Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2348 ggr
lilleman
0

Mobila vindskydd.

Nån som har ett mobilt vindskydd? (typ tältvarianten)

För och nackdelar med det? Priser?

Cattis
0

Jag har inget själv, men hade planer på att skaffa förut då jag trodde att man skulle slippa förpröva det hos länsstyrelsen, men då jag fick veta att det behövdes tillstånd för att ställa upp även dessa (och godkännande av vindskyddets utförande o placering) så byggde jag ett stadigt "icke-mobilt".

Jag tyckte det lät bra att man skulle kunna flytta det om man ville. Men å andra sidan kan man lyfta och flytta även det jag nu har med rätt maskiner.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pheobe
0

#1 men det krävs inte intyg för alla sorters skydd, så sa inte kommunen här iaf. Jag behövde inget till mitt men det berodde på hur stort jag byggde

Cattis
0

#2 Det verkar ju vara olika i olika kommuner. Här måste man förpröva allt. Vill man sätta upp ett "skuggplank" i hagen (om man inte har träd) så måste det förprövas, men kommer inte att godkännas. Endast vindskydd med godkända mått godkänns.

/Cattis

Cattis
0

Om man tittar på annonser på en del mobila ligghallar så står det också ofta om de har godkända mått enligt djurskyddslagen eller ej. Och ÄVEN om man köper et tmed godkända mått, måste man skicka in ritning över det med alla mått angivna. Det lär då bli gdk, men man får ändå lov att förpröva och betala den trevliga avgiften. Hör iaf.

/Cattis

Pheobe
0

#3 Jag är jätterädd för allt sånt man kan bli straffad för. Jag kollar allt på millimetern =) Blev förvånad när jag inte behövde bygglov. att mått och sånt är godkänt är ju en annan sak, bygglov behövs ju trots att saker är godkända

Cattis
0

#5 Fast bygglov behövs inte, utan endast förprövning. Inte samma sak.

/Cattis

Pheobe
0

#6 aja, jag tolkar det som samma… frågade ju när jag ringde och dom ville inte titta, frågade bara om var det var och hur stort som skulle byggas. Billigt för mej iaf. Sen var dom här och tittade då jag avlivade en ponny och skulle ha tillstånd och då bad jag dom titta inför framtida klagomål…  Inget anmärka på

lilleman
0

Okej, men är det nån annan som har nån erfarenhet av dessa vindskydd?

Charlotte-J
0

En kompis hade ett sånt och rätt dyrt var det. Hästarna kliade sönder det och när sista stormen var i vintras/våras så blåste det sönder helt. Jag tror hon hade det i 1 år eller kanske nåt lite mer. Tror det är bättre att bygga ett så att det står pall för hästkli och vår/höststormar ;-)) Det blir nog billigare!

Amor vincit omnia Kyss

MrsM
0

Såg ngt tältliknande i en ansökan om förprövning på jobbet häromdan. Såg inte särskilt robust ut, minsta mini kan nog klia bort det. Våra erfarna "byggare" på avdelningen ruskade roat på huvudet…