Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 467 ggr
Emma-Andersson
0

Hjälp med höjning.

Sitter också här och funderar om någon av mina ston kan höjas?

Det är Fannytösen RS 2677, B-premierad

och Mimmigumman RS 2678, AB-premierad

Är tacksam för all hjälp jag kan få kan liksom inget om sånt där med höjningar och sånt men det hade varit väldigt kul om de hade kunnat höjas

AnnaLundin
0

Av det som går att utläsa i webstamboken är ingen av dem berättigad till höjning till A - detta krävs

**

Avelsvärdebokstav A

**

Stoet skall uppfylla kraven för avelsvärdeklass G samt

• - ha lämnat minst fem levande födda föl av god exteriör beskaffenhet och/eller visat god användbarhet. Avkomma äldre än sex månader skall vara införd i grundstambok.

• - bedömda avkommor skall ha härstamning som berättigar till införande i grundstambok avd 1ominget annat anges i rasvisa bestämmelser.

• - stoet skall uppnå minst 80 avkommepoäng, varav minst tre avkommor med lägst 20 poäng

• - stoet skall uppnå minst 80 avkommepoäng, varav en avkomma med lägst 30 poäng samt en avkomma med lägst 20 poäng.

Läs i storeglementet vad som krävs av avkommorna för att få dessa avkommepoäng. Just detta hittas på sidan 61…

Emma-Andersson
0

Ok får försöka om några år igen

Emma-Andersson
0

En fråga till bara

där står

ha lämnat minst fem levande födda föl av god exteriör beskaffenhet och/eller visat god användbarhet. Avkomma äldre än sex månader skall vara införd i grundstambok

Vad menas med levande födda föl?
Är det att fölet ska vara levande när det föds eller ska det vara levande idag? Fanny har en avkomma som tyvärr inte finns mer han fick avlivas när han var 1.

Får man räkna med honom eller hur är det med det?

Lauth
0

Som levande föl brukar man räkna föl som överlever till sitt 10:e dygn. Alltså äldre än 9 dagar.

Så ja, den avkomman ska kunna räknas med och ge då 10 poäng till sin mamma.

Emma-Andersson
0

Vad roligt jag trodde att iom att han inte fanns längre så kunde man inte räkna honom.

Om Fanny får en godkänd hingst senare då får hon ju 50p hur blir det då med att de ska ha antingen 3 st 20 poängare eller en 30 och en 20 poängarekan man typ skippa dem eller?

Mycket frågor blir det.

Lauth
0

Nej, den godkända hingsten ger 50 avkommepoäng men du måste då också minst ha en 20-poängare till. Då får du ett A till stoet om de andra kriterierna är uppfyllda..

Pheobe
0

Emma, så som jag ser det har Fannytösen bara 60 avkommepoäng. Hon saknar tre avkommor som har fått 38p eller mer på utställning efter 3 års ålder (eller travrek), alternativt en avkomma med 30p samt en med 20p, dvs ett diplomsto och en med över 38p efter tre års ålder
80 p krävs

Pheobe
0

mimmigumman har bara 40p så hon saknar ännu mer

Emma-Andersson
0

Ok, får försöka få tag på ägarna till de olika avkommorna och höra om de vill visa på utställning. Hoppas, hoppas.

Ska båda två punkterna uppfyllas eller räcker det med den ena?

Dessa frågor kan verka dumma men jag är en sån som har så lätt att misstolka allt och lite till.

sanne
0

NU måste jag fråga en sak… måste dom visade vara över 3år, trodde det var 1år.. om det är en 2åring visad med 38p ska väl det var 20p?? så har jag fattat det men någon som vet, ?? jag ska läsa på lite till oxå, men säkert någon som har svaret!!

AnnaLundin
0

#10 - Så här står det:

"20 poäng

- vid lägst tre års ålder erhållit lägst 38 poäng vid avelsvärdering eller utställning (vid utställning utan poängsättning krävs guld) med av SH auktoriserad domare."

sanne
0

ok, tack Anna då vet ja!

Pheobe
0

#9 inte alla punkterna ska uppfyllas, finns två alternativ.
tre avkommor som har fått 38p eller mer på utställning efter 3 års ålder (eller travrek),

alternativt en avkomma med 30p samt en med 20p

Milla
0

ja jag måste erkänna att jag tycker det är jättesvårt att fatta hur det ska vara, men tror jag har fått någon hum nu.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Här finns en artikel där poängberäkningen finns med.  

Avelsvärdering av Shetlandsp…

Pheobe
0

#14 det tyckte jag också inna jag själv skulle räkna på Disas poäng, men det blev rätt ändå och nu har man fattat =)

Emma-Andersson
0

Hänger upp mig på en sak bara det står så här för 50p

*erhållit SM-medalj i dressyr, hoppning eller fälttävlan.

Om jag inte har helt fel för mig så får inte A-ponny tävla fälttävlan, har för mig att ledaren på fälttävlanskursen sa att man ville helst inte ha med b-ponnyerna iheller för att de var för små och höll inget tempo men jag kan ha fel

[Anna-N]
0

#17: Det är gemensamma bestämmelser i storeglementet för raserna Gotlandsruss, Connemara, New Forest, Welsh, Shetland, Dartmoor, Exmoor och Svensk Ridponny. Då kan ju merit inom fälttävlna vara aktuellt.

Sen är det rasvisa kraven som skiljer.

Emma-Andersson
0

ok