Hjälp med baksele
Kan någon vänlig själ visa mig en bild på hur en baksele ska ligga på hästen.
Gärna med en förklaring på var uppe på rumpan remmen ska ligga samt var på rumpan/låret nästa "rem" ska ligga.
Fäster man bakselen i vagnen eller kan man fästa den i selen?
Mycket tacksam för svar!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Beror på vad för slags sele det är. Många gånger kan man fästa bakselen i ringen vid däckeln om det är en arbetssele. Är det en finsele med kombinerad brösta och draglinor fästes bakselen i skakeln. Finns även bakselar som ska fästas i draglinan. Bakselen ska ligga uppe på länden, förtsa läderremmen som går ner ska liksom ligga vid virveln vid ljumsken på hästen. Baktill ska remmen ligga presis där låren börjar kan man säga. Under rumpan. Nästan i höjd med bakknäet

Ok.
Min sele är en "värdelös" bröstsele med fast brösta.. Nu har jag köpt till en baksele för att hjälpa hästen lite iaf.
Ska köpa en ny sele längre fram dock. Körde häromdagen och fäste då bakselen i ringarna på selen men funderar på om det kanske varit bättre i vagnen..
Skickar med en bild.. komentera gärna, jag är så dålig på detta.
#1 ska bakselen "hänga" baktill som din gör?
www.gullsmyrastuteri.se
Vad jag fått lärt mig så sitter iaf remmen "under rumpan" på bilden som #1 visar FÖR LÅGT. Sitter den så hämmas bakbensrörelserna. Har fått lärt och blivit instruerad att den remmen ska sitta ungefär i höjd med skakeln på bilden är.
Glömde: när bakselen = spänd ska det gå att få en en knuten näve mellan häst och remmen bakom rumpan

#3 Tack. Då borde jag höja min också… eller?
Fler åsikter mottages tacksamt!
www.gullsmyrastuteri.se
#5 Ja Du kan höja den lite, jag skulle nog även SÄNKA bröstan lite, ser ut att ligga på halsen?
Nja, inte bröstan, men remmen som går från däckeln och ner till "ringen"….sänk den något hål.
Jag skulle också ändra på själva anspänningen. Trä skakel-remmen på ovansidan om "ringen" och spänn den hårt i skakeln. Då "dallrar" det inte så mycket mot hästen.

Ok då ska jag höja bröstan, sänka bakselen. Men var uppe på rumpan ska den ligga? Lite längre fram va?
#7 Tyvärr kan jag inte sänka på den här värdelösa selen. Då blir bukgjorden alldeles för stor!
Inger det där med skakeln har jag funderat över. Den ligger lite för lågt också tycker jag. Menar du att jag ska trä skakelremmen i "remmen mellan däckeln och ringen" ???
Hoppas ni orkar ge mig ett råd till. 
www.gullsmyrastuteri.se

#5 det är jag som kör Ronja.

#10: För att inte tala om vackra benlindor! 
#11 När jag jobbade på K1 tog jag med mig Epus in för att träna i ridhuset. Han hade då dessa lindor och paddar som transportskydd och vi blev rejält "mobbade" för färgen 

Är det en Collar du har Hanna? Svårt att se under all man.
Då ligger bakselen precis under bärbensknölen.
Kanon tack för den vackra bilden!
Men återigen. Med den "selen" jag har, hade ni fäst bakselen i vagnen eller i ringen???
www.gullsmyrastuteri.se
#3 bakselen ska sitta så. jag har tränat för Fredrik Persson och Cecilia Qvarnström som har visat hur allt ska sitta. Bilderna på shettisarna har bröstorna okej bara det att de ser ut att sitta lite för hårt tycker jag. Jag skulle släppt lite på bakselen då den är fäst i bröstan för att inte hindra ponnyn från att röra sej i selen.
#13 Nej det är Equilex standardsele (bröstsele). Jag har nu en bröstsele från Ideal Harness som är mycket bättre men jag har ingen bra bild på den selen.

