Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1782 ggr
kacka
0

Vad krävs för stamboksföring?

Jag är osäker om det har pratats om detta… Men vad är det för krav på stammen för att få stamboksföra ett sto?

Vilka exempel går och vilka går inte? Är det bara TOMMA luckor som inte godkänns eller går det inte heller då det finns R2 i stammen i tredje led (4:e är med namn men delvis utan regnr, 5:e ledet är okänt)?

kacka
0

Om man avlar på ett sto som har SPAR-nr, modern har SPAR-nr, fadern fullstammad, morfar och mormor är stamboksförda (har RS-nr), mormors mor är R2 med stamboksförd far men modern endast namn.

Om man tar avkommor på detta sto så kommer luckan i 4:e led… går det då att regga denna som shetlandsponny?

nallebjörn
0

hästen måste ha tre godkända led i stammen. modern får lov att ha Spar nr, tror jag iaf…. pappan måste däremot ha RS nr. det ska gå med R2 i släkten om man bara har tre fulla led. vad som händer senare ska kvitta.

Klart det går att regga den. Avkomman får ju tomt i 5e ledet

kacka
0

Men ett sto som har en mormors mor (dvs tredje generationen) som är R2-ad och som inte ens har ett regnr kan väl inte stamboksföras, eller kan hon det?

nallebjörn
0

har hon inte regnr är hon inte införd i grundstamboken och nej då får den inte vara med,

kacka
0

Eller måste alla tre leden vara registerade (alla hingstar ha RS-nr och stona MINST spar-nr)?

nallebjörn
0

#5 ja alla tre leden måste vara reggade med spar eller RS nr

kacka
0

#6 Så ett NAMN räcker alltså INTE i tredje led?

paparatzi
0

Vad betyder det om det står EJ STB.R2

Vad menas?

nallebjörn
0

#8 ej stamboksberättigad

paparatzi
0

#9 Jaha! Ok! men vad innebär det i praktiken?

nallebjörn
0

#9 att du inte får stamboksföra stoet, det går inte att regga hennes avkommor heller i SSS

kacka
0

Men om man har EJ STB i tredje led i stammen då???

paparatzi
0

#11 Oj! det var värst, men om stoet har fått jättefina avkommor då med fina meriter, kan man inte göra det iallafall då?

paparatzi
0

#12 Vad menar du med det?

nallebjörn
0

#13 meriter? nej det går inte regga dessa. Stamboken är stängd. måste ha tre godkända led i stammen

paparatzi
0

#15 Hm! så godkända led det är att dom måste ha typ RS eller nummer, det funkar inte med bara namnet då?

nallebjörn
0

#16. Dom ska vara reggade och då krävs regnr eller RS nr

paparatzi
0

#17 Ok! men om dom redan är införda i stamboken då, utan nummer och med okänd härstamning bakom? kan man inte regga fölen då heller?

nallebjörn
0

#18 nej det kan man tyvärr inte. Dom ska till ASRP

paparatzi
0

#19 förlåt om jag verkar tjatig, men är du helt hundra på detta

nallebjörn
0

#19. Ja inga ponnyer utan full stam i tre led kommer in i stamboken. http://www.shetlandsponny.se/stambok/default.asp

Cattis
0

#7 Om den redan ÄR stambokförd med bara namn i 3:e led så är det okej.

#19 Om den har namn i tredje led och går att spåra till betäckningsrapporter så är det okej.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

#22 ja men oftast är dom så gamla att det kanske inte går. och då går det ju som sagt inte

cinna
0

Många äldre ston hade bara sin språngsedel, dvs beviset på att mamman var betäckt med pappan, som bevis på sin härstamning. Det räckte förr. Därför kan det saknas SPARnr på en del ston, men det kan gå att ta reda på. Fick hjälp av stambokföraren med mitt förra sto, vars mormors mor saknade SPARnr, men jag lyckades, med hjälp av efterlysning på gamla forumet, leta reda på hennes far iallafall via www.shetlandspony.com, som tydligen är en privat hemsida med otroligt många shettisar i. När vi sedan hade ett namn kunde jag få det bekräftat av stambokföraren att det verkligen var så och det blev kompletterat i webstamboken.

Skulle dock kunna bli problem om hennes avkomma skulle exporteras, men stamboksberättigad blev hon ju iallafall…

[Anna-N]
0

# 24 Den sidan är kanon!. Där hittar man det mesta tycker jag.Cool

Cattis
0

#25 Dock med mååånga fel…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
0

# 26 Jo, det är en del fel, tyvärr. Men det kanske man ser…eller inte.Generad

kacka
0

Om ett sto är reggad i SSS med full stam så när som på mormors mor som inte är reggad men det finns namn och fadern har RS-nr och modern bara namn med… 

1) KAN eller kan man INTE stamboksföra detta sto?

2) kan man REGGA hennes avkommor i SSS?

3) Är hennes avkommor stamboksberättigade?

4) Om hon inte har pass, går det att få det från SSS?

5) OM hon har fått pass 2005 från SSS, är hon då stamboksberättigad?

Jag har fått lite dubbla budskap…

kacka
0

Är det en tolkningsfråga eller????

Det är ok som vi tolkar det i Sverige att registrera avkommor till ponnyer som har tre generationer utan okända led och då namn på angivna föräldrar går att spåra till betäckningsrapporter.

Däremot kommer en ponny som har någon häst i tre led som inte är registrerad d.v.s. inte har vare sig Riksstamboknummer (RS) eller grundstamboknummer (ex.38-02-xxxx) eller något utländskt stamboksnummer någonstans, inte accepteras i utlandet. Kort sagt, de går inte att exportera… Därför bör man se hur stamtavlan kommer att se ut för avkomman.

cinna
0

# 28 Enklast är väl ändå att ringa stambokföraren. Han tror inte, som vissa här på forumet, han VET…

kacka
0

Ska man tolka ovanstående som att: om det bara går att spåra till betäckningsrapporter så är det okej i Sverige at registrera men det accepteras inte i utlandet? Har vi lägre krav än andra länder tex Holland, Norge, Finland, Tyskland osv?

Som jag tolkar det så kan alltså ett sto med namn på mormors mor registeras och får pass från SSS. Men är hon stamboksberättigad?

kacka
0

#14 Jo om det är i tredje led i stoets stam så "faller" det ju bort på avkomman… Det blir ju fjärde led på eventuell avkomma…

nallebjörn
0

#30 bättre skriva tro än vet om man är osäker…..

Lycka till med att ringa stamboksföraren…. tut tut tut! *S*

Annette
0

#33. Jag ringde stamboksföraren och fick svar direkt, så det är inte alltid det är upptaget.

cinna
0

# 33 Syftade absolut inte på någon speciellGenerad, bara att det är bättre att gå direkt till källan, den som vet. Det är så mycket spekulationer här på forumet, det var det jag menade.

nallebjörn
0

#34 oj då har du minsann haft tur… tycker det är omöjligt ringa dit