Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 7071 ggr
Sasser
0

STORBALS TAK...

Jag tycker att hästarna "förstör" mkt hö i onödan. Har du en smidig lösning för storbal i hagen? Efterlyser även bilder på hur en bra lösning kan se ut…

Kratern
0

Vi "trär över" en rund ställning med tak på. Tyvärr är det mörkt när jag släpper ut dom på morronen och mörkt när jag kommer hem, men ska försöka ta ett kort.

alvasens
0

Vi har gjort en ram med tak, typ foderbord, lossar ena sidan och ställer in balen. Superbra inget spill.

thira
0

Är också intresserad av bilder på era byggen! Har också tänk att bygga ngt till vintern för att inte så mycket foder ska gå till spillo

Skulle vilja ha en sån där tjusig foderhäck m tak från Kellfri, men dom kostar alltså 7.500:-+moms, lite häftigt……..

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu har vi gjort det enkelt för oss, vi har öppnat ena sidan - först halva sedan hela sidan se bild. En granne till mig har tagit ett 1000 l vatten behållare(som man har till betet) plockat ur plast dunken från ställningen och delat dunken .  Laggt i foder i metall ställningen och lagt halva dunken som lock fungerar kanon. en sådan ska jag ha till nästa år.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Minsanne
0

#4 Det blir ju lite spill om man öppnar balen på det sättet. Men du ser inte om det är något mögel på sidorna och du får inte bort nätet heller. Man skulle annars kunna tänka sig att ställa en bal på högkant och sen skära bort halva plasten. Har sett i Danmark att dom gör så, men som sagt, man ser inte mögel och sånt och kan heller inte ta bort nätet ordentligt.

Här ställer vi balarna på backen helt öppna. Det blir förvisso en hel del spill, men jag har ingen bättre lösning. Tycker inte om foderhäckarna man kan köpa. Har man blandat mini och stora shetland så funkar dom inte. Det finns också alltid en risk att dom fastnar med ben eller huvud i dom.

susanne-s
0

Vi har så torrt foder, det är nästan som hö och det är minimal risk för mögel. det innebär också att dom håller länge. När hästarna äter och balen blir mindre öppnar vi upp den helt och tar bort nät och plast, inget spill att tala om, har så mycket foder så vi "bjuder" på det. Fölungen brukar dessutom passa på att sova lite i "spillet" när tanterna äter..

www.gullsmyrastuteri.se

Kratern
0

#5 Det blir ju lite spill om man öppnar balen på det sättet. Men du ser inte om det är något mögel på sidorna och du får inte bort nätet heller. Man skulle annars kunna tänka sig att ställa en bal på högkant och sen skära bort halva plasten. Har sett i Danmark att dom gör så, men som sagt, man ser inte mögel och sånt och kan heller inte ta bort nätet ordentligt.

Håller med dig helt och hållet där….

AnnaLundin
0

#6 Att det är minimal risk fö rmögel för att hösilaget är torrt kan jag inte hålla med dig om. Förra vintern hade jag jättetorrt hösilage och jag fick slänga MÄNGDER av det för att det var mögligt!.

(i år har jag hö, tackochlov!)

Pyttis
0

Samma problem som #8, fick också slänga "hur mkt som helst" p.g.a mögel så nu är det hö som gäller.

Sasser
0

#2 May, har du bild eller skall jag komma och hälsa på:)

JennyR
0

Jag har bara ställt ut bal till hingstarna. Den har jag ställt i deras lösdrift, den är liksom avdelad i 3 "fack" på backen och balen står i "mittenfacket". Då drar dom inte ut nåt hösilage över hela lösdriften utan bara i mitten.. oj vad rörigt det blev…:-) man ser "facken" på bilden. Det är Orlando & Bonsai som smaskar på sin snart uppätna bal :-)

Sasser
0

#11 Jaru Jenny…..hade jag haft dina "lokaler" så hade jag inga problems:) Höres!

susanne-s
0

TS ligger mellan ca 80-85 så det är iprinsip plastat hö, mitt foder är inte mögligt, jag lovar att jag kan se en sådan sak! dessutom öppnar jag inte en bal och låter den stå där tills den är slut, jag kollar faktiskt i balen i mellanåt, precis som jag kollar mitt foder på skullen i mellanåt   Flört

www.gullsmyrastuteri.se

Milla
0

jag gör som så att jag ställer balarna uppoch sen skalar jag av toppen och en bit ner på sidorna, spill blir det men man ser om där finns mögel

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

thira
0

Ja, men nu fodrar jag enbart med hö och inte med ensilagerundbalar, är också nyfiken på hur lösningen som #2 ser ut.

