Namnbyte shettis
Vet någon vad som gäller vid namnbyte?? Får en köpare byta namn på en shettis?? Måste man fråga uppfödaren?? Kostar det något??

Du får inte byta namn på en registrerad shettis. Tror inte att du får det ens om uppfödaren ger sitt medgivande, vilket jag har svårt att se att en uppfödare går med på. De har förmodligen döpt fölet till det namnet, för att de ville att den skulle heta just så. Du får däremot lägga till stuterinamn, om det är du som fött upp den vill säga.
Personligen skulle jag aldrig gå med på det. 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vad bra då vet jag för dom som har köpt en shettis av mej vill döpa om den men det vill inte jag.
Öh, varför vilja döpa om en häst? Verkar ju skumt…
jag har för mig att det är tillåtet att byta namn så länge den inte har stuterinamn… Men jag KAN ha fel.
Den har stuteri namn.

Och även om det ÄR tillåtet att byta namn om den inte har stuterinamn, så har jag svårt att se att man kan göra det utan uppfödarens medgivande.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Vet inte vad som gäller på ponny, men halvbloden tror jag man får betala en sådär 5 000 kr för att byta på… Och då är det kanske inte så intressant längre för de flesta?
Vi hade en häst på ridskolan som det byttes namn på, men inofficiellt. När han sedan sålts och skulle förses med pass höll det på att bli dyrt för ägaren då någon strukit hans namn på registreringsbeviset och skrivit dit det "nya".

Id-kollade ett halvblod som hade fått byta namn, uppfödaren hade döpt den till Trauma! Men bytet gjordes troligtvis innan den registrerades. Det nya namnet stod på reg beviset (halvblod) och jag id-kollade ju för passet. Vet inte så mkt mer om detta, bara lite kuriosa.