Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 2377 ggr
nallebjörn
0

Betäcka utomlands

Vad är det som gäller egentlöigen om jag vill köra över mija ston till ex Danmark? I norge vet jag man måste betala 5000 i tullen och kanske inte ens få tillbaka pengarna då hästen bara får vistas en kortare tid där. Men i danmark, vilka kostnader får man där och hur gör man papper och så för att regga fölen?

Hanna-D
0

Läs om utlandbetäckningar på s. 25 i senaste numret av Shetlandsponnyn.

ester
0

Hej Anna!     Jag och en kompis åkte med våra ston till Norge förra sommaren 2005 till Rosengårds Gimmic. Det var inte krångligt, vad som krävdes var ett ISC ( International Stinting Certificate ) som man får av stambokföraren Fredrik J. Ett hälsointyg på hästen som ska vara färskt inom 24 timmar. Veterinären lyssnar på lungor och hjärta, kollar att hästen inte hostar, tittar om den inte har lös avföring samt inte är snorig, kollar pass och fyller i ett hälsointyg ( för handel mellan europeiska gemenskapens medlemsstater) detta intyg användes även till Norge ( de är ju inte med i EU)Det måste vara en distriktare som gör detta eftersom det bara är de som har den stämpel som krävs. Vi hade ringt till svenska tullen på gränsstationen i Eda ( det går att åka över på ett antal ställen ) och talat om att vi skulle komma, så att de var förberedda . Där fick vi fylla i en tulldeklaration för export, visa våra hälsointyg,pass och betala en deposition som blev 5000:-svenska kronor

Denna summa grundar sig på värdet och försäkringbelopp på hästarna. Man får alltid tillbaka pengarna - när man bara ska in i landet och sedan när besöket är klart, åka hem med dem igen.Gäller både vid betäckning och tävling. Tiden är inte heller kort mitt sto blev betäckt på första brunsten, men kompisens sto gick om, vilket innebar att vi blev kvar i Norge i 2 månader. Det man behöver göra innan man åker, är att ta en kontakt med sitt försäkringsbolag och höra om försäkringen gäller, själv har jag Folksam och det var inga problem, (jag tror att det står att de får vara borta ca 1 månad på försäkringen) på min fråga vad som händer om man måste stanna längre utomlands vad gäller då ? fick jag svaret -  det behöver ju inte vi veta. När det blev hemfärd så fyllde vi papper hos hingstägaren ISC - intyget, fick en kopia + springseddel och kvittering( ja det heter så på Norska) Vi hade bett hingstägaren att ringa den norska veterinären (Mattilsynet )och be honom att komma för att göra en ny besiktning. Den vetten tittade enbart i passen , vi fick ställa upp hästarna framför honom han tittade knappt på dem än mindre kollade något……märklig besiktning. Efter detta så gjorde vi oss oskyldiga och började hemresa, våra tjejer var jätteduktiga resan tog ca 10 timmar med raster,koll och vattning. Vi körde från Örebro- Siljuberget ca 15 mil ovanför Oslo. Vi hade ringt till tullen i Eda innan hemresan och talat om att vi skulle åka hem detta datum ( vi ringde för att de skulle ha våra pengar tillhands, man kan få dem skickade per post också). Hälsointyget ska man förvara väl det ska kunnas tas fram om så behövs i ca 6-12 månader. Vi fick också göra en färdplan till och från Sverige den tittade den norska vetten på. Man skulle kunna komma förbi depositionen och slippa betala om -  SSS skulle ta ett beslut att stå som garant för de shettisar som åker in och ut ur landet. Det har bland annat Islandshästföreningen, vad de nu heter, gjort. De kan åka in och ut utan att behöva papper och depositioner. Kanske något att skriva en motion om inför nästa säsong

Nu har resultatet anlänt iallafall för mig, kompisen får sin fölis om ca. tre veckor. Alexandra fick världens charmigasre hingstunge en ljusfux (blev tyvärr ingen rödskäck ) med en stor stjärn från Gimmic

Har bara haft stoföl tidigare och trodde inte jag skulle bli sååå charmad av denna kille. Noah Noah. Nu vet jag att du frågade om Danmark men jag tror inte att det är någon större skillnad på land som land.

Hälsningar Stina Nordèn

[Anna-N]
0

Det som skiljer är nog att det inte är deposition/tullavgift till Danmark?.

AndersA
0

Det krävs ett vet.intyg som ska vara daterat samma dag (osäker på tidsangivelsen) men det kostar inget i införselavgift till DK. Dock tar SSS ut en extraavgift för att registrera fölet.

I webstamboken står följande:

Skriv hit och be om att få ett International Stinting Certificate (ISC) för den eller de stona som skall åka utomlands för att betäckas.

• ISC fylls i av hingsthållaren som i sin tur skickar denna vidare till stambokföraren i dennes land. Denne signerar och skickar ISC vidare hit.
  • Då fölet fötts skickas ett signalement samt födelse och ägaruppgifter.

Detta måste göras korrekt för att avkomman skall ha en möjlighet att kunna grundstambokföras. Alla ISPC-länders stambok använder sig av ISC.

Vad extrakostnaden är vet jag inte, ännu. Ska förhoppningsvis regga ett föl senare i sommar.

ester
0

Under

Information från Stambokföraren. Avsnitt  -  De vanligasta avgifterna, står det    -   Införande i grundstambok och pass av moderlivsimport 400:-

Det är den x-tra avgiften, dubbel registreringsavgift.

Mvh Stina

nallebjörn
0

TACK!