Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 566 ggr
Sevedstorp
0

Träna agility hemma...

Hej!

Vi provade för första gången i förrgår att göra en liten, liten agillitybana hemma för våra kusar. Det var ju himla roligt, men jag kände att min fantasi var rätt begränsad. Jag har aldrig varit på en agillitybana för ponnyer, så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på med dem.

Vi kom själva på:
-slalom mellan upp o ner vända hinkar
-gå på lastpall
-gå på en träskiva på marken
-gå i trång passage

Men mer? Vill gärna ha tips. Och ja, jag vet att kör- och ridklubben shetland håller på med sånt här, men det står inget om hur man tränar agility på deras hemsidor och de aktiva verkar bo ganska långt från där jag bor.

Silenos
0

En vippbräda är ganska enkel att bygga. Sen kan man även ta ett gammalt bildäck utan fälg, o träna ponnyn på att stå med framhovarna i däcket.

Ett annat enkelt hinder är "Fyrkanten". Man gör en fyrkant av tex plank. Sen ska hästen gå in från ena sidan, vända runt inne i fyrkanten utan att trampa på planken el utanför kanten, o gå ut på samma sida den gick in.

Man kan lägga en presenning på marken, ltie läskigt att gå på..

Man kan även hänga upp ett gammalt lakan mellan två hinderstöd ( täd el stolpar) som ett draperi man springer igenom med hästen.

Man kan lägga upp en planka någon dm ovanför marken, sen går man väl balansgång medan man leder hästen brevid sig.

Ahnna
0

Plastband är himla bra att jobba med, både eftersom de låter mycket och blåser omkring i vinden. Gör man en ram, t.ex. av två hinderstöd och en bräda högst upp, så kan man göra ett draperi av plastband som är lite läskigt för många hästar att springa igenom.

Har man möjlighet kan man göra en tunnel av presenningar och t.ex. hinderstöd och brädor.

Man kan bygga en trappa av flera lastpallar, men se till att de inte kan trampa emellan brädorna. Bäst är att spika dit nya brädor helt tätt så att inga små hovar kan fastna.

Det har i alla fall på RKS tävlingar varit standard med ett par hinder som både hästen och föraren ska hoppa, kanske 30-40 cm höga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Susanne.Nygren
0

Jag tycker att bildäcket är kul. Om man har en unghäst kan man med fördel använda ett MC-däck. Det har en smalare profil, men större invändig diameter (= lägre och större ring).

Man kan även lägga bommar på marken, så att de bildar ett L eller en labyrint. Antingen gör man den tight och går igenom den eller lite bredare och ryggar ponnyn igenom den.

Ställa ponnyn innanför ett par skaklar, tex från en timmerdoning, helst rättvänd.

Stå stilla på en trasmatta med alla 4 hovar PÅ mattan. Ungefär samma effekt som med presseningen.

Det är nästan bara fantasin som begränsar, men tänk på säkerheten (och hållbarhet på ev rampar och lastpallar mm)!

LYCKA TILL och framför se till at ha kul!

Turnado
0

Hur får man hästen att trampa i blidäcken? jag har provat men inte lyckats

Sehvrin
0

#4 Jag undrar samma sak…

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

sara-ek
0

jag brukar ta det i väldigt små steg, vissagillar ju inte alls att gå i men emd träning så brukar det gå. prova emd ett större däck, sjölv så har jag ett däck som är ungefär dubbelt så stort som ett bildäck hemma men inte högre, ofta så tycker dom det är mer okej att gå i dom det inte är lika lätt för dom att fastna med frambenen. Men man kan ju även kanske träna dom att ställa frambenen i en lite mindr fyrkant inna  däcket kommer in och sedan då man ska få i dom i däcket hjälpa dom att ställa i benen genom att lyfta ett framben i taget.