Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1324 ggr
teampersson
0

Foder till avvand föl och unghäst. Diskussion:)

Jag är otroligt intresserad av allt som har med hästens foder att göra och vill gärna få läsa era erfarenheter av foder till just våra små när de lämnar sin mamma och under unghäst perioden. Vad ger ni? Kraftfoder? Om Ja. Vilket och varför ger du kraftfoder? Lusern? Mineraler? Linfröolja? Extra vitaminer? Annat foder? Jag är av den "typen" att jag vill fodra så naturligt det går i den mån man kan utan att störa ponnys mage för mycket. Fortsätter ni ge fölet det fodret som dennes mamma har blivit utfodras med eller gör ni egen foderstat med ex annat foder till fölet? Alla är ju individer. Jag skriver upp allt exakt och har bra koll. Räknar och tänker och läser. Ämnet ligger varmt om hjärtat. Men är intresserad och se hur ni tänker om saker och ting. Finns så många foder på marknaden idag och alla vill ju sälja sitt märke och så vidare. Tack på förhand.

Hanna-D
2

Jag har ett så bra grovfoder (fri tillgång) att jag inte behöver komplettera med kraftfoder. De har tillgång till salt och friskt frostfritt vatten. Gäller även föl/unghästarna. Shetlandsponnyn är en långsamt växande ras så det finns inget behov i mina ögon att trycka på med kraftfoder.

AnnaFagerell
0

Fodrar alla med enbart grovfoder vintertid och gräs sommartid. Inga extra tillsatser.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tusen
0

Fodrar enbart med grovfoder och ev. mineraler. Stora som små. Inget kraftfoder.

tiger tok
0

Om man nu kan räkna 5,5 år som unghäst ;) Men här får alla hästar hösilage, saltsten, lusern och mineraler!

Vippa2012
0

Även en shetlandsponny har ganska högt behov av både energi och protein just vid av vänjningen. När de är så unga har de inte orken att äta så mycket grov foder så det täcker deras egentliga behov.

Urhasten
0

Jag är också väldigt intresserad av foderläran. Sedan i höstas har jag grottat ned mig totalt, och lärt mig en hel del. Bland annat läst ur Nutrient Requuirements of Horses: Sixth Revised Edition 2007, SLU, räknat själv och haft PC-Horse vid sidan om för att dubbelkolla och stämma av. Jag har fått fantastiska resultat hos mina minishetlandsponnyer att göra fullständig grovfoderanalys. När jag sett siffrorna på järn, koppar, zink och mangan så förstår jag varför det kan bli knas. Finns det ingen balanserad mineralkvot i foderstaten kan mycket svaja. Så det jag tillsätter är rena mineraler, enskilda, för att endast ge det som det finns ett behov utav. 

Det trista med Sverige är att våra marker innehåller som oftast extrema överskott av järn i både mark och vatten - samt färdigfoder och färdiga mineralblandningar. Jag har själv gått i genom populära mineralblandningar och blir skeptisk. Om man vill hålla järnhalterna så låga som möjligt för att inte riskera iron overload så förstår jag inte företags tänk i att innehålla så mycket järn. Så om man vill öka koppar och zink, som i princip alltid är en brist och påverkar hovar, hud och päls/tagel, så ska man inte sträva efter att öka järnet i samma veva. Som det automatiskt blir med färdiga produkter. 

Så jag ger helt enkelt enskilda mineraler utifrån behov och kompletterar med se/känna individens behov för att +/-. Väljer "krubbskrammel" med omsorg för att hålla socker och stärkelse i schack, men ändå smakligt så att allting går ned. Tillsatta kolhydrater är värre än ex. råa/färska morötter.

Sedan ska jag dock lägga till att jag planerar att inte ge något till mitt föl så länge fölet diar och själv går över till grovfodret. När fölet är omkring året/huvudsakliga föda är grovfoder så gör jag grovfoderanalys på det och kollar vad som behöver tillsättas.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️