många timmar. Jag anser som många skriver här att vill man så löser sig säkert det mesta. Jag har en underbar kompis med som jag hyr in mina hästar hos som säkert kommer vara till stor hjälp emellanåt när jag vill rida eller träna stora pojken…. jag är inte orolig för denna tiden. Men det ska bli spännande att se hur rätt eller fel man har! Hur lätt/svårt det blir hänger ju lite på hur den lilla är också…. men jag ser ljust på framtiden.

Annette
0

Mammaledigheten är kanske det minsta bekymret. Det riktiga pusslandet börjar när den är slut. När jobb, hästar, familj och allt annat skall fungera.

Pheobe
0

#38 det är bara att lasta alla barnen och köra=)

Trine
0

Jag har nu två barn 5,5 år och 2,5 år.dom har hängt med i stallet jämt,från början tog jag barnvagn o ponny i grimskaft och ut på promenader.Sen sadel o grimskaft nu rider hon själv och endera kör jag o lillen med vagn eller också sadel o grimskaft o promenerar.Min sambo är borta varrannan vecka och jobbar så när han är hemma så tar jag och äldsta barnet egna ridtuter.Som sagt så har man ju extra hjälp i stallet med spån och matning borstning mm,dom är oftast nöjd med att få göra nånting.Var lite tufft när nr två kom ett tag men man får ta saker i den takt man orkar så brukar det lösa sig.Man får ju så mycket tillbaka av både barn och djur.Glad