Förklara travsele.
Kan nån förklara för mig hur travselen används. Vad det blir för dragteknik liksom. Hur densitter mm. Ja, allt liksom.
Travselen är till för lätta vagnar.
Enkelt beskrivet så snurrar man fast skaklarna i gjorden runt magen och det är med gjorden de drar. Sen sitter det en brösta framtill och en svanskappa baktill som ska förhindra att selen flyttar sig - man ser OFTA ponnyer med en löst hängande förbygel på travet, dvs de har ingen som helst funktion för hur de drar.
Veritas odium paretFörvånad

Har en häst som inte varit van vid baksele och draglinor och hela den baletten. Har acepterat det nu, men fortfarande under protest ibland .Har plockat bort bakselen ;använder bara svanskappan( har bromsad vagn).Skulle en travsele vara ett alternativ?

Man kan ju använda sig av en långbrösta som man fäster i vagnen, då drar inte hästen med selen. Fungerar väldigt bra vid enklare körning på ett planare underlag. Be bara någon att lära dig sela ordentligt så att du inte tappar vagnen!
Nu för tiden finns det även snabbkopplingar på travselarna, så kallade quick hitch. Betydligt enklare att sela utan remmarna. Man bara knäpper fast vagnen i fästen man lätt monterar. Jag använder mig av travsele när jag kör mina russ och settisar. Det fungerar jättebra.