#5 Menar du att dom är farliga dom foderhäckarna man kan köpa färdiga, Anne? Även fast bogstöden är heltäckta med plåt? Men det kanske inte är gjort för shettisar ändåFundersam

Fick annars tips idag om att lägga hö i badkar och det har man ju tillgång till några stycken, blir ju inget tak över förstås, men då kan dom iaf inte smutsa ner det!

Hanna-D
0

Vi fodrar med hö och har två pallkragar som står på en lastpall. Har ingen bild. Cattis kanske har?

alvasens
0

#10 + #15  vi har bara tagit fyra reglar till hörn, gjort ett plåt tak som sticker ut en liten bit på sidorna, sen har vi spikat brädor på alla sidor och gjort en sida öppningsbar. Kanterna är ca: 50-60 cm höga. Vi kör in rullarna med traktor, lägger eller ställer dom,lite olika. Måtten är så att en rulle ligger ganska tajt. Enkel anordning som har fungerat alldeles utmärkt. Skulle jag göra en ny så vill jag ha taket lite större så det skyddar lite till.

kacka
0

Vi har en fodergrind för får… Passar både fjordingen och shettisarna… Kostade väl ca 2.000kr och balen står på en pall för att inte stå direkt på marken… Sedan har vi en presenning över för att den inte ska bli blöt.

http://www.siltbergs.se/images/product/pb105.jpg

[Jemla]
0

Jag råkade hitta en bild på det som #16 menar.

Bilden föreställer Lava som rensar bort de allra sista höstråna. Glad

thira
0

#19 Tack för bilden! Den lösningen tror jag att jag fastnar för, har tillgång till både lastpallar och kragar. Ser ganska prydligt ut också. Det räcker väl med två kragar i höjd?

Sasser
0

Tack för tips och råd…. få se vad min man snickaren kan åstakomma. Visst är det väl märkligt att en karl som bygger både hus och möbler har svårt att konstruera ngt så "simpelt" som storbals tak och kaninburar:)

Annette
0

#21. Du vet väl hur det är: skomakarens ungar och hovslagarens märr har de sämsta skorna ;)

AnnaLundin
0

#21 HAHA, det är väl för enkelt… Själv skulle jag helst vilja ha en sån här http://www.kellfri.se/images/FHBT.jpg

Har hittills fodrat på marken, dock utportionerat 2 ggr/dag.

Sasser
0

#22 Det är så sant sååå…

#23 Tänk dig själv…. 2 vuxna karlar står och kliar sig i huvèt över en kaninburskonstruktion. Till och med jag hade fixat det:) Men jag lät dom "hållas", skrattade i flera dagar efter det:)   

Det du visade var ju HELT i min smak….kollade priset…kanske en trisslott skulle hjälpa, PLÖTSLIGT HÄNDER DET ….ju säkert inte mig:) Tack för tipset, nu skall jag ringa min kompis som håller på med sånt där och skicka över bild och se om han kan pressa priset åt mig genom att bygga en själv. (Jag måste ju få drömma lite oxå:))

Sasser
0

Denna variant finns hos www.siltbergs.se men ff saknas taket…. Prislappen: 2380:-

Sasser
0

Denna finns oxå hos se ovan #25

Pris 1800:-, Ngn som har synpunkt på denna? Skulle djuren fastna eller så…?

[Anna-N]
0

Ett förslag för den händige :-). Måste bli absolut billigast. Sådana emballage kostar ca 300 :- o lite marinplywood.

http://www.xn--krulligahsten-jfb.se/losdriftsboken/239.php

AnnaLundin
0

#25-26 Problemet med de där är att hålen är för små, så de når bara precis in med näsan för att äta på kanterna på balarna. Jag tror de är för får…

Sasser
0

#28 hehe visst….tänkte inte på det… Men fina var dom:)

susanne-s
0

#28 det var ju så jag menade i mitt inlägg #6, fast med plastlock.

Där är ju även "hålen"lite större, mindre risk att en hov fastnar.

www.gullsmyrastuteri.se

kacka
0

#26 den har jag och varken föl, vuxna shettisar eller fjordingen har varit i närheten av att fastna…

kacka
1

"rutiga" måste väl vara större risk med än "randiga"… dvs inga tvärgående…

VeronicaP
0

Ja vi har ju byggt våra i trä vi och de funkar kanon *ler* och jag har inga kort kvar på dem , de åkte i papperskorgen sist jag rensade här på datorn tror jag.

