Fellägen
Är det någon som hört/varit med om fler fellägen på sista tiden? Det har varit tyst om det ett tag, jag hoppas det beror på att ingen har drabbats.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Nä jag tror det har varit lungt med det faktiskt jag hade ju ett men annars har jag inte hört något , jag har ju precis varit hos syrran och kollat när hon fick sitt andra och sista föl för i år och inget fel på det inte … Det föddes fresten den 9 maj *ler*
vi hade ett sto som 2 ggr hade föl som låg fel.
Båda gångerna överlevde inte fölen hon är borttagen ur aveln
Är det rapporterat på något sätt och vart vänder man sig för att apportera sånt?

Skall fellägen rapporteras alls?
Tänkte mest på att Elivar sa att stoet var borttagen ur avel…
Jag har ett felläge att rapportera. Ett av våra ston miste sitt föl vid fölningen. Fölisen hade sina bakben framåtslagna. Det är lätt att rätta till om man är med från början, vilket vi tyvärr inte var.

#6 Tråkigt när det händer men huvudsaken är ju faktiskt att stoet klarade sig.
#5 bara för att hon har tagit stoet ur avlen så är det inget som säger att det är något fel på det utan bara har haft otur 2 gånger och sen har inte Elvira vågat betäcka henne igen ..
Felläge är alltså inget som man ska/bör rapportera?

#8 Det tror jag inte. Det är ju ingen ärftlig defekt, utan mer "shit happens".
/Cattis
Även om det är ett sto som får det om och om igen? Okej… det KANSKE inte är ärfligt, men jag anser att Elvira gör rätt att inte fortsätta avla på henne.

#10 Ja för stoets skull ja. Det kan ju vara så att hon är "fel" inuti, så att hon inte kan bära fram föl på rätt sätt.
/Cattis
jag sålde stoet och dom lovade att aldrig avla på henne.
För hennes egen skull hon led ju båda gångerna och det vill inte jag hon ska behöva göra igen. Det var nånting som skadades efter sista fölningen så hon kissade ner på benen vid ansträngning.