Men återigen. Med den "selen" jag har, hade ni fäst bakselen i vagnen eller i ringen???
www.gullsmyrastuteri.se
Susanne, ha det som du har det men jag hade släppt lite på bröstan. Den ser ut att spänna och det ska den inte göra då hästen står stilla
Susanne, vet inte om du har tömmen innanför bröstan? alltså innanför remmen som går ner till bröstan på halsen? Jag har alltid det för annars får man en hävstångseffekt
Det går att modifiera en sådan sele, tror det var Pernilla P. som visade bilder på det, någon som är duktig på att söka i gamla trådar?

Jag skulle nog oxå fästa skacklarna högre upp (vagnen tippar ju framåt) då får du oxå mer ut av bakselen. Och linda den hårt som Inger säger, som det är nu så "gungar " den ju i remmen.

Tack för alla svar. Jo jag vet ju att det inte är bra som det är. Det är ju därför jag ber om hjälp.
#19 Det lät ju jätte intressant!
Får höra med Pernilla. Tack igen! 
www.gullsmyrastuteri.se
#8 Det är svårt att förklara, men jag sticker in skackelremmen i ringen mellan bröstan och däckelremmen. På ovansidan s.a.s på ringen.
Jag har ett fäste på skakeln att sätta bakselen i. Annars skulle jag satt den i ringen på selen.

#23 Tack! Det var precis den jag tänkte på! 

Av dina bilder att döma, tycker jag att bakselen ser bra ut. Riktlinjen jag fått lära mej, är ungefär en handsbredd nedanför bärbensknölen. Sen får man kanske tänka på att modifiera riktlinjerna efter de små ponnyerna lite: en handsbredd blir ju en väldig skillnad på t ex ett varmblod och en shetlandsponny.
Jag har dock hellre bakselen lite lägre än för högt. Sitter den för högt, kan den skjutas upp under svansen när vagnen trycker på och det kan nog den vänligaste häst reagera negativt på. Har nog sänkt mina 3-4 hål sen jag började köra, och det är klart att man ju gärna vill tro att det beror på att mina ponnyer har arbetat upp någon muskel så att rumpan har ökat i omfång. Men sanningen är den att jag reagerar på att jag har bakselen för högt när jag tittar på "äldre" bilder (från förra året). 
Vad det gäller var uppe på baken bakselens remmar ska löpa, tror jag att det beror på hur lång själva bakselen är och var fästena sitter. En handsbredd ska du få plats med mellan baksele och rumpa när hästen är ur drag på plant underlag.
Jag tror att det bästa är att fästa bakselen i bröstans dragringar som du har gjort på bilden (och som jag gjort på min bild om du tänker på det). Åtminstone så länge man kör utan draglinor, för annars har du inget som håller tillbaka bröstan i nerförslut och då kan den "ställa sej" när vagnen skjuter på.
Hoppas att detta var till någon hjälp…

Tack För alla svar
Pernilla din beskrivning känns klar för mig, undrar bara. Köper man öglorna lösa? och hur fäster jag dom i selen.? Kan jag använda samma stropp som nu håller däckeln och Ringen? förstår du beskrivningen?
Idag spännde jag för igen och höjde bakselen ngt samt släppte ner bröstan lite (Nu liter den lite nedåt när det inte är ngt tryck)
Testade också att fästa skakeln högre upp, enligt Ingers beskrivning och det kändes riktigt bra. Nu gungar heller inte vagnen!
Var ensam så det blev inga bilder tyvärr.
www.gullsmyrastuteri.se

#27 Öglorna fixar du genom att vända skakelremmarna ut och in. Dessa fäster du i remmarna från däckeln som håller bröstan, sedan fäster du bröstan i den del av öglan som "blir över". Jag har försökt beskriva med text och "pilar" på bilden i #23.

Sorry Pernilla, texten var så liten, jag förstorade inte upp bilden. 
Nu ser jag, och jag tog mig friheten att skriva ut bilden så får jag ta med mig den ut i morgon. Hoppas det var ok.
Vilken smart lösning!! 1000 tack! 
www.gullsmyrastuteri.se