Sen vi byggde de så har vi inget spill alls av ensilaget och det är precis lika lätt att tippa i balen där som i de där dyra som man köper.

alvasens
0

Här kommer bild på vårt enkla hemmabygge som fungerar kanon bra.

Mysko
0

Jag har tagit en vanlig "hållare" till giftdunkar som bönderna har. Ut med dunken och skurit av några av rören. Funkar fint men en hel bal går ju inte i . Funkar bra till dom som fodrar för hand dagligen eller ett par dar i veckan räcker att fylla den om man har 5- 10 hästar.

AnnaLundin
0

#34 Ser ju bra ut :D

EN fråga bara, du har aldrig haft problem med att de kliver över kanten och ställer sig I bygget? (kanske är det jag som har ovanligt påhittiga shettisar?)

susanne-s
0

#35 en sådan menade jag fast grannen lägger två lager småbalar i ett med hö och ett med halm. = )

www.gullsmyrastuteri.se

alvasens
0

# 36 Nog har jag ett par som prövar det mesta, men aldrig  har någon klivit in ibingen, finns för det mesta gott om mat i den, så ingen behöver gå i den. Just nu använder vi inte hösilage och därmed används den inte. Skulle inte göra något alls om det skulle råka vara en shettis i bingen, finns inget de kan göra illa sig på, bara att kliva ut igen.

Sasser
0

#34…. Herr Söderqvist (??) måtte vara ett geni!!!!!!! Denna skall min byggherre få ta del av:)

Jättefint May!

Kratern
0

#34 Hur får ni in hösilagebuntarna?

alvasens
0

#40 har en sida öppningsbar, sen kör vi in med traktor, inga problem.

kacka
0

#34 kommer även föl åt höet?

alvasens
0

# 42 har inte varit några problem, kanten är inte så hög och går enkelt att ändra. Bingen fylls ju upp högt av en rulle. Går ju även att lägga ut lite bredvid , och de kommer även åt i botten utifrån om de skulle vilja.

Norrgarden
0

Så här ser det ut hos mig. En sida är öppningsbar och där ställer man med traktorn in en rundbal. Med på bilden finns Elvis.

Norrgarden
0

I en annan hage har jag löst det på detta vis. Balen ställs på plats utanför fodergrindarna, och man slipper på det viset köra in med traktorn i hagen.

På bilden syns från vänster Sagas Undis, Melin och Bogegaardens Marigold. Ovanför Marigolds rumpa kikar dessutom linslusen Molly fram!

Norrgarden
0

Sol och Fantasy har en höhäck i sin hage som fylls med löst hö eller ensilage.

Norrgarden
0

Om man fodrar med löst hö eller ensilage så tycker jag att den här modellen är bra och säker.

En brunnsring i betong (gärna 120 cm i diameter) ställd på grusad, hårdgjord yta och fylld till ungefär hälften med grus. Däri lägger man höet. På en sådan är det nästan omöjligt att göra sig illa, den går inte att gnaga på och hästarna kan inte flytta på den.

Jag använder inte min just nu - därför är den fylld med snö.

Mannas
0

Vi försökte med den här konstruktionen att utfodra ponnyerna på men jag är inte riktigt nöjd med det.De lyckas dra ut en helmassa extra hö (vanligt torrt hö) som de sen står och trampar ner och sen inte vill äta.Nu då vädret har varit fint så lägger jag höet på marken ,det blir faktiskt mindre spill.Men det blir att utfodra flera gånger om dagen då istället.

Sasser
0

Tack alla för fina svar och omtänksamma lösningar!

Nu har min man lite att bita i!!!

Sasser
0

skickar upp denna tråd igen då det verkar vara aktuellt för vissa i dessa tider:)

bonde
0

#50 Vad valde du för konstruktion? Sätt gärna in bild.Glad

Sasser
0

vår lösning vart enkel… balen hamnade under "utetaket". Har idag inga storbalar i hagarna.

veruscka
0

vi har som grindar de haft i grishuset förut som spilt galler.Har tagit 4 stycken som står runt balen i hopsatta med balsnören.Funkar utmärkt inget spill då allt ramlar innanför grindarna.